۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 55413410

سفر به گرگان با خوردن غذاهای محلی آن کامل می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره چند غذای محلی گرگان بیشتر بدانید.

چند غذای محلی گرگان

سلام نو _ سروس گردشگری: یکی از جذابیت‌های سفر برای بسیار از افراد شکم‌گردی است. اما اگر اهل غذاهای محلی هم نباشید، یک بار امتحان کردن آن را هیچ‌وقت از دست ندهید. فرصتی که فقط یک بار در سفر اتفاق می‌افتد و می‌تواند در بیشتر موارد یک غذا به لیست غذاهای محبوب شما اضافه کند. گرگان هم کم از این جذابیت‌ها و غذاها ندارد. با رفتن به جاهای دیدنی گرگان ، ناهار و شام، خود را به یک غذای محلی مهمان کنید.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان و تهیه نخود پلو

گرگان تنوع غذایی زیادی دارد. از انواع خوراک‌ها و غذاهایی که با برنج طبخ می‌شوند تا آش‌های محلی خوشمزه! نگران نباشید. این‌جا می‌توانید لیست بلند و بالایی از نام غذاها را داشته باشید تا در هنگام سفر به گرگان آن‌ها را امتحان کنید.

انواع غذاهای گرگان

باسترمه: این غذا از ترکیب برنج، ماهی، انار، سیب زمینی و ادویه است.

چکدرمه: این غذا شباهت زیادی به استامبولی پلو دارد و با همان مواد طبخ می‌شود، اما شیوه درست کردن این غذا، طعم آن را زمین تا آسمان تغییر داده است.

چند غذای محلی گرگان

بورک: غذایی به شکل پیراشکی که شبیه به بورک ترکی است با ترکیب گوشت و سبزیجات درست می‌شود.

خورش ساک: خورشی خوش طعم از ترکیب گوشت، اسفناج، سیر، پیاز و نخود که در گرگان یکی از معروف‌ترین غذاهای نذری است.

ماش پلو: این پلوی ترکیبی با ماش، پیاز، برنج، گوشت چرخ‌کرده و ادویه طبخ می‌شود.

از جمله آش‌های معروف گرگان نیز می‌توان به هلی آش، آش خمیر، آش ماست، گوجه آش، آش ماش، اسپه آش و… اشاره کرد.

نخود پلو گرگانی

نخود پلو گرگانی با کشمش، یکی از غذاهای مشهور و مجلسی استان گلستان است که طرز تهیه سنتی آن به ثبت ملی رسیده است. این غذا از محبوبیت بالایی در شهرستان گرگان و روستاهای اطراف از جمله روستای زیارت، کلاجان، قاجار و ... برخوردار است و معمولا با بورانی اسفناج سرو می‌شود. نخود پلو گرگانی، یکی از غذاهای ثابت مراسم عروسی و عزا و همچنین سفره سحری و عید فطر در استان گلستان است.

نخود پلو گرگانی با گوشت گوسفند پرچرب درست می‌شود و بسیار خوشمزه است. برنج، نخود و کشمش، گوشت گوسفندی، رب آلوی جنگلی، پیاز، نمک، فلفل و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی مخصوص هستند که به‌دلیل دارا بودن کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین، غذایی مقوی و سالم به شمار می‌آید.

چند غذای محلی گرگان

مواد لازم برای چهار نفر

۳ پیمانه برنج

یک پیمانه نخود

یک پیمانه کشمش

۲ قاشق غذاخوری رب انار ترش

۳۰۰ گرم گوشت

۲ عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خرد شده

نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه نخود پلو

نخودها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نرم شوند و نفخ آن‌ها از بین برود. سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب بپزید. برنج را نیز از چند ساعت قبل در آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را پس از حدود ۱۰ دقیقه، زمانی که دانه‌های آن نرم شدند، آبکش کنید و کنار بگذارید.

پیازهای نگینی خرد شده را در یک تابه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس تکه‌های گوشت را در تابه بریزید و آن‌ها را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. در ادامه فلفل و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز بیفزایید و پس از دو دقیقه تفت دادن، نصف استکان آب در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد.

چند غذای محلی گرگان

پس از پخت گوشت و خشک شدن آب، نخودها و کشمش سرخ شده را به‌همراه رب انار در تابه بریزید و مواد را مخلوط کنید. در یک قابلمه، ته‌دیگ مورد نظر خود را قرار دهید. سپس برنج و مخلوط گوشت را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید و نخود پلو را روی حرارت ملایم گاز دم کنید. نخود پلو را می‌توانید با مرغ یا کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده هم درست کنید.

در کنار این غذاهای خوشمزه، گرگان پر از ماهی و میگوهایی است که از بندر ترکمن می‌رسد و می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید. سراسر ایران غذاهای سنتی جذابی دارد که شکم‌گردان یا کسانی که به چشیدن طعم و مزه‌های تازه علاقه‌مندند، آن‌ها را می‌شناسند.

نان و شیرینی محلی گرگان

نان‌ها

علاوه بر غذاهای متنوع،گرگان یا به عبارت دیگر گلستان، نان‌ها خوشمزه‌ای دارد که به عنوان میان وعده یا همراه با غذا سرو می‌شوند. این نان‌ها در اصل ترکمنی‌اند که در بیشتر شهرهای استان گلستان از جمله گرگان رایج هستند.

چند غذای محلی گرگان

نان قاوور، تماچلی چوروک، نان کلوایی، نان بیشمه، نان اکمک از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین نان‌های این منطقه به‌شمار می‌روند. وقتی در حال گشت و گذار در بین جاهای دیدنی گرگان بودید، داشتن یک تکه از این نان محلی حسابی حالتان را جا می‌آورد.

شیرینی‌ها

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه گرگان، شیرینی‌های سنتی این شهر است. این شیرینی‌ها سوغات خوشمزه‌ای از گرگان است که می‌توانید انواع آن را با سفر به گرگان تهیه کنید. معروف‌ترین شیرینی‌های محلی گرگان، نان زنجبیلی، نان خرمایی، حلوای اوماج، نان سرغبیلی، نان شیرمال، نان پادرازی و … است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید