هر آنچه از عطر و طعم غذاهای قشم بگوییم کم است به همین دلیل با ما همراه باشید و از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم بیشتر بدانید.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: قشم غذاهای محلی بسیار متنوعی دارد و به دلیل نزدیکی بیش از حد به دریا غذاهای دریایی جایگاه ویژه ای در سفرهای رنگین این جزیره دارد. دریا همان بغل است، میگو و ماهی و کوسه را از دریا می گیرند و با آن غذاهایی درست می کنند که ویژگی اش ادویه خاص آن است و مانندش را در شهر دیگری نمی توانید بیابید. غذاهای جنوبی همگی تند است و قشم نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه غذاهایی دارد که از تندی ممکن است اشکتان را در بیاورد. غذاهای قشم پر از ادویه است و خوردن غذاهای دریایی به معنای واقعی در اینجا بیش از هر جای دیگر است.

غذاهای محلی قشم خاص و منحصربه فرد

موفلک قشم

برای پخت این غذا گندم یا جوی پرک شده را در دیگ برشته می‌کنند تا رنگ آن قهوه‌ای شود. سپس این گندم‌ها را مانند برنج در آب خیس می‌کنند. سپس ماهی‌ها را در آب نمک و زرچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌های آن جدا شود و گوشت ماهی‌ها را با پیاز سرخ می‌کنند و دوباره در همان آبی که جوشانده بودند، اضافه می‌کنند. زمانی که آب به جوش آمد، گندم‌های خیس‌شده به غذا اضافه می‌شود تا کاملا آب آن بخار شود و دم بکشد.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم

کوکوی ماهی شیر

شاید تا به حال نشنیده باشید که بتوان کوکو را به همراه ماهی درست کرد اما زنان قشم این کار را با شیرماهی انجام می دهند و بسیار هم راضی هستند. برای درست کردن این غذا از سیب زمینی، تخم مرغ و شیرماهی استفاده می شود.

عنکاس یا ماهی مرکب

این نیز از غذاهای قشم به شمار می‌رود. همان طور که از نام آن نیز پیداست این غذا به کمک عنکاس درست می‌شود که به آن پیاز، خرما، روغن، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل اضافه می‌کنند و نهایتا غذای لذیذی می‌شود.

زیبون قشم

برای تهیه‌ی این غذا سیب‌زمینی‌ها را درشت و خلالی سرخ می‌کنند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه کرده و در روغن سرخ می‌کنند. پیاز خردشده را در گوجه‌فرنگی رنده‌شده تفت می‌دهند. سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان محلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می‌ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می‌گذارند تا دم بکشد.

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو) قشم

هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم

برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می‌افزایند. عدس آب‌پز به همراه ۲ استکان آب داغ به غذا اضافه می‌شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده را به غذا اضافه می‌کنند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد.

غذاهای محلی خوش عطر و طعم قشم

ماهی کبابی

مگر می‌شود به بزرگ‌ترین جزیره ایران رفت و ماهی نخورد؟ اهالی قشم ماهی سنگسر یا سرخو را از آب می‌گیرند و شکمش را پر از سبزی و فلفل می‌کنند. مردم محلی این ماهی را روی آتش ذغال کباب کرده و می‌خورند، اما اگر به رستوران برویم احتمالا آن را روی گاز برشته کرده‌اند. گاهی غذایی که مردم قشم با ماهی می‌پزند در ظاهر فرقی با غذاهای معروف‌تر ندارد. مثلا همان سبزی پلو با ماهی که بیشتر ما شب عید خورده‌ایم، در قشم با ماهی محلی هوور می‌پزند و با برنج مخلوط می‌کنند.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم

کاتوغ

کاتوغ از خورش های خوشمزه جنوبی است که با ماهی شور تهیه می شود، در تهیه این خورش ابتدا نمک اضافی ماهی گرفته می شود و بعد از آن کمی ادویه به ماهی اضافه می کنند، سپس با آب پخته می شود تا جا بیفتد البته برای طعم دادن به آن از تمبر هندی نیز استفاده می شود.

قشم نه تنها سرزمین داستان های شگفت انگیز است بلکه غذاهای این منطقه با طعم متفاوتشان تجربه ای جدید برایتان رقم می زند البته بسیاری از این غذاها تند هستند، اگر به غذاهای تند حساسیت دارید حتما در خوردن آن ها احتیاط کنید.

کلمبا

از آنجایی که دور تا دور قشم را آب فراگرفته است، ماهیگیری رونق بسیاری دارد و در واقع یکی از اصلی ترین فعالیت های مردم به شمار می رود به همین دلیل پایه اغلب غذاهای قشم ماهی است؛ کلمبا از دیگر غذاهای معروف این منطقه است که با ماهی و جو پرک شده درست می شود؛ طریقه طبخ کلمبا به این صورت است که گندم پرک شده را در آب می پزند و ماهی ها را نیز جداگانه در آب جوش همراه با زردچوبه می ریزند و بعد از این که استخوان های ماهی از گوشت آن جدا شد، ماهی را همراه با سبزیجات معطر به گندم اضافه می کنند، برای پخت این این غذا از روغن حیوانی هم استفاده می شود به همین دلیل کلمبا غذایی چرب و خوش خوراک است.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید