۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 55413073

قشم پر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بی‌بدیل است، در این میان با ما همراه باشید و درباره دره‌های افسانه‌ای قشم بیشتر بدانید.

دره‌های افسانه‌ای قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیبایی بی‌بدیل دره ستارگان و دره تندیس‌ها باعث شده است که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم به شمار آید و گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن کنند.

دره ستارگان، دره‌ای افسانه‌ای و باورنکردنی در قشم

دره ستارگان از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم است که مردم محلی به آن، «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» می‌گویند. در واقع بومی‌های این منطقه معتقدند که برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین، باعث پرتاب‌شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است و به همین دلیل آن را ستاره افتاده نامیده‌اند.

واقعیت از این قرار است که این ژئوسایت کم‌نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین به وجود آمده است. تاثیر این عوامل در بخش‌های مقاوم‌تر، کمتر بوده است و در نتیجه پابرجا باقی مانده‌؛ در حالی که بخش‌های سست و نرم تحت‌تاثیر فرسایش، از بین رفته‌اند.

دره‌های افسانه‌ای قشم

قدمت این دره به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می‌رسد. اشکال هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است. دیواره‌های این دره از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند که شامل یک لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر می‌شود و لایه نازک و سختی به رنگ سفید تا خاکستری تیره روی آن قرار دارد.

لایه سست زیری در برابر عوامل فرسایش به‌سرعت تخریب می‌شود؛ در صورتی که لایه رویی سخت است و با عملکردی مثل یک سپر برای لایه زیری، از آن در برابر فرسایش محافظت می‌کند. در نقاطی که لایه رویی از بین رفته یا شکافی در آن به وجود آمده، فرسایش سرعت بیشتری پیدا کرده و در ادامه منجر به‌شکل‌گیری شکاف‌ها و دره‌های کوچک شده است. ستون‌هایی در برخی نقاط دره به چشم می‌خورد که شکل سوزنی و باریک دارند. علت این موضوع را می‌توان حرکت چرخشی و سیلابی آب باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها یا دیواره‌های قدیمی دانست.

دره‌های افسانه‌ای قشم

ضمن اینکه وجود یک کلاهک مقاوم روی بخشی از لایه زیری باعث شده است که این بخش به‌شکل ستون حفظ شود؛ هرچند که اطراف آن به‌خاطر نداشتن لایه محافظتی از بین رفته است.

زمان بازدید: در نیمه اول از ساعت هشت صبح تا هفت عصر و نیمه دوم سال از هشت صبح تا هشت شب

آدرس: جزیره قشم، روستای برکه خلف

دره تندیس‌ها، دره‌ای بی‌بدیل در قشم

دره تندیس‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های قشم است که در آن اشکال جالب، شگفت‌انگیز و عجیبی را مشاهده خواهید کرد. این دره هنر فرسایش باد و باران است که در طول میلیون‌ها سال مجموعه‌ای از اشکال و طرح‌های مختلف را ایجاد کرده‌اند. دره تندیس‌ها از لحاظ ساختاری شبیه دره ستارگان است؛ با این تفاوت که وسعت بیشتری دارد و تراکم پدیده در آنجا کمتر است. دره ستارگان در شرق جزیره قشم و درست در نقطه مخالف دره تندیس‌ها واقع شده است. سنگ‌های دره تندیس‌های قشم به شکلی دقیق و هنرمندانه تراش خورده‌اند؛ به‌طوری که باور کردن اینکه تیشه هیچ هنرمندی این تندیس‌ها را نتراشیده است، بسیار سخت به نظر می‌رسد.

دره‌های افسانه‌ای قشم

آنچه در منطقه دره تندیس‌ها می‌بینید، در واقع بازمانده دشتی است که زمانی به بام قشم می‌رسید. با بالاآمدگی تدریجی جزیره و عقب رفتن ساحل، مساحت خشکی گسترش یافت و دره تندیس‌ها به وجود آمد. تخریب و از بین رفتن لایه آهکی سخت که پوششی بین لایه‌های نرم‌فرسا بوده است، باعث پیشرفت عمل فرسایش در این منطقه شد و به همین دلیل دره تندیس‌ها را می‌توان به‌عنوان بلندی‌های جزیره مانندی در بین زمین‌های فرسوده و پست نیز معرفی کرد.

در حال حاضر، دره تندیس‌ها یکی از بخش‌های جزیره قشم است که متحمل فرسایش ساحلی چشمگیری شده است؛ فرسایشی که در طول سال‌هایی که جزیره قشم به‌تدریج از آب بیرون می‌آمد، نقش و نگارهای بسیاری را روی سنگ‌ها به وجود آورد.

دره تندیس‌ها روزگاری بستر دریا بوده است و انواع ماهی‌ها، نرم‌تنان و آبزیان لای این شکاف‌ها زندگی می‌کرده‌اند. سراسر خاک دره تندیس‌ها پر از صدف‌های دوکفه‌ای است که از گذشته بجا مانده و در برخی نقاط به‌صورت توده‌ای جمع شده‌اند. سطح دره تندیس‌ها غالبا از ترک‌های گلی پوشیده شده است. ترک گلی یک ساخت رسوبی است که در مباحث رسوب‌شناسی به آن پرداخته می‌شود.

دره‌های افسانه‌ای قشم

این پدیده‌های رسوبی از دیدنیهای قابل‌توجه در دره تندیس‌ها هستند که چشم‌انداز زیبایی از دره را به شما نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که در هنگام بارش باران یا بعد از بارش، زمین در این نقاط بسیار چسبنده و باتلاقی می‌شود.

طبق گفته برخی پژوهشگران دره تندیس‌ها قدمتی بیش از دو میلیون سال دارد و بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه در دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک (حدود دو میلیون سال قبل) به وجود آمده است. تاثیر فرسایش مکانیکی آب جاری ناشی از بارندگی، تاثیرگذارترین عامل در شکل‌گیری این پدیده بوده است و عواملی چون اختلاف جنس و مقاومت لایه‌های مختلف، وجود رگه‌ها و میان لایه‌های ژیپس یا گچ و حرکات و فشارهای درونی زمین نیز در آن تاثیر داشته‌اند.

دلیل نام‌گذاری دره تندیس‌ها یا دره مجسمه‌ها به این نام، وجود سنگ‌هایی با اشکال مختلف در این دره است؛ سنگ‌هایی که برخی از آن‌ها شکل انسان و برخی دیگر شبیه به حیواناتی چون مرغ، خروس، سر گوسفند و حتی سر اژدها هستند. البته باید بدانید که این مجسمه‌ها به‌صورت طبیعی شکل گرفتند و در واقع تصادفی هستند که فقط با تخیل ما انسان‌ها شبیه به مجسمه به‌نظر می‌آیند.

دره‌های افسانه‌ای قشم

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید