۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
کد خبر: 55412313

شهرستان ازنا در استان لرستان واقع شده است. این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی می باشد. تونل برفی یکی از جاهای دیدنی ازنا به حساب می آید.

جاهای دیدنی ازنا

سلام نو-سرویس گردشگری: یکی از شهرستان های استان لرستان، ازنا است. در فاصله ۲۱ کیلومتری از شهرستان الیگودرز، شهرستان ازنا قرار دارد. این شهر به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری، سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب کرده است. این شهر علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری، دارای جاذبه های تاریخی نیز می باشد. شهرستان ازنا از لحاظ مناطق طبیعی و تاریخی بسیار غنی است. در یکی از روستاهایی که در شهرستان ازنا واقع شده است، ۴ مقبره متبرکه وجود دارد. امام زاده قاسم، امام زاده سید محمد، شاهزاده زید و قاسم، شاهزاده ابراهیم مومن آباد ۴ مقبره ای هستند که در روستای جاپلق واقع شده اند. از دیگر جاهای دیدنی ازنا می توان به قلعه باجول، قلعه آشور آباد، حمام و قنات موشله، مسجد گنجه اشاره کرد. یکی از مهم ترین جاهای دیدنی ازنا تونل برفی اشترانکوه است. در ادامه این مقاله به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری شهرستان ازنا می پردازیم.

معرفی تونل برفی از مهم ترین جاهای دیدنی ازنا

تونل برفی یکی از معروف ترین جاهای دیدنی ازنا محسوب می شود. سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از تونل برفی به شهرستان ازنا سفر می کنند. طول این تونل به بیش از ۸۰۰ متر می رسد. این تونل حدود ۳ متر ارتفاع دارد. این تونل یکی از زیباترین مناظری است که در دامنه اشترانکوه واقع شده است. محلی که تونل برفی در آن به وجود آمده است، ازنا دره می باشد. در این دره می توانید انواع پوشش گیاهی، چشمه های متعدد، حیوانات وحشی را مشاهده کنید. بهترین زمان برای سفر به تونل برفی فصل های بهار و تابستان می باشد. شرایط آب و هوایی تونل برفی بسیار خاص می باشد بنابراین زمان های محدودی برای بازدید از آن وجود دارد. به عبارت دیگر در هر زمان از سال امکان بازدید از این تونل وجود ندارد.

معرفی قلعه باجول

قلعه باجول یکی دیگر از جاهای دیدنی ازنا است که در ادامه به معرفی کامل آن می پردازیم. قلعه باجول در روستای آب باریک واقع شده است. ساخت این قلعه به دوره ی قاجار بر می گردد. البته دستور ساخت قلعه باجول در زمان زندیه صادر شد و ساخت آن در اوایل دوره ی قاجار به پایان رسید. از ویژگی های قلعه ی باجول می توان به نقش های برجسته ای که بر روی آن انجام شده است، اشاره کرد. یکی از مهم ترین نقش هایی که بر روی این قلعه وجود دارد لحظه شکار شیر توسط اژدها است. نام دیگر قلعه باجول، قلعه ناکام است. این قلعه از آجرهای پخته ساخته شد است. نقشه ی این قلعه به شکل چهار گوش است و دارای چهار درب ورودی است. قلعه باجول یکی از آثار های ملی محسوب می شود. این قلعه در سال ۸۹ به عنوان یکی از آثار های ملی به ثبت رسیده است.

معرفی امامزاده قاسم، یکی از جاهای دیدنی ازنا

یکی دیگر از جاهای دیدنی ازنا امامزاده قاسم است. این امامزاده یکی از زیباترین آثار تاریخی استان لرستان محسوب می شود که توریست و گردشگران بسیاری به بازدید از آن می پردازند. ساخت آن به دوره ی ایلخانی می رسد بنابراین این مکان تاریخی دارای قدمت بسیاری است. داخل مقبربه امامزاده قاسم کتیبه ای وجود دارد که با خواندن آن می توان به شجره نامه ی این بزرگورا رسید. اما خواندن کتیبه امکان پذیر نیست با این حال مردمان محلی روستا معتقد هستند که امامزاده قاسم از نوادگان امام حسن محسوب می شود. این مقبره در دوره ی قاجار بازسازی شده است. سبک و مدل معماری این مکان شباهت بسیاری به بناهای ترکی و مغولی دارد.

جاهای دیدنی ازنا

جاهای دیدنی ازنا

معرفی مقبره شاهزاده ابراهیم مومن آباد

مقبره شاهزاده ابراهیم مومن آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی ازنا محسوب می شود. روستای مامون آباد یکی از روستاهایی است که در شهرستان ازنا واقع شده است. این مقبره در روستای مامون آباد قرار دارد. در شمال شهرستان ازنا این روستا واقع شده است. قدمت این مقبره به قرن هشتم بر می گردد. بررسی قدمت مقبره شاهزاده ابراهیم مومن آباد از طریق خط کوفی که بر روی سنگ قبر آن نوشته مصالحی که برای ساخت این مقبره استفاده شده است، کاهگل بوده است. این مکان در سال های گذشته بازسازی شده است و در بازسازی آن از سنگ استفاده شده است.

معرفی چشمه قلقل از جاهای دیدنی ازنا

چشمه قلقل یکی از جاهای دیدنی ازنا محسوب می شود. این چشمه در روستای دربند واقع شده است. چشمه قلقل یکی از آثار طبیعی شهرستان ازنا به حساب می آید. منبع اصلی این چشمه یک کوه سنگی است. میزان آبدهی چشمه قلقل بسیار زیاد است به طوری که در هر ثانیه حدود ۵۰ لیتر میزان آبدهی آن است. کشاورزان برای آبیاری محصولات و زمین های خود از این چشمه استفاده می کنند.

جاهای دیدنی ازنا

جاهای دیدنی ازنا

معرفی چشمه تیان

چشمه تیان یکی دیگر از جاهای دیدنی ازنا است. شهرستان ازنا چشمه های متعددی دارد که چشمه تیان یکی از آنها است. این چشمه فصلی است و در هر زمان از سال نمی توانید آن را مشاهده کنید. در فصل بهار به علت بارش باران این چشمه پر می شود. اما در فصل تابستان این چشمه به صورت کامل خشک می شود. بنابراین در انتخاب زمان برای بازدید از چشمه تیان دقت کنید. این چشمه در روستای تیان واقع شده است. نام این چشمه برگرفته از روستای تیان است

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید