بخشی از مردم شمال کشور از سبزی خالواش برای درست کردن قورمه سبزی استفاده می کنند که شبیه سبزی چوچاق مقدار کمی از آن را با توجه به طعم تندی که دارد باید از آن را در خورش استفاده کرد.

برای عطر و طعم قورمه سبزی چکار کنیم ؟ (۲ نکته مهم)

آیا می‌دانید سبزی که خورشت قورمه سبزی را خوش طعم و عطر می کند چیست؟ قورمه سبزی غذایی مجلسی و تاریخی و یکی از محبوب ترین ها برای ما ایرانی هاست. مهم ترین ماده تشکیل دهنده این غذای خانگی، سبزی و ادویه است و عمده طعم آن مربوط به سبزیجات و گوشت می باشد که می توان در شهرها و اقوام مختلف بر اساس ذائقه افراد کمی متفاوت باشد.
سبزیجاتی که در قورمه سبزی بیشتر استفاده می شود ترکیبی از تره ، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج است. با این وجود همانطور که گفتیم ذائقه افراد در استفاده از این سبزیجات متفاوت می باشد که عطر و طعمی بر اساس ذائقه افراد به خورشت میدهد. به همین دلیل است که درنقاط زیادی از کشور طعم های مختلفی از قورمه سبزی را میشود تجربه کرد. در زیر به برخی از این سبزیجات اشاره می کنیم.
قورمه سبزی از ترکیب چه سبزیجاتی درست شده است:

همانطور که گفتیم ترکیب سبزیجات در هر استان  و شهرستان برای تهیه خورش سبزی متفاوت است. در واقع می توان گفت که به تعداد هر قومیت و سبزیجات آن منطقه می توان خورش های قورمه سبزی با عطر و طعم های متفاوت را امتحان کرد. اما اصلی ترین ترکیبات سبزی این غذای خانگی عباتند از :

گشنیز

برای عطر و طعم قورمه سبزی چکار کنیم ؟ (2 نکته مهم)

گشنیز سبزی معطری است که با برگ جعفری شباهت ظاهری زیادی دارد اما تفاوت آن در این است که برگ گشنیزبه مراتب نرمتر از برگ جعفری است. گشنیز به دلیل اینکه عامل ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی قوی  دارد خواص و فواید بسیاری دارد که می تواند به عنوان یک عامل ضد میکروبی قوی عمل کند و از انتشار بیماری در بدن جلوگیری کند. از دیگر خواص این سبزی با طبع سرد و خشک می توان به رفع اسیدیته صفرا، رفع ورم معده و افزایش اشتها اشاره کرد و در کنار این خواص با توجه به طعم  دلنشین و خاص آن می تواند قورمه سبزی خانگی شما را خوش عطر و خوشمزه کند.

تره

با توجه به طعم متعادل تره نسبت به پیاز و پیازچه این سبزی بسیار محبوب است و در اکثر خورش های خانگی استفاده می شود . این سبزی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن می باشد. از تره می توان به عنوان خوشبو کننده دهان و دندان ، درمان بواسیر، افزایش قوای جنسی، بهبود هضم غذا و بهبود مشکلات گوارشی یاد کرد. این سبزی با طبع گرم و خشکی که دارد پای ثابت سبزی های خورش قورمه سبزی خانگی است.

دستور پخت پیشنهادی : طرز تهیه خورش قیمه 

 جعفری

جعفری نیز به عنوان یکی از محبوبترین ها در رسته سبزیجات قرار دارد. این سبزی بسیار محبوب در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. لوتئین آنتی اکسیدانی است که در جعفری به وفور یافت می شود. این سبزی دارای ویتامین هایی مانند A، C و K است که علاوه بر طعم و عطر دلنشین ، در سلامتی بدن نقشی مهم را ایفا می کند. جعفری در تقویت عملکرد کبد، مثانه و احشای داخلی کمک بزرگی می کند.

شنبلیله

برای عطر و طعم قورمه سبزی چکار کنیم ؟ (2 نکته مهم)

شنبلیله یکی دیگر از سبزیجاتی است که به لحاظ  ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و غیره غنی می باشد. که می توانند به تقویت عملکرد ریه، قوای جنسی، دفع خلط، رفع نفخ و بهبود عملکرد گوارش کمک فراوانی کند.

اسفناج

برای عطر و طعم قورمه سبزی چکار کنیم ؟ (2 نکته مهم)

اسفناج نیز در زمره سبزیجات خوش طعم و مغذی است که سرشاراز مواد معدنی و ویتامین می باشد که اضافه کردن آن به غذا های خانگی همه ما موجبات سلامتی بدن را فراهم می کند. از جمله خواص اسفناج می توان به درمان دیابت، کاهش وزن، رفع تشنگی و رفع التهاب اشاره کرد که بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
سبزیجات معطر شمال کشوربرای طعم و بوی خوب قورمه سبزی

یکی از روش هایی که در طعم و عطر غذا کمک می کند اضافه کردن سبزیجات شمالی به قورمه سبزی می باشد. چوچاق و خالواش از محبوب ترین سبزیجات محلی خطه شمال کشور است. سبزیجات دیگری از جمله اناریجه و سرسم و ترش واش هم وجود دارد که در عطر طعم قورمه سبزی کمک می کند.
در استفاده از این سبزیجات باید دقت کنیم که با توجه به عطر تند آنها با میزان کمی در غذا استفاده کنیم تا طعم آن را بیش از پیش در خود جای ندهد . همانطور که شنبلیله را نباید زیاد در خورش قورمه سبزی اضافه کنیم این نوع سبزیجات را نیز به همان میزان کم اضافه کنیم.
دو نوع سبزی معطر دیگر نیز در ادامه معرفی خواهیم کرد.

چوچاق یا زولنگ

چوچاق سبزی محلی است که بیشتر درشمال کشور و شهررشت می روید. این سبزی محلی دارای طبعی گرم و خواص درمانی فراوانی می باشد. به این سبزی زولنگ نیز گفته می شود. این سبزی را نیز بایستی به میزان کم در غذا استفاده کرد تا عطر و طعم دلنشین آن را بتوان حس کرد. این سبزی معطر با طعم تلخی که دارد بیشتر برای افرادی که طعم تلخ غذا را دوست دارند و برای آنها لذت بخش است مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع سبزی بیشتر مورد پسند شمالی های عزیز کشورمان می باشد.

خالواش و کوتکوتو

بخشی از مردم شمال کشور از سبزی خالواش برای درست کردن قورمه سبزی استفاده می کنند که شبیه سبزی چوچاق مقدار کمی از آن را با توجه به طعم تندی که دارد باید از آن را در خورش استفاده کرد.خالواش درواقع همان پونه ی فارسی است  که سبزی مورد علاقه مردم خطه شمال می باشد.
خشک و خرد شده این سبزی در ماست و دوغ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص دارویی آن می توان به بادشکن و آنتی  نفخ و متعادل کننده صفرا اشاره کرد.
در پایان نیز باید به به این مورد اشاره کرد که روش های پخت و دیگر مخلفاتی که ذکر نشده می تواند طعم غذا را تغییر و به ذائقه هر کس نزدیک کند. سایت «ترش واش» سایتی در جهت فروش سبزیجات معطر نواحی شمال کشور می باشد که می توانید سبزی قورمه سبزی و همچنین چوچاق گیلان را به صورت بسته بندی دلخواه خود از سراسر کشور سفارش دهید.

سایت آموزش آشپزی ایرانی 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید