چالوس از جاده‌های هیجان‌انگیز ایران است، از این رو با ما همراه باشید تا از آنچه درباره جاده چالوس باید بدانید آگاه شوید.

آنچه درباره جاده چالوس باید بدانید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاده چالوس که نام رسمی آن جاده ۵۹ است از مهمترین جاده های دسترسی به شمال ایران به ویژه شهرهای غربی استان مازندران و شرقی استان گیلان به شمار می آید. جاده ای که مسیر ابتدایی آن از شهر کرج در استان البرز شروع شده و به شهر چالوس در استان مازندران ختم می شود. مسیری ۱۶۳ کیلومتری که بسیاری آن را زیباترین جاده ایران و یکی از زیباترین راه های جهان می نامند. البته منظره های چشم نواز و بی نظیری که در مسیر جاده چالوس وجود دارند، آب و هوای تمیز و فرحبخش آن و دیدنی های زیبای راه، درستی این ادعاها را تایید می کنند. جاده چالوس، خاطرات شیرین و تلخ فراوانی را در یاد بسیاری از مردم ایران زنده می کند. خیلی ها با وجود مشکلات و سختی هایی که در این جاده ممکن است برای شان ایجاد شود، باز هم آن را به دیگر مسیرهای رسیدن به شمال ترجیح می دهند.

جاده چالوس، جاده‌ای محبوب و دیدنی

جاده آسفالته چالوس-کرج کار خود را در سال ۱۳۱۲ آغاز کرد و دسترسی تهرانی ها و کرجی ها به شمال ایران را آسان تر ساخت. مسیری که قطر رشته کوه های البرز را طی می کند و به دلیل پیچ و خم های فراوان و طراحی قدیمی خود برای رانندگی با سرعت های بالا مناسب نیست.

آنچه درباره جاده چالوس باید بدانید!

جاده چالوس برای بسیاری از مردم تنها یک جاده که می توان با استفاده از آن از نقطه ای به نقطه دیگر رسید، نیست. جاده چالوس بخشی از حافظه جمعی مردم ایران است. جایی که با چند ساعت رانندگی می توانند در فضا و محیطی متفاوت از آنچه که پیش از این در آن بوده اند برسند، اینجا هر لحظه فضا و چشم انداز منظره روبروی تان تغییر می کند و در چند ساعت می توانید جلوه های متفاوتی از طبیعت را به تماشا بنشینند.

از قله ها و صخره های عظیم گرفته تا رودهای پرپیچ و خم که شما را در قسمت های مختلف راه همراهی می کنند؛ از درختان پراکنده در قسمت های مختلف مسیر گرفته تا جنگل های انبوه هیرکانی که ما را غرق در طبیعت بی نظیر شمال ایران می کنند. اینها و بیشتر از اینها در جاده چالوس به میزبانی تان می آیند و شما را به مهمانی زیبایی ها می برند. جاده چالوس همچنین برای خیلی ها خاطره سفرهای دسته جمعی را زنده می کند. سفرهایی با خانواده و دوستان که بیشتر از اینکه مقصد مهم باشد همراه و همسفر بودن با یکدیگر مهم می شود.

آنچه درباره جاده چالوس باید بدانید!

جاده چالوس و گذر از آن، دل های مان را پر از شادی و سرزندگی می کند و حال و هوای مان را خوش می سازد. خیلی ها اینجا حتا با وجود ترافیک های چند ساعته سعی می کنند از لحظه لحظه سفرشان لذت ببرند و با پخش موسیقی های خاطره انگیز، بازی های دسته جمعی، صحبت های دوستانه و ... گذر زمان و مشکلات روزمره شان را به فراموشی برسانند.

جاده چالوس است و خاطره تصاویر کارت پستالی از طبیعت سرسبز شمال، صخره های ستبر کوه، هوای خنک و تازه، برف روی قله، خنده دوستان و خانواده، سوسوی چراغِ شهرها و روستاها، طعم خوش بستنی و ماست محلی، آوای تند و آرام موسیقی های جدید و قدیمی، گرمای دلچسب آش داغ در سرمای کوهستان، بوق های ممتدی که در تونل ها به صدا در می آید، پیچ های پی در پی مسیر، استراحت در کنار رودخانه و بوی خوش کباب. به راستی که هیچ جا جاده چالوس نمی شود.

دیدنی‌های بی‌همتا در جاده چالوس

سد امیر کبیر

سد امیرکبیر یا همان سد زیبای کرج، از اولین جاهای دیدنی جاده چالوس است که در کیلومتر ۲۵ این جاده قرار دارد و منجر به‌شکل‌گیری دریاچه‌ای زیبا با چشم‌انداز خارق‌العاده شده است.

آنچه درباره جاده چالوس باید بدانید!

از آب سد کرج برای تامین آب آشامیدنی پایتخت و همین طور آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی کرج استفاده می‌شود. جالب اینجا است که این سد، یک مرکز طبیعی برای پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال قرمز به حساب می‌آید. عظمت سد و آب درخشان رودخانه، آسمان خوش‌رنگ و مناظر شگفت‌انگیز و بکر، همه‌وهمه مسافران را برای توقف در کنار سد کرج وسوسه می‌کنند تا از تماشای زیبایی و ابهت آن لذت ببرند و با سلفی و عکاسی، این لحظه‌های ناب را به ثبت برسانند و در صورت داشتن امکانات، به ماهی‌گیری در فضای دل‌انگیز و ساکت سد بپردازند.

شهرستانک

شهرستانک در ۵۵ کیلومتری کرج و در دامنه‌های توچال قرار دارد؛ روستایی سرسبز با صنوبرهای بلندقامت و هوای مطبوع که روستای محبوب ناصرالدین شاه بود و کاخ ویژه‌ای به نام کاخ شهرستانک (ناصری) در این منطقه داشت که استراحتگاه پادشاهان قاجار بوده است.

در شهرستانک علاوه بر بازدید از کوچه باغ‌های قدیمی، از درخت سرو اورس ۲۸۰۰ ساله، قلعه دزدبند (قلعه دختر) و تپه شنستون (شن ستان) هم دیدن کنید که از جاذبه‌های جاده چالوس و شهرستانک به شمار می‌روند.

آنچه درباره جاده چالوس باید بدانید!

غار یخ مراد

اگر تفریح‌های ماجراجویانه را دوست دارید، به غار یخ‌مراد بروید که در حوالی روستای آزادبر و کهنه‌ ده در منطقه گچسر واقع شده است و یکی از آثار ملی به حساب می‌آید. در ۷۰ کیلومتری جاده چالوس، در سمت غرب، تابلوی روستای کهنه ده شما را به‌سمت این غار راهنمایی می‌کند. غار مذکور به‌خاطر شکل و زیبایی‌های کم‌نظیرش بین طبیعت‌گردان حرفه‌ای معروف و محبوب است؛ به‌خصوص که قندیل‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های آن از جنس یخ هستند. این یخ‌های بلورین شبیه به کریستال‌های شفافی هستند که از زمین سر برآورده‌اند و مناظر منحصربه‌فردی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. علاوه بر ستون‌های کوچک یخی می‌توان شاهد تالارها و دریاچه‌های یخ‌زده نیز بود. از آنجا که این قندیل‌ها شکننده هستند؛ هنگام قدم زدن درون غار و عبور از لابه‌لای آن‌ها خیلی مراقب باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید