تجربه غذاهای محلی یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های ممکن است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه خورش‌های یزدی را تهیه کنیم.

چگونه خوشمزه‌ترین خورش‌های یزدی را تهیه کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: نسل به نسل و خانه‌به‌خانه، غذاهای سنتی یزد چرخیده و در میان خانواده‌های اصیل یزدی پخته شده است. غذاهای قدیمی یزد، با شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی یزد متناسب بوده و همین قضیه در افزایش جذابیت و محبوبیت غذاهای یزدی کمک‌کننده بوده است، بنابراین تنها قطاب و پشمک یا گز یزدی نیست که آب دهانتان را راه می‌اندازند. اگر بنا باشد از غذاهای معروف یزد میل کرده و با آن دلی از عزا دربیاورید، مسلماً طعم غذاهای تکراری و فست‌فودی دیگر برایتان جذاب نخواهد بود. پس بفرمایید و سر سفره خانواده اصیل یزدی بنشینید تا با هم قاشقی از هر غذا را تست کنیم و لذت ببریم.

خورش‌های یزدی، ترکیب فوق‌العاده مواد اولیه

قیمه نخود

در دستور غذاهای سنتی ایران، قیمه خورشی است که در ترکیبات آن گوشت و حبوبات وجود دارد. با گذشت زمان، قیمه لپه و گوشت گوسفند یا گاو، به عنوان مشهورترین نوع این خورش شناخته شد. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها همین یک نوع قیمه در ایران طبخ می‌شود.

چگونه خوشمزه‌ترین خورش‌های یزدی را تهیه کنیم؟

فسنجان یزدی یا متنیجه

فسنجان هم جزو خورش‌هایی است که به روش‌های مختلف پخته می‌شود؛ اما تنها یکی از روش‌های آن مشهور است. فسنجانی که با نام متنیجه هم شناخته می‌شود، یکی از غذاهای سنتی یزد است. این غذا علاوه بر گوشت، مغز گردو، رب انار و سایر ترکیبات فسنجان معمولی، چغندر، به یا سیب و برگ زرد آلو یا آلوچه هم دارد.

چگونه خوشمزه‌ترین خورش‌های یزدی را تهیه کنیم؟

بعضی از خانواده‌های یزدی از چاشنی‌هایی مانند هل را نیز به این غذا اضافه می‌کنند. استفاده از چاشنی در فسنجان یزدی و میزان ترشی آن به سلیقه افراد بستگی دارد. اگر این غذا را ترش دوست داشته باشید، باید رب انار بیشتری به آن اضافه کنید. اما اگر فسنجان شیرین را ترجیح می‌دهید، رب انار کم‌تر و کمی شکر طعم دلخواه شما را ایجاد می‌کند.

چگونگی تهیه دو خورش یزدی

خورش به آلو

خورش به آلو از غذاهای سنتی یزدی است که با ترکیب آلو و به، طعم ‌ترش و شیرین (ملس) فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. یزدی‌ها این غذای لذیذ را بیشتر در فصل پاییز طبخ می‌کنند.

مواد لازم برای ۵ نفر:

۵۰۰ گرم گوشت خورشتی

۲۰۰ گرم آلو خورشتی

۲ عدد پیاز متوسط

۱۰۰ گرم لپه

یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی

نصف قاشق مرباخوری زعفران ساییده

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

شکر به میزان لازم

چگونه خوشمزه‌ترین خورش‌های یزدی را تهیه کنیم؟

طرز تهیه خورش به آلو

ابتدا پیازهای خردشده را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت را همراه ادویه به پیازداغ بیفزایید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. لپه‌ای را که از چند ساعت قبل خیسانده‌اید، به بقیه مواد اضافه کنید و قدری هم بزنید تا لپه تفت مختصری بخورد و خامی آن گرفته شود. بعد از چند دقیقه رب گوجه‌فرنگی را در خورش بریزید و اجازه دهید که رب رنگ باز کند. حالا نوبت به افزودن آب به خورش می‌رسد. وقتی گوشت نیم‌پز شد، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید، در خورشت بریزید.

به را پوست بگیرید و بعد از جداکردن هسته‌های آن، به را در ابعاد مکعبی متوسط خرد کرده و در روغن سرخ کنید. سپس به سرخ‌شده را همراه زعفران دم‌کرده و شکر به خورشت اضافه کرده و صبر کنید تا غذا جا بیفتد. این خورش خوشمزه را می‌توانید با زرشک پلو سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید لیمو عمانی نیز در خورشت بریزید که برای این منظور باید با چنگال تعدادی سوراخ در آن ایجاد کنید و برای نیم ساعت در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. به‌جای لیمو عمانی می‌توانید کمی آب‌لیمو در غذا بریزید.

چگونه خوشمزه‌ترین خورش‌های یزدی را تهیه کنیم؟

خورش سیب

مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر:

۴۰۰ گرم مرغ یا گوشت

۵ عدد سیب

۲۰۰ گرم لپه پخته

۱۵ عدد آلو بخارا

یک عدد پیاز

یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه

۲ قاشق مرباخوری دارچین

نصف پیمانه زعفران دم‌کرده

طرز تهیه خورش سیب

پیاز را نگینی خرد کنید و کمی در روغن تفت دهید. بعد تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کمی سرخ شود. در همین حین می‌توانید نصف مقدار زنجبیل تازه را رنده کرده و همراه سه قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده به غذا اضافه کنید.

لپه را از شب قبل خیس کنید و حدود ۲۵ دقیقه روی حرارت بگذارید تا بجوشد. با این روش نفخ آن گرفته می‌شود و سرعت پخت غذا بالا می‌رود. وقتی مرغ‌ها تفت خورد، نوبت به افزودن لپه و یک قاشق مرباخوری دارچین و آلو می‌رسد.

سیب‌ها را پوست بگیرید و مکعبی درشت خرد کنید. برای اینکه سیب‌ها سیاه نشوند، آن‌ها را در آب سرد بریزید. در ادامه سیب‌ها را همراه با همان آب سرد به خورش اضافه کنید. اگر مقدار آب کافی نبود،‌ آب بیشتری در خورش بریزید. در نهایت نیز مابقی زعفران و یک قاشق مرباخوری دارچین به خورش اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا این خورش خوشمزه بپزد و جا بیفتد.

چگونه خوشمزه‌ترین خورش‌های یزدی را تهیه کنیم؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید