سفر به گرگان پر از هیجان و لذت است، با ما همراه باشید و درباره دو خورش پرطرفدار در گرگان که هر مسافری باید بخورد بیشتر بدانید.

دو خورش پرطرفدار در گرگان که هر مسافری باید بخورد!

سلام نو _ سرویس گردشگری: خورش‌هایی که در گرگان طبخ می‌شود خوش عطر و طعم هستند به همین جهت در ادامه دو تا از بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌های آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

ماش پتی خارش، خورشتی نام آشنا

یکی از غذاهای گرگانی ها "ماش پتی خارش" نام دارد که به فارسی می‌شود خورشت ماش! خورشت ماش را بیشتر در فصل‌های زمستان و بهار می‌پزند و یکی از غذاهای پرخاصیت و مغذی ترکمن ها به شمار می‌رود. ماش، لوبیا چشم بلبلی، اسفناج، کدو تنبل خرد شده، لبو، آرد، رب انار، سیر و ادویه جات از ترکیبات این خورشت خوشمزه محسوب می‌شوند و معمولاً گرگانی ها پلو با کوکو سیب زمینی را در کنار این خورشت میل می‌کنند.

طبخ خورش ماش به‌صورت سنتی بدون روغن صورت می‌گیرد و از مواد اولیه آن می‌توان به ماش، لوبیا چشم بلبلی، گیاهان جنگلی (گوش بز، اسفناج و ...)، رب آلوی جنگلی، شکر، سیر، نمک، فلفل و ادویه اشاره کرد. لازم به ذکر است که ماش پتی خارش در برخی نقاط استان گلستان به‌صورت سرد هم سرو می‌شود.

دو خورش پرطرفدار در گرگان که هر مسافری باید بخورد!

مواد لازم برای چهار نفر

۲ پیمانه ماش

نصف پیمانه لوبیا چشم بلبلی

۱۵۰۰ گرم اسفناج خرد شده

۱۵۰ گرم کدو تنبل خرد شده یا ۳ عدد لبوی کوچک

۴ حبه سیر پوست کنده، رنده شده و سرخ شده

یک قاشق سوپ‌خوری رب انار

یک قاشق سوپ‌خوری آرد سفید

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش اسفناج و ماش

لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیاها گرفته شود. سپس آب لوبیا را خالی کنید، آن را در یک قابلمه آب تازه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بپزد. ماش را نیز به‌صورت جداگانه در یک قابلمه آب، روی حرارت متوسط گاز بپزید. پس از پخت کامل ماش و کم شدن آب داخل قابلمه، مقداری آب سرد در قابلمه بریزید تا پوست ماش کنده شود و به روی آب بیاید. پوست ماش را با کفگیر از روی آب بردارید و دور بریزید. اسفناج خرد شده را در قابلمه ماش بریزید و آن را برای چند دقیقه همراه با ماش بپزید.

دو خورش پرطرفدار در گرگان که هر مسافری باید بخورد!

سپس آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به‌همراه لوبیای پخته، سیر داغ، نمک، فلفل و زردچوبه به مخلوط اسفناج و ماش بیفزایید. شعله گاز را کم کنید. پس از حدود ۲۰ دقیقه، کدو حلوابی یا لبوی نگینی خرد شده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. سپس رب انار را در قابلمه بریزید. خورش اسفناج و ماش، پس از چند دقیقه آماده سرو است.

نکات مهم برای تهیه خورش اسفناج و ماش

به‌جای رب انار از آب نارنج تازه نیز می‌توان استفاده کرد.

اگر طعم ملس را دوست دارید، یک قاشق شکر را به‌همراه آرد در خورش بریزید.

اگر به لبو و کدو حلوایی دسترسی دارید، می‌توانید از هر دوی آن‌ها در تهیه این خورش استفاده کنید.

خورشت ساک، یک خورش اصیل و خوشمزه

گرگانی ها یک خورشت خوش عطر و طعم دارند به اسم خورشت ساک؛ این خورشت از آن دست غذاهایی است که فقط باید در استان گلستان بخورید تا از طعم اصیل آن لذت ببرید. اگر در مناسبت‌های خاص در گرگان باشید، خواهید دید که این غذا به عنوان غذای نذری پخته می‌شود و عطرش هوش از سرتان می‌برد و شانس این را خواهید داشت که این غذای خوشمزه را امتحان کنید. گوشت گوسفند یا بره، روغن، سیر، پیاز، اسفناج، آرد و نخود مواد اصلی خورشت ساک را تشکیل می‌دهند و این خورشت را که از غذا های معروف گلستان است، معمولاً با زرشک پلو یا پلوی ساده میل می‌کنند.

دو خورش پرطرفدار در گرگان که هر مسافری باید بخورد!

مواد لازم برای چهار نفر

۴۰۰ گرم گوشت

۲۵۰ گرم نخود

یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خرد شده

۷۰۰ گرم اسفناج

نصف پیمانه آب نارنج

روغن به مقدار لازم

یک قاشق چای‌خوری زردچوبه

۴ قاشق چای‌خوری آرد

۴ حبه سیر پوست کنده و رنده شده

نمک و فلفل به مقدار لازم

۶ پیمانه آب

طرز تهیه خورش ساک

نخود را از شب قبل خیس کنید و حتما چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ نخود از بین برود و راحت‌تر بپزد. سپس نخودها را با آب تازه روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کمی نرم شوند. شعله گاز را خاموش کنید و نخودها را از روی حرارت بردارید. سپس به کمک یک جسم سنگین مانند وردنه یا هاون، نخودها را روی یک سطح صاف فشار دهید تا پوست آن‌ها جدا شود. برای آماده‌سازی گوشت، مقداری روغن را در یک قابلمه، روی حرارت متوسط گاز داغ کنید. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. گوشت خورشتی را به پیاز داغ بیفزایید و آن را نیز کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.

دو خورش پرطرفدار در گرگان که هر مسافری باید بخورد!

سپس زردچوبه، فلفل و در صورت تمایل کمی دارچین در قابلمه بریزید و با گوشت و پیاز مخلوط کنید. پس از حدود دو دقیقه، ۶ پیمانه آب در خورش بریزید و صبر کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت برای دو ساعت بپزد.

پس از پخت کامل گوشت، اسفناج‌های خرد شده را به خورش اضافه کنید. آرد را نیز با نصف پیمانه آب سرد مخلوط کنید و در خورش بریزید تا لعاب و غلظت آن را زیاد کند. به خورش به مقدار لازم، نمک بزنید و آن را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر بپزید. در همین حین، سیر رنده شده را در یک تابه با کمی روغن با زردچوبه تفت دهید. در پایان، آب نارنج و سیر داغ را در خورش بریزید و آن را پس از چند دقیقه با پلو سرو کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید