لایه اوزون یا اُزون‌سپهر لایه‌ای‌ست در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری سطح زمین که بسته به شرایط فصلی و آب‌وهوایی ضخامت آن تغییر می‌کند. ضخامت آن ۳۰۰ دابسون معادل با ۳ میلی‌متردر لایه استراتوسفر جو زمین، با غلظت بالایی از مولکول ازون (O3) می باشد.

لایه ازون ترمیم می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سازمان ملل متحد می‌گوید: اقدامات جامعه انسانی در جهان برای نجات لایه ازون موثر واقع شده و می‌توان به مرمت کامل آن در چند دهه امیدوار بود.

این نهاد بین المللی بر اساس نتیجه مطالعه گسترده‌ای در این زمینه می‌گوید: توافق بین‌المللی که در سال ۱۹۸۷ برای ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی مخرب برای لایه ازون تصویب شد تا کنون موفق بوده است.

لایه ازون بخشی از اتمسفر زمین است که سهم قابل توجهی از اشعه مضر ماوراء بنفش را در خود جذب می‌کند و مانع از آسیب دیدن جانداران روی زمین بر اثر تابش این اشعه می‌شود.

اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به دی‌ان‌ای جانداران آسیب بزند، سوختگی ایجاد کند و از این طریق در دراز مدت به سرطان پوست بیانجامد.

لایه ازون در دهه ۷۰ شروع به "تحلیل رفتن" کرد و در آن زمان دانشمندان عامل اصلی آن را وجود گازهای سی.اف.سی اعلام کردند که اغلب در قوطی‌های اسپری، یخچال‌ها، برخی عایق‌ها و خنک‌کننده‌ها به کار می‌رود.

در سال ۱۹۸۵ یک حفره بزرگ در لایه ازن کشف شد و دو سال بعد با تصویب پروتکل مونترآل، ۴۶ کشور متعهد شدند که استفاده از این گازهای مضر را تدریجا به صفر برسانند.

این توافق بعدها به یکی از پیمان‌های سازمان ملل تبدیل شد که در نتیجه آن، تولید و استفاده از این گازهای مضر ۹۹ درصد کاهش یافته است .

حفره قطبی در لایه ازون تا سال ۲۰۰۰ به بزرگ شدن ادامه داد و از آن پس تدریجا کوچک‌تر شد.

به گزارش بی بی سی، اکنون گزارشی که توسط سازمان ملل متحد، آمریکا و اروپا تهیه شده نشان می‌دهد که پروتکل مونترآل آنطور که امید می‌رفت موثر بوده است.

لایه ازون قابل ترمیم است

در این گزارش آمده که اگر سیاست‌های فعلی برجا بمانند لایه ازون ظرف دو دهه کاملا مرمت خواهد شد.

اگرچه تحلیل رفتن لایه ازون خطرناک است اما دلیل اصلی تغییرات اقلیمی محسوب نمی‌شود.

با این‌حال گزارش تازه سازمان ملل متحد می‌گوید: نجات لایه ازون تاثیر قابل توجهی نیز روی گرمایش زمین داشته چرا که بسیاری از گازهای مخربی که ممنوع شده‌اند در دسته گازهای گلخانه‌ای نیز بوده‌اند.

اگرچه این گزارش عموما گزارشی مثبت و امیدوارکننده خوانده شده، نویسندگان آن همچنان هشدار داده‌اند که ادامه روند بهبود و مرمت لایه ازون لزوما ضمانت شده نیست.

مثلا در این گزارش آمده پیشنهاد محدود کردن گرمایش زمین با فرستادن میلیون‌ها تُن دی‌اکسید سولفور به لایه‌های بالایی اتمسفر می‌تواند پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه را معکوس کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید