آمار متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران خودرو به مرز ۱۰ میلیون نفر رسیده است و در واقع رکورد ثبت نام در لاتاری خودروسازان شکسته شده است.

رکورد شرکت در لاتاری خودرو شکسته شد!

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این روزها عده‌ای در حالی بر طبل توقف عرضه خودرو در بورس و بازگشت قیمت گذاری‌ها به روال پیشین می‌کوبند اما آمارها از آخرین عرضه خودروسازان در طرح قرعه‌کشی، حاکی از ثبت نام حدود ۱۰ میلیون نفر در این لاتاری است.

در ماه‌های گذشته و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، شیوه عرضه خودرو در بورس کالا جایگزین شیوه‌های قبلی شد و تاکنون ۳۶ هزار دستگاه انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

به گفته رییس سازمان بورس، رانتی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از بین رفته است؛ در حالی که این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور است که نسبت آن به کل تولید رانت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را در این بازار نشان می‌دهد.

با این وجود، در روزهای گذشته اظهارات شفاهی مسوولان سازمان بازرسی کل کشور، جلسات برگزار شده در شورای رقابت، برخی از مکاتبات انجام شده توسط نمایندگان مجلس با وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره سبب شد تا در خصوص ادامه این روند ابهاماتی ایجاد شود.

در این میان آنچه باید توسط مخالفان شیوه عرضه در بورس مورد تحقیق قرار گیرد، عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی از سوی ایران خودرو در روزهای گذشته است.

این گروه صنعتی از هفته گذشته طرح فروش فوق‌العاده چهار محصول خود را آغاز کرد. این طرح که به دلیل کُندی سایت فروش اینترنتی محصولات این شرکت به دلیل ترافیک متقاضیان تا ساعت ۲۴ امشب (یکشنبه، ۲۵ دی ماه) تمدید شده، شاهد ثبت رکورد تازه‌ای در طرح‌های قرعه‌کشی خودرو است، به طوری که تا لحظه درج این گزارش و براساس آخرین آمار بیش از ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند، در حالی که مطابق اطلاعات واصله تنها ۲۰ هزار دستگاه خودرو از چهار محصول سورن پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی ELX، پارس سال سفارشی با موتور XU۷P و راناپلاس قرار است به فروش برسد.

لاتاری قرعه‌کشی خودرو دوباره قوت گرفت

آمار یاد شده در برگیرنده مجموع کدهای طرح‌های عادی، جوانی جمعیت و اسقاط خودروهای فرسوده است. به نظر می‌رسد با زمزمه حذف عرضه خودرو در بورس کالا، لاتاری قرعه‌کشی دوباره قوت گرفته باشد! این در حالی است که در شیوه بورس، پول در حساب فرد متقاضی بلوکه می‌شد و تعداد شرکت کنندگان به طور طبیعی پایین می‌آید.

بر پایه این گزارش، علاوه بر ایجاد شفافیت، حذف رانت، واقعی شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه (به عنوان نمونه قیمت سهام ایران خودرو در تاریخ ۲۰ تیرماه تا تاریخ ۲۰ دی ماه با عرضه خودرو در بورس کالا از ۱۹۰ تومان به ۳۴۸ تومان رسیده که رشد حدود ۷۵ درصد را ثبت کرده است)، بازگشت اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد مالیاتی دولت، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت اجرای طرح‌های توسعه پیش‌رو، تحویل خودرو در موعد تحویل توسط خودروسازان، جذب نقدینگی از جامعه، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام از سیستم بانکی و به تبع آن کاهش اثر این بخش در خلق نقدینگی و ... از مواردی است که تاکنون با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته است و نیازمند این امر است تا زمان مناسب اجرای این طرح در بورس کالا ادامه یابد و با اصلاحات لازم تعادل در این بازار متلاطم برقرار شود.

کارشناسان معتقدند خودرو در سال‌های گذشته از یک کالای مصرفی خارج شده و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، اما با توجه به افزایش تولید و روند منظم عرضه خودرو به بازار و همچنین عرضه خودروهای وارداتی، پیش‌بینی می‌شود که با ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو تا پایان سال مواجه شویم. بر این اساس خودرو نمی‌تواند کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شود.

امروز عرضه خودرو در بورس کالا یک سازوکار شفاف و قانونمند است که دست رانت‌خواران را از بازار کوتاه کرده و به طور هم‌زمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت می‌کند.

پ
کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید