در سفر به گرگان غذاهای متنوعی پیش رو دارید به همین جهت خوردن جذاب‌ترین آش‌های محلی گرگان را از دست ندهید.

هلی آش

سلام نو_ سرویس گردشگری: شهر گرگان آش‌های متنوعی دارد که برخی از آن‌ها نیز به صورت ویژه برای مراسم مختلف پخته می‌شوند. کلاً آش، این غذای اصیل ایرانی، در بین ما ایرانی‌ها طرفداران زیادی دارد. اگر روزی به استان گلستان سفر کردید، از امتحان کردن آش‌های گرگانی ها نگذرید!

آش‌های محلی گرگان، جذاب و متنوع

هلی آش: هلی آش، آش آلو یا آش گوجه سبز، یکی از انواع آش محلی استان گلستان است که منبعی غنی از ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، فسفر، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، روی (زینک)، سلنیوم، آهن، اسیدفولیک، اسیدسیتریک، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز و ... به شمار می‌آید.

از فواید خوردن هلی آش، می‌توان به تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز، تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن، افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی، کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت سیستم قلبی عروقی، جوان‌سازی و ترمیم پوست و مو، جلوگیری از پیری زودرس، تقویت سیستم عصبی، بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر و همچنین تقویت معده، بهبود عملکرد روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست اشاره کرد.

جذاب‌ترین آش‌های محلی گرگان

آش هلی با حبوبات (نخود و لوبیا)، سبزیجات (تره، گشنیز، جعفری و اسفناج)، برنج، کدو، گوجه سبز، شکر و ادویه درست می‌شود و معمولا آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین می‌کنند.

آش خمیر: آش خمیر هم یکی از لذیذترین آش‌های ترکمنی است که از ترکیب نخود، لوبیا، ماش، رشته، سبزی خورشتی، گوشت، کدو، سبزی آش و ادویه تهیه می‌شود و برای داشتن مزه‌ای ترش، به آن آلوچه یا ترشی انار اضافه می‌کنند.

آش ماست: آش ماست، یکی از انواع آش ایرانی است که در شهرهای مختلف ایران، تهیه می‌شود. آش ماست در گرگان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و به‌صورت سرد یا گرم سرو می‌شود. برای تهیه این آش خوشمزه در گلستان اغلب از اسفناج، گشنیز، جعفری و برگ‌های سیر استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که در برخی از طرز تهیه‌ها به‌همراه این آش، سیب‌زمینی سرخ شده هم سرو می‌شود. کدو سبز، برنج، ماست محلی و نمک از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آش ماست گرگانی هستند.

گوجه آش: از ترکیب گوشت، برنج، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه جات، آشی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب به اسم گوجه آش یا آش گوجه تهیه می‌شود که در بین ترکمن ها طرفداران زیادی دارد.

جذاب‌ترین آش‌های محلی گرگان

آش ماش: همانطور که گفتیم، ترکمن ها با ماش غذاهای متنوعی درست می‌کنند، آش ماش هم یکی از آن‌هاست، در این آش از عدس، ماش، پیاز، سبزیجاتی مثل گشنیز و جعفری، گوشت چرخ کرده و ادویه جات استفاده می‌شود.

اسپه شله: آش اسپه شله یا اسبه آش، شباهت بسیاری به کی آش دارد. تنها تفاوت این دو آش در استفاده از سبزی‌های معطر (جعفری، شوید، اسفناج و گشنیز) است. آش اسپه شله، آشی مقوی برای فصل زمستان است و می‌توان آن را برای درمان سرماخوردگی تجویز کرد.

دو آش

دو آش یا آش دوغ گرگانی، یکی از نسخه های خوشمزه‌این آش ایرانی است که از ترکیب برنج، سبزی، سیر خام، اسفناج، نعنا و دوغ درست می‌شود.

شیر آش

شیر آش، شباهت بسیاری به شیر برنج دارد و با شکر، شیر و برنج درست می‌شود.

آش گزنه، مفید و خوشمزه

چغندر پخته، عدس، نخود، لوبیا، باقالا، کدوحلوایی، گشنیز، جعفری، گزنه، سیر، ماست، آرد گندم ، نمک و زردچوبه از مواد تشکیل‌دهنده آش گزنه هستند؛ البته این آش در برخی نقاط گلستان با گزنه، گیاه گاو زبان، برنج، رب انار و شکر طبخ می‌شود.

جذاب‌ترین آش‌های محلی گرگان

آش گزنه، غذایی است که در استان‌های شمالی کشور از محبوبیت بسیاری برخوردار است و به‌دلیل خواص فراوان برای سلامتی در رژیم غذایی مردم این منطقه قرار دارد.

مواد لازم برای چهار نفر

۵۰۰ گرم آرد گندم

۳۰ گرم لوبیا

۵۰ گرم نخود

۵۰ گرم عدس

۵۰ گرم چغندر

۵۰ گرم باقلا

۵۰ گرم سیر پوست کنده و رنده شده

۵۰ گرم جعفری

۱۰۰ گرم گشنیز

۱۰۰ گرم کدو حلوایی

یک کیلوگرم ماست

زردچوبه و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه آش گزنه

حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس حبوبات را به‌همراه چغندر بپزید. پس از پخت کامل حبوبات، کدو حلوایی را به‌همراه سیر، گشنیز و جعفری خردشده و مقداری نمک و زردچوبه در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد. در همین حین، آرد را با آب مخلوط کنید و کمی ورز دهید تا یک خمیر یکدست داشته باشید. خمیر را با وردنه روی سطح کار پهن کنید. سپس آهسته، آهسته آن را تا بزنید و زیر هر تای آن، کمی آرد بپاشید تا لایه‌ها به هم نچسبند.

جذاب‌ترین آش‌های محلی گرگان

خمیر را به‌صورت افقی با چاقو برش بزنید. تکه‌های خمیر را پس از پخته شدن حبوبات و سبزیجات در آش بریزید. در مرحله آخر، ماست حل شده در آب را به آش اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا آش جا بیفتد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید