یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا می شود در صورت فوت و یا عدم تمکن مالی همسر برای پرداخت مهریه، آن را از پدر شوهر طلب کرد. در این مطلب به بررسی شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر + بهترین وکیل مهریه

به طور کلی چه در مواردی که مهریه از نوع عندالمطالبه باشد و یا از نوع عند الاستطاعه مقرر شده باشد؛ تعهد مرد نسبت به زن بوده و زن می‌تواند به دادگاه یا دفاتر ثبت مراجعه نموده و نسبت به مطالبه و اجرای مهریه اقدام نماید. دادگاه نیز در صورتی که مرد دارای اموال یا سرمایه قابل وصولی باشد؛ تامین اموال را انجام داده و حق مهریه زن را وصول می‌نماید. همچنین در صورتی که مرد از تمکن مالی جهت پرداخت مهریه عاجز باشد؛ می‌تواند با تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه، تقاضای تقسیط مهریه را نماید. شرایط مطالبه مهریه از پدر شوهر در صورت داشتن تمکن مالی یکی از موضوعات بحث برانگیزی است که حواشی بسیاری دارد. برخی افراد فکر می کنند در صورتی که شوهر توانایی مالی نداشته باشد مهریه را می‌توان از پدر شوهر مطالبه کرد. همان‌طور که گفته شد مهریه وظیفه قانونی شوهر است اما در شرایط خاصی پدرشوهر موظف می‌شود که مهریه عروس خود را پرداخت کند. در مواقعی که در سند ازدواج یا ضمن عقد پدرشوهر ضامن پسر خود شود و پرداخت مهریه را بر عهده بگیرد خانم می‌تواند براساس تعهدی که پدر شوهر تقبل کرده مهریه خود را از او طلب کند و مطالبه مهریه از پدر شوهر را پیگیری کند.

راه های قانونی گرفتن مهریه از پدر شوهر

بسیاری از آقایان با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور و گران شدن قیمت سکه ممکن است نتوانند مهریه همسر خود را به طور کامل بپردازند، در چنین وضعیتی معمولا بانوان به دنبال اطلاع یافتن از شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر می باشند.

اما باید بدانید که از دیدگاه قانون گذار کشور ما، تنها شوهر مکلف به پرداخت مهریه می باشد مگر آنکه شروط دیگری از قبل میان طرفین وجود داشته باشد. بنابراین واضح و روشن است که حتی اگر مرد دارای تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه نباشد، زن نمی تواند برای گرفتن مهریه از پدر شوهر یا هر شخص دیگری از خانواده همسر خود مراجعه کند، مگر آنکه شرایط خاصی وجود داشته باشد.

اکنون ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که دقیقا باید چه شرایطی را ایجاد کرد تا بتوان مهریه را از پدر شوهر دریافت کرد؟

باید گفت که به طور خلاصه شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر به دو دسته تقسیم می شود:

  • تعهد پدر شوهر در عقدنامه برای پرداخت مهریه زن
  • فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر + بهترین وکیل مهریه

شرایط گرفتن مهریه از پدرشوهر چیست؟

از نقطه نظر قانونی؛ مهریه تکلیفی است که شوهر زوجه تعهد نموده و طبعا پدرشوهر زوجه مسئولیت قانونی نسبت به پرداخت آن ندارد. پس حتی در مواردی که همسر زوجه از تمکن مالی برخوردار نبوده و در مقابل؛ پدر شوهر دارای سرمایه زیادی باشد، هیچ مسئولیت قانونی متوجه حال پدر شوهر نیست. اما در بسیاری از موارد به دلیل مسائل عاطفی و خانوادگی برقرار در نظام خانواده ایران، پدر شوهر زوجه نسبت به پرداخت بخشی از مهریه زوجه و کمک به تسهیل مشکلات اقدام می‌نماید. در مواردی وجود دارد که پدرشوهر پرداخت مهریه از جانب پسرش را در عقدنامه یا سند رسمی دیگری ضمانت را تعهد کرده است که در این شرایط زوجه می‌تواند از پدر شوهر خود مطالبه مهریه  را به صورت قانونی به امضاء رسانده باشد و استناد به گفتار شفاهی پدر شوهر در خصوص پرداخت یا ضمانت پرداخت مهریه زوجه امکان مطالبه مهریه از وی وجود ندارد.

نکته مهمی که باید توسط وکیل مهریه بدان توجه کرد این است که در مواردی که شوهر در قید حیات بوده و پدر شوهر فوت می‌کند و اموالی از پدر شوهر به‌جای ماند و شوهر از آن ارث برد، زوجه می‌تواند مهریه خود را از محل این اموال (سهم‌ الارث) وصول نماید.

شرایط اخذ مهریه از پدر شوهر در صورت تعهد پدر شوهر در عقد نامه نسبت به پرداخت مهریه 

همانطور که در بالا بیان نمودیم؛ پدر شوهر از منظر قانونی مسئولیتی در خصوص پرداخت مهریه زوجه ندارد ولی در مواردی، پدر شوهر موضوع پرداخت مهریه از جانب پسرش را در عقد نامه ضمانت یا تعهد کرده است؛ که در این شرایط، زوجه می‌تواند از پدر شوهر خود مطالبه مهریه نماید.

توجه داشته باشید که؛ پدر شوهر بایستی تعهد و ضمانت پرداخت مهریه را به صورت قانونی به امضاء رسانده باشد و استناد به گفتار شفاهی پدر شوهر در خصوص پرداخت یا ضمانت پرداخت مهریه زوجه؛ آنچنان از جایگاه قانونی برخوردار نمی‌باشد.

بنابراین به خوبی مشخص می‌شود که؛ تعهد و ضمانت پدر شوهر در خصوص پرداخت مهریه زوجه، دارای بار حقوقی می باشد و در صورت عدم پرداخت مهریه از جانب شوهر به دلایلی همچون؛ عدم تمکن مالی، سرباز زدن از پرداخت ، فوت و… تعهدات شوهر را بر دوش پدر شوهر منتقل می‌نماید.

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر + بهترین وکیل مهریه

تکلیف مهریه زن بعد از فوت همسر

در بسیاری از موارد به دلیل فوت شوهر، زوجه خوهان دریافت مهریه خود می‌باشد که از نظر شرعی و قانون به عنوان طلب ممتاز تلقی می‌شود. طلب ممتاز به این مفهوم است که؛ بایستی رسیدگی به این طلب را در اولویت امور مالی قرار داد و قبل از آنکه بدهی و دیون سایر بخش‌ها پرداخت شود، طلب ممتاز بررسی و تسویه گردد.

بنابراین در مواردی که شوهر زوجه فوت نماید؛ بایستی وصی متوفی در مرحله نخست نسبت به پرداخت مهریه و جلب رضایت زوجه از منابع مالی و سرمایه‌های به جا مانده متوفی اقدامات لازم را به عمل آورد و در مراحل بعدی اجازه تقسیم اموال بین ورثه با رعایت موازین حقوقی برقرار می‌باشد.

از جهت دیگر بعد از فوت شوهر و عدم وجود اموالی به عنوان ارث( ماترک) از سوی متوفی؛ پدر شوهر یا سایر وراث، تکلیفی در خصوص پرداخت مهریه زوجه ندارند و زوجه نمی‌تواند اقدام قانونی علیه وراث در مورد عدم پرداخت مهریه در محاکم قضایی نماید.

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر + بهترین وکیل مهریه

بهترین وکیل مهریه 

قوانین مهریه هر روز در حال تغییر و روند بسیار پیچیده ای برای مطالبه و توقیف اموال می باشد و نیازمند وکیل مهریه باتجربه می باشد به شما پیشنهاد می شود حتما قبل از هر اقدامی با وکیل مجرب مهریه مشاوره کنید.

حال اگر میزان مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی بود و زوج نیز استطاعت مالی در این رابطه را داشت، وکیل مهریه می تواند با گرفتن حکم توقیف اموال، مهریه زوجه را وصول نماید.

با کمک یک وکیل مهریه می توان با خیال راحت و بدون طی کردن مراحل سخت دادگاه مهریه خود را وصول کرد. به این ترتیب دیگر نیازی به درگیر شدن با مشکلات دادگاه و رفت و آمدهای پی در پی نیست.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید