دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش، ضمن اعلام تصمیم نهایی درباره قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور گفت: میزان تاثیر سوابق تحصیلی را هر سال افزایش می دهیم.

اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس سازمان سنجش گفت: ما در نظر داریم که امکان ارسال فایل و عکس در پیام‌رسان‌ها وجود نداشته باشد و اینترنت همراه به صورت نقطه‌ای در زمان برگزاری کنکور قطع می‌شود.

دکتر عبدالرسول پورعباس در برنامه "صف اول" شبکه خبر ضمن بیان این مطلب گفت: سازمان سنجش کشور برای برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه آمادگی کامل دارد و با توجه به اینکه برای نخستین بار، کنکور در فصل زمستان برگزار می‌شود، اعلام می‌شود که داوطلبان درباره گرمایش سالن‌های برگزاری آزمون نگرانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه آزمون نوبت دوم در تیرماه سال آتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگر نتیجه آزمون نوبت اول خوب باشد، داوطلبان می‌توانند از نتیجه حاصله استفاده کنند اما اگر به هر دلیلی نتوانستند در آزمون نتیجه مساعدی به دست بیاورند، می‌توانند در آزمون تیرماه شرکت کنند و با توجه به اینکه نتایج آزمون‌ها تا ۲ سال اعتبار دارد، آزمون‌های نوبت اول و دوم هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

رئیس سازمان سنجش درباره جامعه آماری داوطلبان توضیح داد: زنان ۶۰ درصد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دهند و ۴۰ درصد دیگر را مردان تشکیل می‌دهند.

برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان

معاون وزیر علوم ادامه داد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان برگزار می‌شود و تهران نیز ۲۵ حوزه برگزاری آزمون دارد. همه امکانات بسیح شده‌اند که کنکور بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

وی درباره الکترونیکی شدن کنکور سراسری گفت: تلاش می‌کنیم که نخستین کنکور الکترونیکی را به صورت آزمایشی در بهمن ماه برگزار کنیم.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مسئله راهبردی کنکور تصمیم می‌گیرد، توضیح داد: در فرآیند برگزاری کنکور، همواره عمر تحصیل ۱۲ ساله داوطلبان در مدت زمان ۳ ساعت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت که این موضوع، خوب نبود. این در حالی است که کشورهای پیشرفته، آزمون ورود به دانشگاه را چندین نوبت در سال برگزار می‌کنند و این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی باشد. در حال حاضر، ۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی مشخص می‌شود و تنها در برخی از رشته‌محل‌ها که متقاضی فراوانی دارد کنکور به عنوان ملاک ارزیابی ورود به دانشگاه قرار می‌گیرد.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی را به صورت سالانه افزایش خواهیم داد

دکتر پورعباس با اشاره به تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان در نتیجه نهایی کنکور، گفت: ۶۰ درصد باقیمانده مربوط به آزمون سراسری است. ما درنظر داریم که نقش کنکور در ورود به دانشگاه را کمرنگ کنیم و به همین دلیل میزان تاثیر سوابق تحصیلی را به صورت سالانه افزایش خواهیم داد.به نحوی که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال آتی به مرز ۵۰ درصد می‌رسد و تا سقف ۶۰ درصد در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان سنجش درباره آغاز فرایند ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: اگر داوطلبان در آزمون نوبت اول شرکت نکنند، می‌توانند در آزمون نوبت دوم ثبت‌نام کنند. همچنین داوطلبان نوبت اول کنکور نیز از چنین فرصتی برخوردار هستند و فرایند ثبت‌نام نوبت دوم از ۱۵ فروردین ماه آغاز می‌شود.

دکتر پورعباس درباره الکترونیکی شدن کنکور توضیح داد: ما در این مسیر گام برداشته‌ایم و این احتمال وجود دارد که کنکور الکترونیکی را چند بار به صورت آزمایشی برگزار کنیم. مادامی که کنکور به صورت کاغذی باشد، ۲ بار در سال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ۳ مرحله برای برگزاری کنکور الکترونیک درنظر گرفته شده و بانک سؤالات و یک نرم‌افزار برای این موضوع ایجاد شده است. بستری برای برگزاری امتحان به صورت کامپیوتر پایه، موبایل پایه و صفحه‌هوشمند پایه درنظر گرفته می‌شود و داوطلبان با حضور در محل‌های تعیین‌شده آزمون می‌دهند و نتیجه بلافاصله پس از برگزاری آزمون به داوطلب اعلام می‌شود.

دکتر پورعباس با بیان اینکه امکان حذف کنکور وجود ندارد، گفت: کنکور باید برای تصاحب صندلی برخی از رشته‌ها یا کد رشته‌محل‌های پرطرفدار برگزار شود. در حال حاضر، ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی است.

معاون وزیر علوم درباره تغییرات دفترچه سؤالات و پاسخ‌نامه‌ها اظهار کرد: هر دفترچه سؤال، یک پاسخ‌نامه اختصاصی دارد. به طور مثال، داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی ۴ دفترچه دریافت می‌کنند. تعداد سؤالات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما مدت‌زمان پاسخگویی افزایش یافته است.

دکتر پورعباس درباره امنیت آزمون‌های آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش به ارتقاء امنیت آزمون‌های آموزش و پرورش کمک کرده است؛ چرا که سوابق تحصیلی در قبولی دانشگاه‌ها نقش دارد.

حذف زیرگروه‌های آزمایشی از دیگر تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است

وی با بیان اینکه هرساله بخشی از منابع در کنکور حذف می‌شود، گفت: این موضوع با هماهنگی آموزش و پرورش و با توجه به تغییرات کتب درسی انجام می‌شود. حذفیات کنکور، هرساله به اطلاع داوطلبان می‌رسد. همچنین سؤالات به صورت تلفیقی‌مفهومی طراحی می‌شود. منظور از تلفیقی‌مفهومی این است که یک مبحث ریاضی در دوره ۳ ساله دبیرستان آموزش داده می‌شود و سؤالات براساس مطالب آموزش داده شده، طراحی می‌شوند و داوطلبان باید برتمام مطالب آموزشی که در ارتباط با یک موضوع خاص طی سال‌های دبیرستان آموزش داده شده، تسلط داشته باشند.

دکتر پورعباس با بیان اینکه حذف زیرگروه‌های آزمایشی از دیگر تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است، توضیح داد: فقط یک نمره کل برای داوطلبان اعلام می‌شود که برمبنای آن نسبت به انتخاب رشته اقدام می‌کنند. پذیرش یک بار در سال صورت می‌گیرد و داوطلبان می‌بایست در مرداد ماه با توجه به نمره کل خود که بر مبنای نمره خام آزمون و سوابق تحصیلی است، انتخاب رشته کنند. نتایج نهایی در شهریور ماه سال بعد اعلام می‌شود. سوابق تحصیلی در آزمون ۱۴۰۱ تاثیر مثبت داشت اما در کنکور ۱۴۰۲، ۴۰ درصد تاثیر مستقیم دارد.

رئیس سازمان سنجش کشور با بیان اینکه سوابق تحصیلی دانش‌آموزان دوازدهمی در خرداد ایجاد می‌شود، اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان نتوانند سوابق تحصیلی خود را ایجاد کنند، نمره صفر برای وی لحاظ می‌شود. اگر دانش‌آموزان در شهریور ماه قبول شوند، بازهم نمره خرداد ماه ملاک ارزیابی در کنکور است و نمره شهریور ماه برای کنکور سال آتی اعتبار دارد.

وی ادامه داد: سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در سامانه‌ای توسط آموزش‌وپرورش ثبت می‌شود و به اطلاع داوطلبان می‌رسد. اگر اشتباهی در درج سوابق صورت گرفته باشد، داوطلبان باید برای اصلاح آن اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش درباره امکان شرکت در ۲ گروه آزمایشی اصلی گفت: به طور مثال، اگر یک داوطلب ریاضی‌فیزیک بخواهد به طور مثال در گروه آزمایشی علوم‌انسانی شرکت کند، باید سوابق تحصیلی برای خود ایجاد کند. اگر دست به چنین کاری نزند، نمره صفر برای وی لحاظ می‌شود.

دفترچه‌ سؤالات تا ظهر روز برگزاری آزمون منتشر می‌شود

وی درباره انتشار دفترچه سؤالات آزمون سراسری ۱۴۰۲ گفت: دفترچه‌ سؤالات تا ظهر روز برگزاری آزمون منتشر می‌شود. تا زمانی که آزمون به صورت کاغذی باشد، دفترچه سؤالات منتشر می‌شود.

دکتر پورعباس با بیان اینکه دفترچه و پاسخ‌نامه‌ها شخصی‌سازی شده است، اظهار کرد: ما پاسدار صیانت از کنکور هستی و با حمایت دستگاه‌های مختلف کنکور را با امنیت برگزار می‌کنیم. تا ساعت ۸ صبح روز برگزاری آزمون، هیچ‌کسی به سؤالات دسترسی ندارد و سؤالات در قرنطینه طراحی و نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه روسای دانشگاه‌های معین به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر علوم در زمان برگزاری کنکور انتخاب شده‌اند، گفت: شورای تامین استان‌ها تشکیل شده و تمامی دستگاه‌های کشور برای برگزاری کنکور از وظایف مشخصی برخوردار هستند. تمام عوامل اجرایی، شناسنامه‌دار شده‌اند و سطح امنیت ارتقاء یافته است. شب قبل از برگزاری کنکور ۱۴۰۱، ۱۳ شبکه را شناسایی کردیم.

استفاده از ۱۸۰ دستگاه سیگنال یاب در فرایند برگزاری کنکور

دکتر پورعباس درباره تعداد دستگاه‌های سیگنال‌یاب گفت: تعداد این دستگاه‌ها از ۸۰ مورد به ۱۸۰ مورد رسیده و به راحتی قابلیت کشف دستگاه‌ها را دارد. متخلفان با دستگاه‌های فوق‌جاسوسی در جلسه کنکور حاضر می‌شوند و اگر این دستگاه‌ها حتی به صورت خاموش از یک داوطلب گرفته شود تا ۱۰ سال محرومیت از شرکت در آزمون را به همراه دارد.

وی افزود: دستگاه‌های امنیتی کشور در صورت شناسایی متخلفان و ابلاغ حکم از سوی قاضی کشیک در زمان برگزاری کنکور، متخلفان را بازداشت می‌کنند.

مردم قطع اینترنت به صورت نقطه‌ای در زمان برگزاری کنکور را می‌پذیرند

دکتر پورعباس درباره قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور گفت: اینترنت،آخرین حلقه امنیت کنکور است. اینترنت با بسیاری از مسائل روزمره مردم مثل امور درمانی گره‌خورده است و قابل حذف نیست. ما درنظر داریم که امکان ارسال فایل و عکس در پیام‌رسان‌ها وجود نداشته باشد. اینترنت همراه به صورت نقطه‌ای در زمان برگزاری کنکور قطع می‌شود. من بر این باور هستم، مردم قطع اینترنت به صورت نقطه‌ای در زمان برگزاری کنکور را می‌پذیرند چرا که کنکور در سرنوشت فرزندشان تاثیر دارد.

وی درباره سهمیه استعداد درخشان گفت: دارندگان مدال‌های المپیادهای بین‌المللی و دارندگان مدال طلای المپیاد کشوری می‌توانند بدون کنکور در رشته‌های تحصیلی رشته تحصیلی مقطع دبیرستان خود تحصیل کنند.

معاون وزیر علوم درباره دیگر سهمیه‌های کنکور گفت: سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا نیز وجود دارد. همچنین داوطلبان مناطق ۱، ۲ و ۳ با توجه به امکانات آموزشی که دارند با داوطلبان منطقه خود رقابت می‌کنند. همچنین یک سهمیه شناور وجود دارد، این سهمیه برای شرایط خاص و ویژه مناطقی است که گرفتار یک بلای طبیعی شده باشند.مدت‌زمان اعتبار این سهمیه شناور، حداکثر ۳ سال است.

رئیس سازمان سنجش در پایان خطاب به داوطلبان گفت: با روحیه بالا و خیالی آسوده وارد حوزه شوید. اکثر داوطلبان،پاسخ سؤال اول را نمی‌دانند و این موضوع نباید موجب تشویش و اضطراب آنها شود. داوطلبان بدانند که نفر اول هر گروه آزمایشی هم به تمام سؤالات به درستی پاسخ نمی‌دهد. پدر و مادرها به فرزندان خود فشار وارد نکنند و آرزوهایشان را از فرزندانشان نخواهند. داوطلبان، شب قبل از برگزاری کنکور سعی کنند از خوردن غذای غیرخانگی پرهیز کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید