جدیدترین گزارش مرکز آمار از تحولات بازار مسکن نشان می دهد که متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۵۰ میلیون تومان رسیده است که در میان قیمت ارزان ترین خانه در تهران متری ۱۸ مییلیون تومان است.

گرانی فاحش در بازار مسکن تهران / برخی از قیمت‌های عجیب مسکن در تهران را بخوانید!

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، براساس گزارش مرکز آمار ایران اگر دو دو تا چهارتای ساده داشته باشیم، با متری ۵۰ میلیون تومان فقط ۲۰ مترمربع یک خانه را می‌توان خرید.

آن‌طور که در گزارش مرکز آمار ایران مشاهده می‌شود، منطقه ۱۸ ارزان‌ترین منطقه تهران است که به طور میانگین هر متر خانه ۲۵ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان قیمت دارد و گران‌ترین منطقه نیز با میانگین قیمت ۱۰۷ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان، منطقه یک شناخته شده است.

با توجه به این آمارها، با متری ۲۵ میلیون تومان در منطقه ۱۸ تهران می‌شود ۳۸ متر و با ۱۰۷ میلیون تومان در منطقه یک فقط ۹ متر خانه خرید.

اما نکته این‌جاست که قیمت‌هایی که در فایل‌های فروش ملک در بازار دیده می‌شود، بسیار متفاوت با اعداد مرکز آمار ایران است. در رصد قیمت‌ها در بازار، آپارتمان‌هایی دیده می‌شود که هر متر بیش از ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در یکی از آگهی‌ها، یک خانه ۲۰۰ متری در نیاوران به قیمت ۴۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است. این در حالی است که در پروژه‌های نیمه‌ساز این منطقه، آپارتمانی هم دیده می‌شود که هر مترمربع ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بنا به این گزارش، یک آپارتمان ۱۸۸ متری در منطقه نیاوران، متری ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد که در نهایت باید در حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه کرد. در این میان، یک خانه که در حدود ۳۷۰ متر متراژ دارد و سال ساخت آن ۱۴۰۰ است، متری ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد که در نهایت ۱۱۵ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است.

اما در منطقه ۱۸ تهران، در یافت‌آباد، یک آپارتمان ۶۷ متری هر مترمربع ۲۲ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان قیمت دارد که در نهایت یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین یک آپارتمان ۸۵ متری در یافت‌آباد، میدان الغدیر متری ۳۳ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان قیمت دارد که ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. یک آپارتمان ۹۵ متری در مهرآباد جنوبی هم متری ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد که ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در نهایت قیمت خورده است.

ردپای گرانی دلار در افزایش قیمت مسکن

بنا به این گزارش، از گزاره‌ها و عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن، قیمت دلار شناخته شده است؛ به طوری که وقتی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد افزایش و هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند.

در این شرایط، در وضعیت کنونی قیمت مصالح ساختمانی به طور روزانه در حال افزایش است و دستمزد در بخش ساختمانی نیز با افزایش همراه شده است. این عوامل باعث شده است که هزینه ساخت افزایش پیدا کند. در همین رابطه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ می‌گوید: آنچه که مشخص است، این‌که با افزایش نهاده‌های تولید در ماه‌های آینده مواجه خواهیم بود. نمی‌شود که دلار در کشور به ۴۰ هزار تومان برسد و انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان نهاده‌های ساختمانی کماکان با دللار ۲۶ هزار تومانی یا دلار ۳۰ هزار تومانی محصولات خود را عرضه کنند.

وی می‌افزاید: به اعتقاد من نهاده‌های ساخت مسکن در آینده دچار افزایش قیمت خواهند شد و به تبع آن، هزینه‌های ساخت پیدا می‌کند.

پورحاجت عنوان می‌کند: به اعتقاد من، تکانه‌های دو ماه گذشته هنوز اثر خود را در حوزه مسکن نشان نداده و در ماه‌های آینده نشان خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید