امروز بودجه سال ۱۴۰۲ تقدیم مجلس شد و سهم بورس در این بودجه مشخص شد.

سهم بورس از بودجه ۱۴۰۲ مشخص شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، سهم بورس در بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است و بر همین اساس قرار است که ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهام‌داران خرد از مخاطرات بازار سرمایه، به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود.

همچنین در بندی دیگر از بودجه آمده است که بخشی از سود افزایش سرمایه شرکت‌ها با نرخ صفر مالیاتی محاسبه شود تا با این اقدام شرکت‌ها به افزایش سرمایه تشویق و قدرت سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود شوند.

تمام کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شود و تنها این مالیات یک‌بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ می‌شود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است که نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شود به نرخ‌های کشف شده در بورس عرضه خواهد شد.

مالیات بر نقل و انتقال سهام نسبت به سال گذشته کاهش حدود هزار میلیارد تومانی داشته است و به ۹ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان رسیده است.

بازپرداخت اصل اوراق مالی نیز امسال به ۱۷۳ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان رسید و منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق مالی و اسلامی به ۱۸۵ میلیارد تومان رسید.

در بودجه سال آتی نیز شاهد افزایش درآمدهای حاصل از مالکیت دولت هستیم و بر همین اساس سود سهام شرکت‌های دولتی به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید.

سود سهام شرکت‌های دولتی از کمتر از پنجاه درصد نیز به ۶۲۶ میلیارد تومان رسید و سود سهام معوقه شرکت‌های دولتی نیز به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

نکته مهم افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان (این سقف در سال گذشته ۵ هزار تومان بود). بنابراین طبق فرمول ۴۰ درصدی برای فولادی‌ها، نرخ گاز برای این صنعت نیز برابر با ۲۸۰۰ تومان خواهد بود.

در لایحه بودجه سال آتی همچون بودجه سال جاری، درآمد حاصل از صادرات مواد و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی‌اتیلن به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور, مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود.

سهم بورس از بودجه 1402

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید