۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 55412825

جزیره کیش قدمتی طولانی دارد و بناهای پر شماری برای بازدید، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بناهای تاریخی کیش کجاست.

بناهای تاریخی کیش کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به‌دنبال تجربه‌ای سفر فوق‌العاده با صرف هزینه‌ای معقول در ایران هستید، کیش می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. افراد زیادی با این هدف راهی جزیره می‌شوند که از جاذبه های تاریخی کیش بازدید کنند.

بناهای تاریخی و دیدنی کیش

آب انبار دوقلو کیش

آب انبار دوقلو کیش یکی از بناهای تاریخی کیش است که ما را یاد بناهای تاریخی اصفهان، یزد و کاشان می اندازد. همانطور که از شهر زیرزمینی کاریز برای ذخیره آب استفاده می شده، از آب انبار دوقلو کیش هم برای ذخیره آب استفاده می کردند و جالب است بدانید آب انبار دوقلوی کیش هم نقش آب انبار را داشته و هم نقش بادگیر. از آنجایی که دو گنبد در کنار یکدیگر در این مکان وجود داشتند، آن را آب انبار دوقلو نامیدند. آب انبار دوقلو کیش تعداد ۵ بادگیر دارد، چرا که برای تقسیم بندی آب انبار، تعداد بادگیرها مهم بودند و وجود ۵ بادگیر، نشان دهنده اهمیت بالای آب انبار دوقلوی کیش است.

بناهای تاریخی کیش کجاست؟

در آب انبار دوقلو، روزنه های بسیاری بر سقف مشاهده می شود که هدفشان خنک نگه داشتن آب است؛ بدین صورت که هوا از یک طرف بادگیر وارد بنا شده و هنگامی که به پایین حوضچه ها می رفت، پس از برخورد با آب، هوای منطقه را خنک و مرطوب نگه می داشت. پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از آب انبار دوقلو را دارید، نگاهی هم به رستوران ها و کافی شاپ های اطراف آب انبار نیز بیاندازید. این آب انبار در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی در بخش شمالی جزیره ساخته شده و از سبک معماری قدیمی و بناهای شهر یزد بهره گرفته است. برای بازدید از آب انبار دوقلوی کیش می توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۲۲ شب به بخش شمالی جزیره مراجعه کرده و در کنار مجموعه درخت سبز، آب انبار دوقلوی کیش را مشاهده کنید.

آدرس آب انبار دوقلو کیش: استان هرمزگان، بخش شمال جزیره کیش، نزدیک به شهر باستانی حریره

شهر حریره کیش

این شهر بازمانده آثار تاریخی است که قدمت آن به قرن چهارم تا دهم هجری برمی‌گردد. در حقیقت این شهر قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و با مساحت ۱۲۰ هکتاری، بسیاری از جاذبه‌های محبوب گردشگری کیش را در خود جای داده است.

طبق اطلاعاتی که وجود دارد، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که شهر حریره در سال‌های ۳۶۷ تا ۹۱۲ از برترین شهرهای جنوب ایران بوده است. همچنین در دوره ساسانیان و ابتدای دوره اسلامی، یکی از بزرگ‌ترین مراکز معاملات و مبادلات بین‌المللی به‌شمار می‌رفته است.

مورد عجیبی که در خصوص این شهر باستاتی وجود دارد، حفر کانال‌های زیرزمینی و چاه‌های متعدد است که هنوز دلیل حفر این‌ها مشخص نشده است و همچنان به‌عنوان راز باقی مانده است. شهر حریره در کنار دیگر جاذبه‌های معروفی همچون مسجد جامع، خانه اعیانی و تاسیسات آبی قرار گرفته است که می‌توانید در کنار بازدید از این شهر از دیگر جاذبه‌ها نیز بازدید کنید.

بناهای تاریخی کیش کجاست؟

خانه های تاریخی کیش، نمونه‌ای جذاب از دیدنی‌های جزیره

خانه اعیانی کیش

هنگام گشت و گذار در شهر حریره، قسمتی را مشاهده خواهید کر که در گذشته، خانه های بسیار لوکس و مجلل بودند. گفته شده خانه اعیانی کیش متعلق به تاجران بوده و بخش قابل توجهی از شهر حریره را به خود اختصاص داده اند. بخش اعیانی نشین کیش به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم شده است و می توان اتاق های شاه نشین، درب ورودی بخش اعیانی نشین، خانه های مختلف و همچنین حیات مرکزی بزرگ را مشاهده کرد که در آن دوران، تاجران برای گفتگو به حیاط مرکزی مراجعه می کردند. خانه اعیانی کیش جاذبه ای کمتر شناخته در میان جاذبه های گردشگری کیش محسوب می شود و جاذبه ای تاریخی برای تاریخ دوستان می باشد. قدمت این خانه تاریخی به دوران ایلخانیان باز می گردد و پس از تخریب، دیگر آن را مورد بازسازی قرار نداده اند و اگر به سراغ بازدید از آن بروید، آن را به حالت متروک و مخروبه مشاهده خواهید کرد. اما با توجه به خرابی ها و ویرانی ها، همچنان شکوه و جلال خود را تا به امروز حفظ کرده است.

بناهای تاریخی کیش کجاست؟

آدرس خانه اعیانی کیش: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه، شهر حریره کیش

خانه مردم شناسی بومیان

خانه بومیان یکی دیگر از تاریخی‌ترین جاذبه های کیش است؛ چراکه قدمت فرهنگ، تاریخ و صنایع دستی آن به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، بازدید از این خانه را در اولویت قرار دهید.

همان‎طور که می‌دانید به‌دلیل رشد اقتصادی، دیگر از سبک زندگی قدیمی خبری نیست، اما برای افرادی که به‌دنبال آشنایی با سبک زندگی بومیان جزیره کیش هستند، خانه مردم‎ شناسی بومیان کیش از آن فضاهایی است که این فرصت را در اختیار افراد علاقه‌مند قرار می‌دهد.

این خانه در گذشته متعلق به یکی از تجار بود که به تجارت مروارید مشغول بوده است، به‌طوری که یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های جزیره کیش در ۸۰ سال گذشته متعلق به این فرد بود.

یکی از جذابیت‌های بازدید از این جاذبه تاریخی این است که می‌توانید با بازدید از این خانه قهوه و خرمای اصیل جنوبی را امتحان کنید و خاطره متفاوتی از بازدید از جاذبه‌های گردشکری جزیره برای خود رقم بزنید.

بناهای تاریخی کیش کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید