روستاگردی در هر جای ایران با ارزش و خواستنی است، با ما همراه باشید و بیشتر درباره روستاهای خارق‌العاده قشم بدانید.

روستاهای خارق‌العاده قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از زیباترین مناطق ایران به جهت تنوع زیستی در پهنه گسترده جنوب کشور واقع شده است؛ قشم به واسطه ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصربه‌فرد، طبیعت بکر و دست‌نخورده، زیستگاه‌ گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه‌ای است. روستاهای قشم از جاهای دیدنی جزیره به حساب می‌آیند که بخشی از این میراث طبیعی را در خود جای داده است.

روستاهای خارق‌العاده و معروف قشم

روستای بندری لافت

روستای بندری لافت قدمت زیادی دارد و تاریخ شکل‌گیری آن به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. روستای لافت اولین سکونتگاه انسان‌ها در جزیره قشم بوده است؛ البته منبع مکتوبی درباره تاریخچه این روستا در دسترس نیست. گفته می‌شود که روستای لافت به‌مدت طولانی مرکز جزیره قشم بوده است و در زمانی دور، جزیره قشم را نیز با نام لافت می‌شناختند.

بسیاری از تاریخ‌دانان منطقه‌ای مشهور به هلال مشهور خصیب را به‌عنوان مهد تمدن بشری می‌شناسند؛ منطقه‌ای که در قسمت جنوبی خود به سواحل خلیج فارس می‌رسد؛ بنابراین می‌توان این‌طور اظهار کرد که کرانه‌های خلیج فارس نقطه آغاز تمدن بشری هستند.

روستاهای خارق‌العاده قشم

به‌علاوه، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد به احتمال زیاد خلیج فارس اولین دریایی بوده که انسان روی آن کشتیرانی کرده است. طبق همین شواهد تاریخی، فنقیان، سومریان، بابلیان و ایلامیان و سپس ایرانیان، یونانیان و اعراب اولین گروه های انسانی و اولین تمدن‌های تاریخی بودند که در آب‌های خلیج فارس به کشتیرانی پرداخته‌اند. در ضمن باید بدانید که بقایای گورهای باستانی در ایلام و بحرین و کاوش‌های مقدماتی باستان‌شناسان در پیرامون بندر لافت، همه و همه شواهدی هستند که آغاز تمدن از این نقطه را تایید می‌کنند.

معماری کویری در خانه‌های روستا نیز به چشم می‌خورد؛ به‌طوری که اتاق‌های تابستانی و زمستانی خانه در اطراف یک حیاط مرکزی و چهارگوش شکل گرفته‌اند و باغچه‌ها، شکل نرده‌ها و پنجره‌ها، همه و همه نشانه‌هایی از معماری ایرانی کویری را به نمایش می‌گذارند. ترکیب اتاق‌ها، راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط نیز کاملا تحت‌تاثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران ایجاد شده است.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز در جنوب ایران در بخش شهاب دهستان سوزای شهرستان قشم قرار گرفته است. این روستا از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید که در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر قشم است و یکی از مهم‌ترین بندرگاه‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

روستاهای خارق‌العاده قشم

جزیره قشم با طول ۱۳۰ هکتار در دهانه تنگه هرمز بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود و جزیره هنگام و روستای شیب دراز در جنوبی‌ترین بخش این جزیره قرار گرفته‌اند. این جزیره برخلاف بسیاری جزیره‌های دیگر که مسطح هستند، دارای تنگه‌ها و بلندی‌های متعددی است. شرقی‌ترین بخش جزیره در فاصله ۲۲ کیلومتری بندرعباس است. ویژگی‌های زمین‌شناختی همچون فرم‌های فرسایشی، خاک و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متفاوت این منطقه منجر به احداث و ثبت نخستین ژئوپارک خاورمیانه در سال ۲۰۰۷ در این منطقه شد که روستای شیب‌ دراز نیز تحت پوشش همین پارک است.

شیب دراز علاوه بر ویژگی‌های زمین‌شناختی و گردشگری منحصربه‌فرد خود به واسطه داشتن بندرگاه و قرار گرفتن در مسیر رسیدن به جزیره هنگام، بسیار پرتردد و نسبت به روستاهای اطراف خود متمایز است. یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های این روستا تنوع گونه‌های جانوری و آبزی آن از جمله تلال، خرچنگ،‌ هامور، شیر ماهی، سفره ماهی، گدیر، سنگ سر، صافی، ماهی مرکب، کرفه، یوبو و کوسه است که در زمستان و تابستان‌ها مهمان سواحل روستای شیب دراز هستند. روستای شیب دراز در سال ۱۳۹۰ در با حمایت محیط‌زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی قرار گرفته شد.

روستاهای خارق‌العاده قشم

دو روستای خاص در قشم

روستای توریان قشم

جزیره قشم روستاهای معروف و بی‌نظیری دارد که هر یک، علاوه‌بر جاذبه‌هایی که در دل خودشان جای داده‌اند، به تنهایی زیبایی منحصر به فردی دارند.

روستای توریان قشم از جمله روستاهای زیبا و بسیار پرطرفدار قشم است که در ۳۱ کیلومتر جنوب غربی جزیره واقع شده. خاک این روستای زیبا بسیار حاصل‌خیز است و همین امر موجب رونق کشاورزی و پدید آمدن نخلستان‌های انبوه و مزارع آفتاب‌گردان در آن شده است.

اگر به جزیره قشم سفر می‌کنید، حتما از این روستای بی‌نظیر و نخلستان‌های زیبایش نیز دیدن کنید.

ساعات بازدید : همه روزه ۲۴ ساعته

آدرس روستای توریان : استان هرمزگان، ۳۱ کیلومتری جنوب غربی قشم، روستای توریان.

روستای گوران قشم

روستای گوران قشم از جمله روستاهای دیدنی و بی‌نظیر جزیره قشم است که در غرب جزیره قرار گرفته‌ است. این روستای کهن و تاریخی سرشار از نخلستان‌های سرسبز است که زیبایی آن را چندین برابر کرده. البته پاییز این منطقه نیز زیبایی منحصر به فردی دارد. این روستا یکی از جاهای دیدنی قشم در پاییز در به حساب می‌آید که از دیدنش لذت خواهید برد. آنطور که می‌گویند، نام گوران از «گبران» گرفته شده است که گویا محله زرتشتی‌نشین آن منطقه به شمار می‌رفته است.

روستاهای خارق‌العاده قشم

در این روستای تاریخی،علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و نخلستان‌های سرسبز و انبوه، کارگاه‌ بزرگ لنج‌سازی را نیز می‌بینید. هنری که نسل به نسل به افراد روستا منتقل شده و تا به امروز ادامه دارد. در ورودی روستا نیز لنجی بزرگ و زیبا به چشم می‌خورد که نشان از این مدعا دارد.

روستای گوران را به عنوان موزه مردم‌شناسی زنده می‌شناسند، چرا که می‌توان سبک زندگی مردم روستا، نوع شغل،فعالیت‌ها مردم روستا را در آن دید.

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

آدرس روستای گوران : استان هرمزگان، ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم، روستای گوران.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید