۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
کد خبر: 55412299

آیا می‌دانید محصولات اردبیل چیست؟ اگر پاسخ شما به این سؤال منفی است، مقاله پیش رو می‌تواند به کمک شما بیاید؛ پس همراه ما باشید.

محصولات اردبیل چیست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: اردبیل از مهم‌ترین استان‌های ایران به شمار می‌رود که محصولات مختلفی در آن تولید و به بهره‌وری می‌رسند؛ به همین دلیل همواره این سؤال برای افراد به وجود می‌آید که مهم‌ترین محصولات اردبیل چیست؟ اگر شما نیز به دنبال جواب این سؤال هستید، می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید؛ زیرا قصد داریم به معرفی برترین محصولات موجود بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.

سرشیر و کره

در ادامه مقاله محصولات اردبیل چیست، قصد داریم به معرفی مهم‌ترین محصولات لبنی بپردازیم. از آنجایی که اردبیل در یک منطقه کوهستانی واقع شده است، توانسته در تولید دام به رتبه خوبی دست پیدا کند؛ به همین دلیل لبنیات تولیدشده در این استان دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و هر فردی را مجاب به خرید می‌کنند. اگر به مقصد خود موقع طلوع خورشید رسیدید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای صبحانه حتماً سرشیر و کره محلی را امتحان کنید.

عسل سبلان؛ از مهم‌ترین محصولات اردبیل

از جمله مهم‌ترین محصولات اردبیل می‌توانیم به عسل اشاره کنیم که منطقه سبلان تولیدکننده آن است. عسل‌هایی که توسط این منطقه از اردبیل تولید می‌شوند کیفیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند نظر افراد مختلف را به سمت خود جذب کنند. همچنین طعم فوق‌العاده این عسل باعث شده است هر فردی که یک بار به اردبیل سفر می‌کند، نسبت به تهیه و تست کردن آن اقدام کند.

محصولات اردبیل چیست؟

عسل سبلان از محصولات اردبیل است

قند چوریی؛ از مهم‌ترین محصولات اردبیل

از مهم‌ترین محصولات اردبیل می‌توانیم به قند چوریی اشاره کنیم. این محصول با عنوان نان برنجی خلخال نیز خوانده می‌شود. برای اینکه این نان طعم و مزه خوبی داشته باشد، نیاز است از پودر قند بسیار باکیفیت در آن بهره برده شود. برای هدیه دادن به دوستان در زمان‌های گذشته، از این نان بهره برده می‌شد و طعم لذیذی دارد. از مواد غذایی لازم برای پخت نان برنجی می‌توانیم به آرد برنج، هل، زنجبیل و همچنین تخم‌مرغ اشاره کنیم. اگر سری به نان‌پزی‌های قدیمی بزنید، می‌توانید این محصول را خریداری کنید.

نان نزیک و فطیر

یکی از نان‌های خوشمزه استان اردبیل نان نزیک است که هنگام افطار و یا صبحانه مصرف می‌شود. از نان نزیک با نام نان روغنی نیز یاد می‌شود. از آنجایی که در تولید این نان از جوش شیرین استفاده نمی‌شود، می‌توانید شاهد کیفیت بسیار سالمی از آن باشید. برای پخت نان مذکور از موادی همچون روغن، آرد گندم، شیر، نمک و مخمر استفاده می‌شود. فطیر نیز در نوع خود محبوبیت بالایی در استان اردبیل دارد. برای پخت فطیر مخصوص از اردبیل به پودر خمیر ترش، آب و شکر نیاز است. همچنین برای پر کردن بخش درونی فطیر از گردو، دارچین و شکر کمک گرفته می‌شود. لازم به ذکر است فطیر اردبیلی یکی از محبوب‌ترین مواد خوراکی برای صرف هنگام صبحانه است.

تخمه آفتاب‌گردان

از پرکاربردترین تنقلاتی که توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، تخمه آفتاب‌گردان است. اگر در مهمانی‌ها و مجالس شرکت می‌کنید، غالباً می‌توانید شاهد حضور این محصول باشید. تخمه‌های تولیدشده توسط این استان دارای کیفیت بالایی هستند؛ زیرا می‌توانید شاهد مناسب‌ترین آب‌وهوا در اردبیل باشید.

محصولات اردبیل چیست؟

تخمه آفتاب‌گردان اردبیل کیفیت خوبی دارد

شکلات رسته

در ادامه مقاله محصولات اردبیل چیست، به معرفی گزینه دیگر می‌پردازیم. شکلات رسته از قدیمی‌ترین شیرینی‌های اردبیل به حساب می‌آید؛ اما متأسفانه به دلیل کمبود مواد تشکیل‌دهنده به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شد. البته لازم به ذکر است اگر سری به شیرینی‌پزی‌های قدیمی اردبیل بزنید، به احتمال قوی می‌توانید این شکلات را پیدا کنید و برای یک بار هم که شده طعم فوق‌العاده آن را بچشید. برای درست کردن این شکلات نیاز به تهیه موادی همچون گردو، شیر، شکر، خامه، سرشیر و کاکائو است. برای پخت این شکلات سنتی به ۲۴ ساعت زمان نیاز است. همچنین ابزارهای پخت نیز بسیار قدیمی هستند.

قالی؛ یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین محصولات اردبیل

از مهم‌ترین محصولات اردبیل می‌توانیم به قالی اشاره داشته باشیم. در کل هنر قالی‌بافی از قدمت طولانی برخوردار است و علاوه بر اردبیل در شهرها و استان‌های دیگر نیز به انجام می‌رسد. در اردبیل قالی‌های بسیار معروفی بافته شده‌اند که یکی از آن‌ها هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت نگهداری می‌شود. این قالی با نام بقعه شیخ صفی‌الدین خوانده می‌شود.

پلاس؛ از دیگر محصولات اردبیل

اگر هنوز به جواب سؤال محصولات اردبیل چیست نرسیده‌اید، نگران نباشید؛ زیرا گزینه‌های دیگری نیز برای معرفی وجود دارند. پلاس یکی از آن‌ها است که شکلی شبیه به گلیم دارد. این نوع از زیرانداز از بافت درشتی بهره می‌برد و به نخ پنبه یا ابریشم برای بافت آن نیاز است. اگر پلاس از پشم تهیه شود، در آن صورت به هیچ عنوان رطوبت زمین را به خود جذب نخواهد کرد؛ به همین دلیل عشایران این استان به منظور پوشاندن کف چادر، از این محصول بهره می‌برند. همچنین قیمت پلاس‌ها چندان بالا نیست؛ زیرا برای تولید آن‌ها به مواد اولیه گران‌قیمت نیاز نخواهد بود.

محصولات اردبیل چیست؟

قالی‌بافی و پلاس‌بافی در اردبیل

سخن آخر درباره محصولات اردبیل چیست

در این مطلب سعی کردیم شما را با جواب این سؤال آشنا کنیم که محصولات اردبیل چیست؟ بخشی از این محصولات خوراکی هستند و توانسته‌اند طعم فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص دهند. برخی دیگر از محصولات نیز در رده صنایع دستی جای می‌گیرند و در حال حاضر طرف‌داران خاص خود را دارند. اگر روزی به اردبیل سفر کردید، حتماً از این محصولات استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۱۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    20 2
    عالی بود مرسی اردبیل عشقه
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    16 0
    یاشاسین اردبیل
  • یعقوبی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    6 1
    چرا از محصول گندم مغان و سیب زمینی عالی روستای نیار اردبیل چیزی ننوشتید ؟
    • نوشششششته IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      2 0
      عالییییه
  • ناشناس IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    4 0
    یاشاسین اردبیل یاشاسین اردبیلّی
  • علی IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    4 0
    پلاس چیه اون اسمش پالاز است کسی که متنی می‌نویسه باید حداقل‌ها را داشته باشه
  • شیرین IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    4 0
    آش دوغ _ کاسه کباب اردبیل _ پیچاخ قیمه _ حلوا سیاه
  • آرین کریمی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    5 0
    اردبیل بهشت آذربایجان
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    4 0
    اردبیل کهن شهر متمدن ایران چندین نوع حلوا دارد که مشهورترینش حلوای سیاه شیرینیهای مقوی مثل باقلوا . قورابیه. سه گوش .... غذاهایی که زبانزد عام و خاص میباشد مثل پیچاخ قیمه. فسنجان .ترشی قورماسی...... اش هم که اش دوغ . گلدیک اشی. .اش رشته و ......
  • ایرانی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    6 0
    قره حالوا و آش دوغ و کباب های اردبیل عالی وبی نظیر است .یاشاسین اردبیل .یاشاسین آزربایجان
  • محمد مددی IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    3 0
    اردبیل زر است و مغان الماس ،اردبیل تاج است و مغان الماس تاج اردبیل جسم است و مغان روح جسم اردبیل جولان است و مغان جولانگاه
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    ا ردبیل همه نعمتهای خدا رو در خودش جاداده والسلام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید