۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶
کد خبر: 55411811

غذاهای یزدی در طعم بی‌نظیر هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره چند غذای نونی در یزد بیشتر بدانید.

چند غذای نونی در یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی یزد با برنج، نان یا به تنهایی سرو می‌شوند. بعد از سفر به یزد، می‌توانید برای هر وعده، غذایی منحصر به فرد انتخاب کنید. یزدی‌ها به برنج محدود نیستند و تنوع غذاهای نانی و بدون برنج آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

کوفته‌های درجه یک، از غذاهای نونی یزد

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی یکی از غذاهای سنتی یزد است که به کوفته یزدی نیز شهرت دارد.

مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر:

۵۰۰ گرم گوشت گوسفندی چرخ‌کرده

۴ قاشق غذاخوری آرد نخودچی

۳ عدد هویج (اختیاری)

۲ عدد پیاز

۲ عدد تخم‌مرغ

۲۰ شاخه تره خردشده

۲۰ شاخه جعفری خردشده

۲ عدد سیب‌زمینی بزرگ (اختیاری)

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه کوفته نخودچی

یکی از پیازها را رنده کنید و آبش را بگیرید. سپس گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده‌شده، یک قاشق مرباخوری زردچوبه، فلفل قرمز، نمک، تره و جعفری ساطوری‌، تخم‌مرغ و دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید. اگر نیاز بود، مقداری بیشتری آرد نخودچی اضافه کنید. مایه کوفته باید چسبنده باشد. نیم ساعت به این مواد استراحت دهید و بعد دستتان را خیس کنید و از آن به‌اندازه یک نارنگی بردارید و در دست گرد کنید.

چند غذای نونی در یزد

کوفته‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید. در گذشته از نخود یا لپه خام به‌جای آرد نخودچی استفاده می‌کردند و برای این منظور آن‌ها را از شب قبل می‌خیساندند و بعد می‌کوبیدند و در کوفته می‌ریختند.

پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید و به آن زردچوبه بزنید. سپس سیب‌زمینی و هویج مکعبی خردشده را اضافه کنید و تفت دهید. استفاده از سیب‌زمینی و هویج اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. در این غذا از رب گوجه‌فرنگی استفاده نمی‌شود؛ زیرا در این صورت شباهت بسیاری به کوفته تبریزی پیدا می‌کند.

کوفته‌ها را روی سیب‌زمینی و هویج قرار دهید و آب جوش در غذا بریزید تا روی مواد را بپوشاند. حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید، وقتی جوش آمد، حرارت را کم کنید تا غذا در مدت حدود دو ساعت به‌آرامی بپزد. قابلمه غذا ترجیحا بزرگ باشد تا کوفته‌ها به‌صورت فشرده در آن قرار نگیرند. در نهایت غذا را در ظرف سرو بکشید و با کمی جعفری خردشده تزیین کنید.

کوفته هویج

یزد با بسیاری از شهرهای ایران غذای مشترک دارد. کوفته هویج کرمانشاه نسبت به کوفته یزدی مشهورتر است. اما روش پخت این نوع کوفته به سبک یزدی‌ها هم طعم خوبی به غذا می‌دهد. کوفته هویج به برنج نیازی ندارد و ترکیبات آن شامل آرد نخودچی، هویج، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ و ادویه‌جات است. سس این نوع کوفته نیز با استفاده از رب، شکر، آبلیمو و ادویه‌جات پخته می‌شود.

برخی از غذاهای سنتی یزد مانند کوفته هویج را می‌توان به تنهایی یا به همراه نان سرو کرد. این غذاها برای مجلس هم کاربرد دارند. البته از آنجایی که طبخ کوفته با ظاهر مناسب کار سختی است، تنها در مجالس خاص سرو می‌شود. بسیاری از رستوران‌های سنتی انواع مختلف کوفته‌های محلی این شهر را در منوی خود دارند.

چند غذای نونی در یزد

قلیه کدو

قلیه کدو یزدی به‌دلیل داشتن کدو حلوایی (کدو تنبل) سرشار از آنتی اکسیدان است و یک ماده طبیعی ضدسرطان به حساب می‌آید.

مواد لازم:

۵۰ گرم لوبیا قرمز

۱۵۰ گرم ماش

۳۵۰ گرم کدو حلوایی پوست کنده

۳ قاشق غذاخوری پیازداغ

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

۱۰۰ گرم شکر

یک قاشق مرباخوری دارچین

گردو و پودر نارگیل به میزان لازم

طرز تهیه قلیه کدو

لوبیا قرمز و ماش را از شب قبل خیس کنید. لوبیا را در قابلمه‌ای بریزید تا نیم‌پز شود، بعد ماش را اضافه کنید تا هر دو کاملا بپزند. کدو حلوایی را پوست بگیرید و به ابعاد درشت برش بزنید و در مقداری روغن سرخ کنید.

حالا کدو حلوایی را همراه با پیازداغ، نمک، فلفل، زردچوبه به حبوبات اضافه کنید و اجازه دهید که کاملا نرم و له شوند. در این مرحله نوبت به افزودن شکر و دارچین به باقی مواد می‌رسد. غذا که چند جوش بخورد، آماده سرو است. قلیه را در ظرف موردنظر بکشید و با مقداری گردو و پودر نارگیل تزیین کرده و با نان میل کنید.

چند غذای نونی در یزد

آبگوشت یزدی

تقریبا همه ما طرز تهیه آبگوشت را می‌دانیم و زمانی که نام آن را می‌شنویم، ناخودآگاه به نخود، لوبیا، سیب زمینی و گوجه فرنگی و گوشت فکر می‌کنیم. در رستوران‌های یزد آبگوشت معمولی هم سرو می‌شود. اما آبگوشت ترش جزو غذاهای محلی یزد است که طرفداران خاص خود را دارد.

وجود آلو یا لیمو امانی در آبگوشت یزدی طعم آن را به سمت ترشی می‌برد. برخی از آشپزها حتی از لواشک‌ هم برای طبخ این غذا استفاده می‌کنند. سبزیجات معطر خشک مانند شنبلیله یا ترخون نیز در ترکیبات این غذا وجود دارد. یزدی‌ها دسرهایی چون سالاد شیرازی، ماست و خیار و سبزی خوردن را در کنار آبگوشت سرو می‌کنند.

چند غذای نونی در یزد

تاس کباب یزدی

تاس کباب از ترکیب سیب‌زمینی، پیاز، روغن، گوشت خورشتی، رب گوجه‌فرنگی و ادویه تهیه می‌شود. ضمن اینکه گاهی اوقات در آن هویج نیز به کار می‌رود.

ابتدا پیاز را تفت دهید تا کمی نرم شود. بعد گوشت خورشتی و زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. آب را روی گوشت و پیاز بریزید تا روی آن را بگیرید و اجازه دهید که گوشت بپزد. بعد سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی مکعبی خردشده را همراه با گرد لیموعمانی، رب گوجه‌فرنگی، زعفران دم‌کرده و ادویه (زیره، زنجبیل و فلفل) به غذا اضافه کنید و در نهایت به تاس کباب نمک بزنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید