یکی از طرق کسب درآمد از طریق ارز های دیجیتال، استخراج ارز های دیجیتال می باشد و از معروف ترین ارز هایی هم که قابلیت استخراج دارند، می توان به بیتکوین و اتریوم اشاره کرد.

مجازات استخراج غیر مجاز رمز ارز در قانون ایران چیست؟

به گزارش سلام نو، رمز ارز ها به وسیله ی دستگاه هایی به نام ماینر یا به طور تخصصی تر ASIC، استخراج می شوند؛ فرآیند آن ها نیز به این شکل است که شبکه ی مربوطه، در ازای حل معادلات ریاضی پیچیده توسط دستگاه های ماینر که برق بسیار زیاد مصرف و گرما و صدای زیادی تولید میکند، کارمزدی از همان ارز به کاربر می دهد. اما دستگاه های استخراج، در داخل تولید نمی شوند و از کشور های دیگر وارد می شوند.

مجازات استخراج غیر مجاز رمز ارز

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری تا به امروز در ایران قانونی است اما به شرطی که پیش از آن، از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود و یکی از مواردی که در رابطه با ارز های دیجیتال در ایران جرم محسوب شده و غیر مجاز است، استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز می باشد.

تا پیش از تیر ماه سال ۱۳۹۸، اداره گمرک ایران واردات دستگاه‌های استخراج ارز های دیجیتال را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتاً به صورت قاچاق به کشور وارد می ‌شدند که این امر باعث شده بود که ضابطین قانون، حق ضبط و توقیف این دستگاه ‌ها را داشته باشد.

در ۲۲ تیرماه سال ۹۸، گمرک ایران اطلاعیه‌ به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دستگاه استخراج ارز دیجیتال(ASIC) با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند، شایان توجه است که در این ردیف گمرکی عمدتاً دستگاه‌های کارت‌خوان، پین‌پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای امور و تراکنش های بانکی قرار می‌گیرند.

با همه ی این ها در ۳۱ تیر سال ۹۸، معاونت گمرک ایران اعلام کرد که گمرک فقط ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال را تعیین کرده است و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست. طبق گفته معاون گمرک، برای ترخیص دستگاه ‌های استخراج نیز اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری است.

این گونه برداشت می شود که استخراج ارز دیجیتال در ایران یک صنعت مجسوب شده و مانند سایر صنایع، قانونی است اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد، که برای این کار، باید درخواست خود را در سامانه بهین یاب ثبت کنند.

مجازات در نظر گرفته شده برای استخراج کنندگان ارز های دیجیتال

استخراج ارز های دیجیتال، اگر با اخذ مجوز و طی مراحل قانونی باشد، فعلاً منعی ندارد، اما طبیعتاً اگر شخصی بدون اخذ مجوز های لازمه، مبادرت به این عمل بورزد، قطعاً عواقبی برای وی خواهد داشت.

طبق برآیند و مجاسبات وزارت نیرو، هر ماینر معادل یک کولر گازی و پانزده عدد یخچال برق مصرف می کند!

در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند کنتوری که از آن برای این منظور استفاده می شد را قطع و جلوی استفاده از برق برای این فعالیت را بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد.

طبق مقرره های در نظر گرفته شده، در صورت کشف شخصی که به طور غیر قانونی اقدام به استخراج ارز دیجیتال میکند، علاوه بر پرداخت هزینه های برق مصرفی به نرخ مصوب به سازمان مربوطه، باید هزینه های دادگستری و روال اداری خود را نیز بپردازند و دستگاه های استخراج آن ها نیز توسط مأمورین نیروی انتظامی ضبط و مصادره می شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید