۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
کد خبر: 55412297

ما در این مقاله تعدادی از برترین آثار دیدنی استان ایلام و مهم ترین نکات مرتبط با آن ها را به شما معرفی می کنیم.

آثار دیدنی استان ایلام

سلام نو-سرویس گردشگری: استان ایلام یکی از زیبا ترین استان های غربی کشور ایران می باشد که در سال های اخیر مورد توجه توریستان نقاط مختلف کشور قرار گرفته است. این استان به دلیل داشتن کوه ها، آبشار ها، دشت ها و ... بسیار زیاد به یکی از هدف های اصلی توریستان علاقه مند به طبیعت تبدیل شده است. لازم به ذکر است که استان ایلام علاوه بر طبیعت بکر و زیبا دارای آثار تاریخی و مذهبی متعددی نیز می باشد. در ادامه این مقاله شما را با تعدادی از برترین آثار دیدنی استان ایلام و ویژگی های خاص و منحصر به فرد هر یک از آنها آشنا خواهیم کرد.

برترین آثار دیدنی استان ایلام :

قلعه اسماعیل خان :

قلعه اسماعیل خان یکی از برترین آثار دیدنی استان ایلام می باشد که در ارتفاعاتی به نام ارتفاعات آب قرار گرفته است. این قلعه به شهر ایلام دید کامل داشته و با هدف نظامی ساخته شده است. بررسی های تاریخی نشان می دهند که قلعه اسماعیل خان یکی از استحکامات دفاعی مستحکم استان ایلام در گذشته بوده است. این قلعه با کمک مصالحی نظیر سنگ های کوهستانی و گچ ساخته شده است. به همین دلیل قلعه اسماعیل خان مقاومت مناسبی در برابر گذر زمان داشته و امروزه بخش های قابل توجهی از آن برای بازدید توریست ها باقی مانده است. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر زیبا و تاریخی ایلام از این جاذبه توریستی بی نظیر بازدید فرمایید.

غار کناتاریکه :

غار کناتاریکه یکی از مشهورترین آثار دیدنی استان ایلام می باشد که به ارتفاعات سیوان تعلق دارد. ارتفاعات سیوان در 35 کیلومتری جاده ی ایلام به سمت دره شهر قرار گرفته و نزدیکترین روستا به آن، پاکل نام دارد. درون غار کناتاریکه شما می توانید پرده های سنگی متعدد، قندیل های سنگی نمکی و مجسمه های تستالاکتیکی گوناگونی را مشاهده فرمایید. همچنین یک حوضچه آبی نیز درون این غار گرفته است. لازم به ذکر است که عمق این غار زیبا حدود ۳۵۰ متر می باشد و هوای داخل نیز بسیار سرد می باشد. توجه داشته باشید که در حال حاضر هیچ موجود زنده ای درون غار زندگی نمی کند، اما اکسیژن داخلی برای تنفس مناسب می باشد.

آثار دیدنی استان ایلام

آثار دیدنی استان ایلام

طاق شیرین و فرهاد :

طاق شیرین و فرهاد جزو عجیب ترین آثار دیدنی استان ایلام می باشد. این طاق باستانی در واقع یک بنای بسیار کوچک تاریخی می باشد که طبق روایات فرهاد آن را در نصف روز، برای استراحت شیرین ساخته است. این آثار تاریخی و زیبا در گویش محلی و سنتی مردم ایلام به نام طاق شیرین نیز شناخته می شود. بررسی های تاریخی نشان می دهند که قدمت این طاق به زمان حکومت ساسانیان باز می گردد. لازم به ذکر است که طاق شیرین و فرهاد با کمک سنگ های تراش خورده کوهستان ساخته است و ارتفاعی معادل ۲۰۰ سانتی متر دارد.

نقش برجسته گل گل ملکشاهی :

نقش برجسته گل گل ملکشاهی یکی از قدیمی ترین آثار دیدنی استان ایلام می باشد. این نقش برجسته به زبان آشوری و با خط میخی نوشته شده است. نقش برجسته گل گل ملکشاهی بر روی صخره در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. ابعاد این کتیبه تاریخی برابر با ۱۳۵ در ۹۰ سانتی متر مربع می باشد. درون این نقش برجسته به فتح تمدن و انقراض تمدن ایلام توسط آشوری ها اشاره شده است. این آثار تاریخی و بسیار کهن در سال ۱۳۵۵ به لیست آثار ملی کشور اضافه گردیده است و در ۲۴ کیلومتری شهر ایلام واقع گردیده است.

آثار دیدنی استان ایلام

آثار دیدنی استان ایلام

شهر تاریخی ماداکتو :

ماداکتو یکی از شهر های تاریخی و کهن ایران است که قدمت آن به زمان حکومت ساسانیان باز می گردد. بررسی های تاریخی نشان میدهند که این شهر بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و سلسله های تاریخی متعددی را به خود دیده است. درون شهر ماداکتو برج های نگهبانی برای حفاظت از شهر، خیابان، سیستم فاضلاب مناسب، سیستم آبکشی و ... وجود داشته است. آثار باقی مانده از شهر نشان می دهند که این منطقه در اثر یک زلزله تخریب شده است. به همین دلیل امروزه بخش های قابل توجهی و انبوهی از شهر از بین رفته است. همچنین امروزه نیز سازمان میراث فرهنگی کشور رسیدگی مناسبی به آثار باقی مانده از این شهر تاریخی نمی کند.

کاخ فلاحتی :

کاخ فلاحتی یکی دیگر از آثار دیدنی استان ایلام می باشد که توریستان بسیاری را به خود جلب می کند. کاخ فلاحتی در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام واقع گردیده است و با نام کاخ کشاورزی نیز شناخته می شود. کاخ فلاحتی در گذشته یک باغ محصور شده در شهر ایلام بوده است که با گذشت زمان توسط افراد مختلف و دولت گسترش پیدا کرده است. به طوری که یک باغ محصور شده امروزه به یک کاخ زیبا و یکی از آثار دیدنی شهر ایلام تبدیل گردیده است.

آثار دیدنی استان ایلام به موارد فوق خلاصه نشده و شما می توانید جاذبه های توریستی و تاریخی متعدد دیگری نظیر تنگ ارغوان، آبشار گچان، تفرجگاه جنگلی ششدار و ... را درون این شهر مشاهده فرمایید. در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه آثار دیدنی برجسته ایلام به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین من IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    1 0
    آتشکده سیاهکل واقع در ایوانغرب
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    3 2
    چرا آثار وتپه علی کش رو نگفتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید