سفر به قشم لذت‌بخش و خواستنی است، با ما همراه باشید تا از چند جاذبه طبیعی قشم که باید دید بیشتر بدانیم.

دره ستارگان قشم

سلام نو_ سرویس گردشگری: قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران، در قلب خلیج همیشه فارس جای گرفته است. این جزیره بکر و زیبا دارای جاهای دیدنی و تفریحی بسیاری است. جنگل حرا، غار نمکی و دره ستارگان از جمله جاذبه‌ های دیدنی قشم محسوب می‌شود که بخشی از ژئوپارک این جزیره نیز شناخته می‌شوند و توسط سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند. سال‌ها است که جاهای طبیعی قشم باعث شده تا این جزیره به مقصد گردشگری و تفریحی بسیاری از گردشگران در جنوب ایران تبدیل شود. مردم مهمان‌نواز قشم هم آداب‌ورسوم خاص خودشان را دارند و نکته جالب توجه در رابطه با بومیان قشم فرهنگ آنان است.

دره ستارگان، یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد در قشم

دره ستارگان از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید که در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار دارد و با قدمتی بیش از دو میلیون سال، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این دره که تعداد نمونه‌های مشابه آن در دنیا زیاد نیست، یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی است که شامل مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ است و لایه و حفره‌های متعددی در درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند.

چند جاذبه طبیعی قشم که باید دید!

همین ویژگی‌های دره ستارگان باعث شده است که این دره به‌عنوان بخشی از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو ثبت شود. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌رود. طبق تعاریف بومیان، ستاره‌ای از آسمان در قلب زمین قرار گرفت و دره‌ای مرموز و عجیب را شکل داد که اکنون آن را دره ستارگان می‌نامند. زمانی که به بازدید دره ستارگان می‌روید در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که روی سیاره مریخ قدم گذاشته‌اید! تندیس‌هایی بلندقامت و ستون‌هایی با اشکال عجیب‌غریب، اولین صحنه‌هایی هستند که نگاه شما را به سمت خود جذب می‌کنند. بعد از اینکه حسابی در دره قدم زدید و به گشت‌وگذار پرداختید، شاید بخواهید تا پس از غروب آفتاب هم در دره ستارگان بمانید و با موجی از هیجان و دلهره همراه شوید!

چند جاذبه طبیعی قشم که باید دید!

فریب صداها را نخورید زیرا توضیحی منطقی برای تمام این صداها وجود دارد. در واقع گردش باد در شب بین سازه‌های پرپیچ‌وخم این دره باعث به‌وجودآمدن صداهای وحشتناک می‌شود و شواهد بر این اساس است که اشکال اسرارآمیز درون دره ستارگان توسط فرسایش آب و باد ساخته شده است. بنابراین به‌راحتی می‌توان گفت که هیچ‌کس یا هیچ‌چیز نمی‌تواند در این مکان آسیبی به شما برساند. البته لازم به ذکر است که باید تجهیزات کمپینگ و مجوز رسمی از مدیریت ژئوپارک قشم داشته باشید.

جنگل حرا قشم، جاذبه‌ای کم‌نظیر در ایران

جنگل حرا در قشم، یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به شمار می‌رود. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در آب فرو رفته‌اند و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت‌انگیزی مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی از آب بیرون می‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند.

چند جاذبه طبیعی قشم که باید دید!

جنگل حرا که در شمال غرب جزیره قشم خودنمایی می‌کند، از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌رود. با کجارو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از جنگل حرا در اختیارتان قرار دهیم؛ جاذبه‌ای که یکی از عجایب هفت‌گانه قشم محسوب می‌شود. جنگل حرا در تنگه خوران و مابین بخشی از استان هرمزگان و جزیره قشم قرار دارد. برای تماشای جنگل حرا باید به اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهیلی بروید و از آنجا سوار قایق شوید و به دل جنگل بزنید. بهترین زمان سفر به جنگل‌ حرا اواخر پاییز، زمستان یا اوایل بهار است. قایق سواری، عکاسی و پرنده نگری از جمله تفریحاتی هستند که می‌توان در جنگل حرا انجام داد.

غار نمکدان قشم، یک جاذبه طبیعی سخت و دیدنی

غار نمکی یکی زیباترین جاهای دیدنی قشم است. این غار طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که در ۱۰۰ کیلومتری قشم قرار دارد و تاکنون ۶ کیلومتر از آن شناسایی شده است. سقف غار با قندیل‌های زیبای بلورین و مرمرین نمکی پوشیده شده و در کف آن نیز جریانی از آب نمک وجود دارد که منظره‌ی بی‌نظیری را ایجاد می‌نماید.

چند جاذبه طبیعی قشم که باید دید!

داخل غار و به خصوص اعماق آن بسیار تاریک است و برای رفتن به آن‌جا و مشاهده‌ی استالاکتیت‌های بلورین آن به چراغ قوه‌ای قوی و پر نور نیاز خواهید داشت. جالب است بدانید که نمک‌های غار نیز خاصیت درمانی دارند. جریان آبی که از دل کوهِ نمکدان خارج می‌شود، پس از حل کردنِ نمک‌های مسیر در خودش،‌ به صورت چشمه‌ی نمک در دامنه‌ی کوه می‌جوشد و با ریختن به گودال مجاور خود، آن را به یک حوضچه‌ی طبیعی سفید رنگ زیبا تبدیل می‌نماید. این غار یکی از تماشایی‌ترین غارهای جزیره‌ی قشم است که قطعاً ارزش دیدن را خواهد داشت.

غار نمکدان قشم در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم، در بخش جنوب غربی این جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی آن قرار دارد. ابتدا خود را به طبل برسانید. از آنجا می‌توانید از طریق مسیر روستاهای چاهو، درکو، گوری و کانی به غار نمکدان برسید یا با حرکت به‌سمت جنوب، از طریق سلخ به غار بروید. بدون تجهیزات می‌توانید حدود ۱۰۰ متر از ابتدای غار را بازدید کنید. بهترین زمان بازدید از غار نمکدان قشم، از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

چند جاذبه طبیعی قشم که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید