گرگان بهشت استان گلستان است و غذاهای محلی آن طعم بی‌نظیری دارند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین پلوهای گرگانی بدانید.

محبوب‌ترین پلوهای گرگانی

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی گرگان از جمله خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی ایرانی‌ هستند. شهر گرگان نه‌تنها یکی از شهرهای تاریخی و زیبای کشور ایران است، بلکه تنوع بسیار زیادی در غذاهای آن وجود دارد که تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن افراد به ثبت می‌رساند. شهر گرگان انواع غذاهای محلی لذیذی دارد که شاید بسیاری از شماها هنوز آنها را امتحان نکرده‌ و حتی نام آنها را نشنیده باشید. در ادامه به تعدادی از پلوهای محبوب در گرگان می‌پردازیم.

پلوهای محبوب در گرگان

چکدرمه

چکدرمه، یک از غذاهای سنتی اقوام ترکمن‌ با قدمتی از هزاران سال قبل است که معمولا در ایام محرم به‌عنوان نذری در بندر ترکمن استان گلستان طبخ می‌شود؛ البته چکدرمه، یکی از غذاهای ثابت بسیاری از مراسم رسمی و عروسی‌ها نیز است. برنج، پیاز، سیب ‌زمینی، انواع گوشت (شتر، بره، گوسفند، گاو، مرغ و ماهی)، رب گوجه‌فرنگی، روغن و هویج از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی سنتی با طعمی بی‌نهایت لذیذ هستند. چکدرمه تا حد بسیاری به استانبولی شباهت دارد و معمولا با مخلفات محلی مانند دوغ شتر، ماست و خیار یا ماست و بورانی سرو می‌شود.

محبوب‌ترین پلوهای گرگانی

ترکمن‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار ایران هستند که در حاشیه شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش‌هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا زندگی می‌کنند. چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه، مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به‌طور سنتی در دیگی به نام «قازان» آماده می‌شود. رایج‌ترین نوع چکدرمه در گنبدکاووس و شهرهای ترکمن نشین با گوشت گوسفند درست می‌شود؛ اما چکدرمه دارای انواع دیگری نیز است که می‌توانید آن‌ها را در منزل درست کنید.

ماش پلو

ماش پلو یا پلو ماش، یکی از غذاهای مشهور و محبوب استان گلستان است که در سراسر ایران نیز طبخ می‌شود. این غذای مقوی و مفید را می‌توان به‌صورت گیاهی و ساده یا با گوشت چرخ‌کرده، ماهی، تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست کرد. ماش، برنج، پیاز، کره، نمک، فلفل و زردچوبه از مواد اصلی تشکیل‌دهنده ماش پلو هستند.

نخود پلو گرگانی

یکی از غذاهای محلی گلستان که از جمله غذاهای مجلسی و مشهور آن است، نخود پلو گرگانی نام دارد که به‌علت محبوبیت بسیار بالای آن، طرز تهیه سنتی این غذا توانسته به ثبت ملی برسد.

محبوب‌ترین پلوهای گرگانی

نخود پلو محبوبیت بسیار بالایی در شهرستان گرگان و روستاهای اطراف آن دارد. استفاده از بورانی اسفناج در کنار نخود پلو، آن را به یکی از غذاهای محلی گلستان تبدیل می‌کند که طعم بی‌نظیری دارد.

نخود پلو یکی از غذاهای پرطرفدار در لیست غذاهای محلی گلستان است که در مراسم‌های رسمی مختلف مانند عزا، عروسی و همچنین مراسم مربوط به رمضان تهیه می‌شود. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده نخود پلو عبارتند از: گوشت گوسفند پرچرب (یا سایر گوشت‌های پرچرب)، برنج، نخود، پیاز، رب آلوجنگلی، فلفل، نمک و ادویه. این غذا حاوی مقدار بالایی از انواع ویتامین‌ها، آهن و کلسیم است که آن را به یک غذای سالم و مقوی تبدیل کرده است.

پلویی محبوب و ترچین‌های خاص گرگان

باسترمه پلو

یکی از غذاهای محبوب و قدیمی در بین لیست غذاهای محلی گلستان، باسترمه پلو است. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذای محلی گلستان عبارتند از: ماهی اوزون برون، برنج، سیب‌زمینی، انار، پیاز وانواع ادویه‌های مختلف. باسترمه پلو از جمله غذاهای محلی گلستان است که معمولا در مراسم‌های رسمی طبخ می‌شود.

محبوب‌ترین پلوهای گرگانی

طعم منحصربه‌فرد این غذا باعث شده است تا افرادی که حتی یکبار از آن استفاده می‌کنند، خاطره بسیار خوبی را در ذهن خود به ثبت برسانند و بارها علاقه به استفاده از این غذا را داشته باشند. ترکیب بی‌نظیر ماهی اوزون برون در کنار پلو زعفرانی، تجربه دلچسبی را برای افرادی که اولین بار از این غذا استفاده می‌کنند، به‌وجود می‌آورد.

ترچین کشمش پلو گرگانی

ترچین، نسخه گلستانی ته‌چین است و در میان اهالی این استان، طرفداران بسیاری دارد. ترچین در استان گلستان با مواد مختلفی طبخ می‌شود. ترچین کشمش پلو گرگانی، یکی از انواع گیاهی ترچین گلستانی است که با برنج، کشمش، پیاز، سیب‌زمینی، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین، کره و زعفران دم‌کرده تهیه می‌شود. تفاوت ترچین کشمش پلو گرگانی با دیگر ته‌چین‌ها در این است که با تخم‌مرغ خام درست می‌شود. در واقع، برای تهیه این غذای محلی، تخم‌مرغ را در حین دم کشیدن روی برنج قرار می‌دهند تا با حرارت پلو، آب‌پز شود.

ترچین اسفناج

ترچین اسفناج، یکی از غذاهای محلی استان گلستان و مردم رامیان است که با اسفناج، مرغ، رب انار، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، برنج و زعفران درست می‌شود. این نوع ته‌چین با طعم و مزه‌ای ترش و ملس، تجربه‌ای جدید از خوردن ته‌چین را به شما پیشنهاد می‌کند.

محبوب‌ترین پلوهای گرگانی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید