سفر به یزد یکی از بهترین سفرهایی است که هر گردشگری آن را تجربه می‌کند از این رو با ما همراه باشید تا از آنچه درباره فرهنگ یزد باید بدانید آگاه شوید.

آنچه باید درباره فرهنگ یزد بدانید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر قنات، قنوت، قناعت یعنی یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که آداب و رسوم یزد به خاطر تنوع دینی و پیروان مختلف آیین ها ی طیف وسیعی را در بر میگیرد. شهری که با کم آبی همواره روبه رو بوده است اما نبوغ و حفر قنات باعث زنده ماندن شهر شده است و گرمای بیش از حد سوزان تابستان باعث شده است که خانه های خشتی، کاه گلی بسازند تا بهترین عایق گرما باشد و در سرما به آسانی گرم شود.

فرهنگ یزدی

استان یزد یکی از باشکوه ترین و بی نظیرترین میراث فرهنگی کشو ایران می باشد که ادوار کهن مختلفی را در خود جای داده است و می توان گفت از هزاره سوم پیش از میلاد مکانی برای اسکان انسان بوده است که در دوران باستان این استان را یزدان نامیدند. یزد یعنی محل عبادت می باشد. یزد شهری با سنت ها و پیشینه ای هزاران ساله است که از فرهنگ و آداب و رسم خاصی برخوردار می باشد و امروزه شاهد آداب و فرهنگ مردم یزد هستیم که فرهنگی باستانی دارد.

آنچه درباره فرهنگ یزد باید بدانید!

یزد از جمله تاریخی ترین و قدیمی ترین سرزمین ها می باشد. استان یزد در زمان های گذشته از بسیاری از جنگهای سیاسی کشور تا حدودی ایمن بوده است با توجه به منابع تاریخی این استان می توان نتیجه گرفت استان یزد یکی از مناطقی است که از قدمت بسیار طولانی برخوردار می باشد و آداب و فرهنگ مردم یزد نیز هم چنان ته مانده آداب و فرهنگ دوران باستان می باشد.

وجود یادگاری هایی بعد از اسلام همانند مساجد و امامزاده ها و نشانه هایی از مهر و آناهیتا و هخامنشی و دژهای بزرگ نشانگر قدمت آداب و فرهنگ مردم یزد چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام می باشد.

آداب و رسوم جذاب یزد

فال کوزه پیش از نوروز

جالب است بدانید که رسم فال کوزه پیش از نوروز هم چنان انجام می شود. البته در گذشته بسیار بیشتر بوده است. این مراسم بدین صورت که بانوان گرد هم جمع می شوند و اشیایی در داخل یک کوزه می گذارند. دختری باید این موزه را با پارچه سبز به درخت ببندد و یک روز بعد به سراغ کوزه می ورند. معمولا دخترها ۷ الی ۱۰ سال اشیای کوزه را باید در بیاورند.

آنچه درباره فرهنگ یزد باید بدانید!

هم زمانی که قرار است این اشیا در بیاورند هر بانویی شعر و آوازی را میخواند. اگر شی برای زن آواز خوان باشد و شعر آن نشان مایه و سرور باشد او سال خوبی را حتما خواهد داشت. این مراسم یکی از کهن ترین آداب و رسوم یزد محسوب می شود که در مورد سال نو فال می‌گیرند و برای شهر یزد جنبه سرگرمی و خوشی را دارد.

هفت سین جشن نوروز در یزد

هفت سین جشن نوروز در یزد مانند تمام ایران بر پا می شود و مهم ترین نماد نوروز هم به حساب می آید. سفره هفت سین در یزد مشابه دیگر سفره های هفت سین در ایران است. سفره هفت سین هم یکی از نمادهای آداب و رسوم یزد در جشن نوروز است. رسم هدیه دادن و عیدی دادن هم چنان در ایران پا برجا است. بیشتر پدرهای خانواده های یزدی هم در گذشته عسل و چند سکه را به اعضای خانواده هدیه می دادند و جالب است بدانید که اگر جزو طبقه تجار بودند سکه نقره و طلا را هدیه می داند.

آنچه درباره فرهنگ یزد باید بدانید!

آداب و رسوم ازدواج در یزد

بخشی از آداب و رسوم یزد دیگر مرتبط به آیین ها و دین ها نیست و سبک زندگی و شیوه ی آن ها است که هم چنان مانند گویش یزدی زنده است. در شهر یزد دو رسم برای ازدواج وجود دارد. یکی رسم روس کردن و دیگر جاخالی است. از آداب و رسوم ازدواج در یزد این است که بعد از مراسم خواستگاری و شیرینی خوری در مراسم عقد پارچه سفیدی بر بالای سر داماد و عروس گرفته می شود و شعرهای یزدی خوانده می شود که مضمون آن گرفتن مهر و محبت برای عروس و داماد است. سپس با نخ و سوزن پارچه را نشانه دوختن مهر و محبت یزد به هم می دوزند و به این مراسم روس کردن گفته می شود.

دو روز پس عروسی هم اقوام داماد و داماد به خانه عروس می روند و برایشان هدیه می برند که به این رسم هم جا خالی می گویند. سپس خانواده عروس و داماد مانند دیگر شهرهای ایران عروس و داماد را پا گشا می کنند و به خانه های یکدیگر دعوت می کنند. هم چنان این رسوم در شهر یزد برگزار می شود و به آن هم بسیار اهمیت میدهند.

آنچه درباره فرهنگ یزد باید بدانید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید