امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت طلا و سکه پرونده های زیاد مهریه در حال شکل گیری است. یکی از چالش های اصلی مردان حکم جلب برای عدم پرداخت مهریه است. در این مطلب به طور کامل به مسائل مربوط به مهریه بیش از ۱۱۰ سکه و بررسی قانون ۱۴ سکه پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

مهریه بیش تر از ۱۱۰ سکه قابل گرفتن است؟ + قانون جدید مهریه ۱۴ سکه + بهترین وکیل مهریه

 مهریه یکی از حقوق مالی زن در زندگی مشترک می باشد. و به محض عقد نکاح به عنوان یکی از حقوق زن در مالکیت او قرار می گیرد. بنابراین زن می تواند در همان ابتدای زندگی مشترک مهریه خود را مطالبه نماید. یا اینکه آن را در جریان زندگی مشترک و حتی در زمان طلاق مطالبه کند.

البته عرف جامعه بدین صورت است که اغلب زنان تا زمانی که از زندگی مشترک خود راضی هستند آن را مطالبه نمی کنند. و از آن به عنوان یک اهرم فشار برای طلاق و جدایی استفاده می کنند. از این موارد که بگذریم باید به این مسئله اشاره کنیم. که قانون جدید مهریه در راستای حبس زدایی تصویب شده است. و زوجین برای پرداخت و مطالبه آن باید از آن تبعیت کنند. 

آیا مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول است؟


یکی از حقوق مالی زوج در ازدواج، مهریه می‌باشد که با جاری شدن صیغه عقد و در صورت مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن است و در واقع طبق قانون ما که از شرع اسلام نشأت گرفته، مهریه یک دین است که بر گردن مرد بوده و او ملزم به پرداخت آن است؛ ولی امروزه به دلیل مشکلات ناشی از ازدیاد پرونده‌های مربوط به مهریه رویه‌ای متفاوت با قبل به لحاظ پرداخت مهریه پیش بینی شده است. از جمله مهریه تا یکصد و ده سکه که براین اساس، تنها به میزان صد و ده سکه از مهریه زن ضمانت اجرای کیفری (جلب شوهر) را دارد و برای مازاد بر آن، نمی‌توان شوهر را به صورت کیفری تعقیب کرد. برای بیشتر از این میزان ملائت و توان مالی شوهر ملاک است.
تا پیش از سال ۱۴۰۰ قانون جدیدی در خصوص محدود شدن مطالبه مهریه به ۱۱۰ سکه تصویب شده است و گمانه زنی های زیادی را به دنبال داشت. اما باید بگوییم که اغلب مردم در این خصوص اشتباه فکر می کنند چرا که آن ها تصور نموده اند. دیگر مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول نمی باشد. حال آنکه این گونه نیست و طبق این قانون، مرد اگر ۱۱۰ سکه یا اقساط آن را پرداخت نکند. می توان برای او حکم جلب گرفت ، بیشتر از ۱۱۰ سکه نیز به شرط دارا بودن زوج قابل مطالبه است .

مهریه بیش تر از ۱۱۰ سکه قابل گرفتن است؟ + قانون جدید مهریه ۱۴ سکه + بهترین وکیل مهریه

قانون جدید مهریه ۱۴ سکه چیست؟

افزایش بی رویه قیمت سکه باعث گردید تا حتی قانون ۱۱۰ سکه نیز تاثیر چندانی در راستای حبس زدایی نداشته باشد. به همین علت پیشنهاد دیگری در دست بررسی قرار گرفته است. تا میزان حداقل سکه هایی که به موجب آن حکم جلب و نهایتاً زندانی شدن زوج را در پی داشت به ۱۴ سکه کاهش پیدا کند. با این حال مخالفت های زیادی با این طرح صورت گرفته است. اما به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور شاهد تصویب این قانون نیز باشیم. به هرحال به نظر می رسد در کنار قانون تعدیل مهریه باید منتظر قوانین جدیدتر همانند قانون فوق و محدود شدن مطالبه مهریه به ۱۴ سکه نیز باشیم .

بهترین وکیل مهریه در تهران 

در گذشته خانم ها می توانستند برای مطالبه مهریه به دادگاه یا اداره ثبت مراجعه کنند. اما امروزه این گونه نیست و در ابتدا باید از طریق دوایر اجرای ثبت ، مهریه مطالبه گردد و در صورت انصراف زوجه و بلاوصول ماندن مهریه ایشان می تواند از طریق دادگاه مهریه خود را مطالبه نماید .

بنابراین در حال حاضر و در ابتدای امر مطالبه مهریه از طریق دادگاه امکان پذیر نیست. و زوجه با مراجعه به دفتر رسمی ازدواجی که در آن عقد نموده درخواست اولیه را مطرح می نماید و پس از آن ، پیگیری از طریق اجرای ثبت خواهد بود . تا اینجا تمام شرایط وصول مهریه را برای شما شرح دادیم. از آنجایی که مراجعه به دادگاه و پیگیری وصول مهریه امری زمان­بر است، توصیه می­کنیم این کار را با کمک وکیل مهریه انجام دهید. زیرا شما با جزئیات قوانین آشنایی ندارید و مراحل گرفتن مهریه برایتان زمان بر خواهد شد؛ در­حالیکه وکیل مهریه در مدت زمان کمتری آن را به نتیجه می­ رساند. اگر در خصوص هزینه های وکیل مهریه هم سوال دارید باید بگوییم که مبلغ ثابتی در خصوص هزینه وکیل برای گرفتن مهریه وجود ندارد و مبلغ حق­ الوکاله بصورت توافقی تعیین می شود.

سوالات متدوال در خصوص مهریه

۱- شرایط مطالبه و دریافت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه چیست؟

در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات زوجه مبنی بر استطاعت زوج نیست در این مرحله زوج باید خودش در دادگاه عدم استطاعتش را در پرداخت مهریه اثبات کند. ولی در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد و بار اثباتی آن بر عهده زوجه است.

بیشتر بخوانید: نحوه پس گرفتن ملک از همسر

۲- مهریه تا چند سکه قابل اجراست؟

مطابق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده اگر میزان مهریه بیش از ۱۱۰باشد وصول و پرداخت مهریه وابسته به توانایی مالی مرد است. بر اساس این قانون مقدار مهریه تعریف شده ۱۱۰ سکه بهارآزادی است و مرد وظیفه پرداخت آن را دارد. و عدم پرداخت آن حکم جلب دارد .

قانون جدید زندان برای مهریه

۳. قانون جدید زندان برای مهریه چیست؟

قانون جدیدی نیست مهریه هر مقدار که باشد قابل مطالبه  است. جلب برای مهریه بسیار سخت صادر شده است و بالای ۱۱۰ سکه مطلقا جلب و زندان وجود ندارد. برای گرفتن مهریه بجای مراجعه به دادگاه در ابتدا باید از دفتر ازدواج درخواست صدور اجراییه کرد.

۴. تعیین مهریه بیش تر از ۱۱۰ سکه قانونی است؟

بر طبق قانون، تعیین مهریه به خواست و اراده طرفین خواهد بود و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. اما ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ می­گوید: «هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.»

بنابراین تعیین مهریه بیش از ۱۱۰ سکه کاملا امری قانونی است و شما می‌توانید بیش از آن را در ازدواج تعیین کنید. اما برای مطالبه، قانون تنها تا ۱۱۰ سکه از زوجه حمایت ویژه‌ای می­ کند به این شکل که توانایی مرد در پرداخت ۱۱۰ سکه را از پیش پذیرفته اما برای مطالبه مازاد بر ۱۱۰ سکه زن باید توانایی مالی شوهر را اثبات کند.

۵. توقیف اموال برای گرفتن مهریه  بیش از ۱۱۰ سکه امکان پذیر است؟

یکی از راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه توقیف اموال است. در توقیف اموال زن با مراجعه به اداره ثبت و معرفی اموال شوهر که جزو مستثنیات دین نباشد، می‌تواند اقدام به توقیف و سپس فروش اموال کرده و از محل آنها مهریه خود را بردارد. در این باره قانون‌گذار فرقی در مورد میزان مهریه قائل نشده است. به این معنا که اگر مرد دارای اموالی باشد که برای پرداخت مهریه کفایت کند، در هر صورت، این اموال ولو به میزان بیش از ۱۱۰ سکه باشد، قابل توقیف خواهد بود.

 ۶. به زندان انداختن شوهر برای مهریه بیش از ۱۱۰ سکه امکان پذیر است؟

 بر اساس ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اگر پرداخت مهریه از طرق مذکور در آن قانون ممکن نگردد، زوج به تقاضای زوجه تا زمان پرداخت مهریه یا پذیرفته  شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت زوجه حبس می شود. بنابراین در صورتیکه مرد اعسار خود را ثابت کند، دیگر امکان حبس وی وجود ندارد.

مهمترین تفاوتی که در مورد ۱۱۰ سکه جاری است در امکان جلب زوج است. یعنی تنها و تنها در صورت عدم پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه می‌توان زوج را به زندان انداخت. پس اگر مهریه مثلا ۳۰۰ سکه باشد و مرد ۱۱۰ سکه از آن را پرداخت کند، دیگر امکان به حبس انداختن او وجود ندارد. اما اگر او کمتر از ۱۱۰ سکه را پرداخت کرده و معسر هم نباشد، حبس خواهد شد. همچنین اگر مهریه ۱۱۰ سکه یا کمتر باشد و مرد آن را پرداخت نکند، می‌توان او را به زندان انداخت.

مهریه بیش تر از ۱۱۰ سکه قابل گرفتن است؟ + قانون جدید مهریه ۱۴ سکه + بهترین وکیل مهریه

۷.آیا امکان قسط بندی مهریه بیش از ۱۱۰ سکه وجود دارد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است. به این معنا که مرد از پرداخت یکباره‌ی مهریه معاف و باید به تدریج آن را پرداخت کند. البته برای اینکه مهریه قسط بندی شود، زوج باید اعسار خود را در دادگاه ثابت کند. به عبارت دیگر باید ثابت کند که توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. اگر این ادعای او برای دادگاه ثابت شود، قاضی با در نظر گرفتن وضعیت مالی مرد یعنی درآمد و هزینه‌های او مبلغی را به صورت اقساط تعیین می‌کند تا وی پرداخت کند. البته اگر مرد اموالی داشته باشد که با فروش آن بتواند مهریه را پرداخت کند و آن اموال از مستثنیات دین نباشند، تقاضای اعسار او پذیرفته نمی‌شود.

۸. ممنوع الخروج کردن شوهر برای مهریه بیش از ۱۱۰ سکه امکان پذیر است ؟

زن به دو شکل می‌تواند مرد را بابت مهریه ممنوع الخروج کند:

روش نخست:‌ زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بر اساس ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، از دادگاه خانواده تقاضای ممنوع الخروجی مرد را بکند. مرجع اجراکننده رای باید به تقاضای زن قرار ممنوع‌الخروج بودن مرد را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا صادرشدن حکم اعسار مرد (ناتوانی مالی) یا جلب رضایت زن یا سپردن وثیقه به قوت خود باقی است. البته در مورادی مثل سفر حج واجب و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به مرد اجازه خروج از کشور را می‌دهد.

روش دوم: زن می‌تواند با مراجعه به دفترخانه ازدواج و پر کردن فرم های مخصوص از طریق دایره اجرای اداره ثبت،‌ مهریه خود را از طریق توقیف اموال شوهر به اجرا بگذارد. اما اگر شوهر اموالی نداشته یا زن نتواند اموال شوهر را برای توقیف به ثبت معرفی کند،‌ می‌تواند درخواست ممنوع الخروجی شوهر را بکند. حتی اگر اموالی از شوهر توقیف شود اما پاسخگوی میزان مهریه نباشد، باز هم زن می‌تواند درخواست ممنوع الخروجی مرد را بنماید.

سخن پایانی 

مهریه بیش از ۱۱۰ سکه امری کاملا قانونی است اما برای بیش از آن نمی‌توان مرد را زندانی کرد. همچنین مطالبه آن منوط به اثبات توانایی مرد است. به عبارت دیگر قانون میخواسته تا با حمایت ویژه از سقف مورد نظر خود جامعه را ترغیب به استفاده از این مقدار کرده و یا زندانیان مهریه را کاهش دهد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید