۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۱
کد خبر: 55411809

یزد فارغ از جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد، غذاهای خوشمزه و منحصربه فردی را ارائه می‌دهد. با ما همراه باشید تا بدانیم غذاهای محلی یزد چیست.

غذاهای محلی یزد چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر بنا باشد سری به دیدنی‌ترین و خاطره‌انگیزترین شهر ایران، یعنی یزد بزنید و از بادگیرها، خانه‌های سنتی و اماکن دیدنی و دلنشین آن، در کنار مردم خونگرم و مهمان‌نواز یزدی دیدن کنید، امکان ندارد بتوانید از تجربه لذت خوردن غذاهای محلی یزد بگذرید. به‌خصوص اگر برای یک‌بار هم که شده مزه غذاهای یزدی را چشیده باشید. حالا که بناست بار سفر بسته و راجع به این شهر اطلاعات کسب کنید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بدانید، غذاهای اصیل یزد است.

خورش‌های یزدی، خوشمزه و خاص

خورش به آلو

اگر عاشق خورش‌هایی با طعم ملس هستید، پس طعم این خورش را نیز حتماً دوست خواهید داشت. این خورش ترکیبی از به،‌ آلو، گوشت، لپه، لیموعمانی و ادویه‌های مخصوص است. یزدی‌ها اغلب این خورش را در فصل پاییز میل می‌کنند.

خورش سیب

بله یزدی‌ها حتی با میوه هم خورش درست می‌کنند. خورش سیب یکی دیگر از غذاهای سنتی یزدی است و ترکیبات این غذا شامل موادی مانند سیب، مرغ، ادویه‌های تازه، دارچین و آلو می‌شود. در نهایت می‌توانید با زعفران و دارچین مزه فوق‌العاده‌ای به آن بدهید.

غذاهای محلی یزد چیست؟

خورش کدو سرکه شیره

یزدی‌ها معمولاً در مراسم رسمی و مجالس خود با این خورش از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. به این ترتیب برخلاف اسمش به‌جای استفاده از شیره، از ترکیب شکر و سرکه در خورش که حالت شیره مانند پیدا می‌کند، استفاده می‌کنند. مواد این خورش پیاز، گوشت ماهیچه، سرکه، شکر، کدو و ادویه است. برحسب ذائقه می‌توان میزان سرکه و شکر آن را کم یا زیاد کرد اما طعم ملس آن خوشمزه‌تر است.

فسنجان یزدی

یکی از غذاهای مقوی و سنتی یزد، همین فسنجان یزدی است که برای تقویت بدن، افسردگی، سردرد و بسیاری از بیماری‌های دیگر مناسب است. این فسنجان ترکیبی از گوشت قرمز، گردو، بادام، چغندر، سیب یا آلو یا به، برگه زردآلو، رب انار، پیازداغ، هل و ادویه است. از ترکیبات به‌کار رفته در فسنجان یزدی می‌توان حدس زد که چه غذای خوشمزه‌ای در انتظارتان است. طعم این فسنجان را در هیچ کجای ایران به جز در یزد و زیر نظر یک آشپز حرفه‌ای یزدی، تجربه نخواهید کرد.

غذاهای محلی یزد چیست؟

کوفته‌های یزدی از غذاهای محلی درجه یک

کوفته نخودچی

کوفته جزو خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که در هر شهر به شیوه‌ای منحصر به فرد طبخ می‌شود. در میان انواع مختلف کوفته، کوفته‌های تبریز و یزد شهرت بیشتری دارند. برای طبخ کوفته نخودچی سنتی یزد به گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، سبزیجات معطر (معمولا تازه) و ادویه‌جات نیاز است.

کوفته‌ها باید در اندازه متوسط باشند تا هم مغزپخت شوند و هم سرو آن‌ها راحت‌تر باشد. طبخ این مورد از غذاهای سنتی یزد به مهارت خاصی نیاز دارد. زیرا اگر خوب ورز داده نشود یا آب آن بیشتر از حد نیاز باشد، از وا می‌رود و فرم گرد خود را از دست می‌دهد. پس بهتر است کوفته نخودچی یزدی را در بهترین رستوران‌های سنتی یزد میل کنید.

کوفته برنجی

پیش از این گفتیم خواستگاه اصلی کوفته، تبریز و منطقه ترک زبان ایران است. اما یزدی‌ها این غذا را به شیوه خودشان طبخ می‌کنند و به همین دلیل کوفته برنجی به عنوان یکی از غذاهای سنتی یزد شناخته می‌شود. برای تهیه کوفته برنجی یزدی به گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، برنج، سبزی معطر، لپه، گردو، زرشک، آلو بخارا و ادویه‌جات نیاز داریم.

غذاهای محلی یزد چیست؟

طبخ کوفته برنجی مجلسی کار ساده‌ای نیست و تنها آشپزهای ماهر می‌توانند طعم و ظاهر مطلوب غذا را حفظ کنند. اما اگر کوفته برنجی دستپخت یک آشپز حرفه‌ای بخورید،‌ یکی از لذت‌بخش‌ترین طعم‌ها را تجربه خواهید کرد.

ترکیبات این غذا شامل گوشت چرخ کرده، برنج، سبزی کوفته، لپه، آرد نخودچی، گردو، کشمش، آلو بخارا و ادویه‌جات است. روش پخت کوفته برنجی یزدی تفاوتی با سایر کوفته‌ها ندارد.

کوفته هویج

یزد با بسیاری از شهرهای ایران غذای مشترک دارد. کوفته هویج کرمانشاه نسبت به کوفته یزدی مشهورتر است. اما روش پخت این نوع کوفته به سبک یزدی‌ها هم طعم خوبی به غذا می‌دهد. کوفته هویج به برنج نیازی ندارد و ترکیبات آن شامل آرد نخودچی، هویج، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ و ادویه‌جات است. سس این نوع کوفته نیز با استفاده از رب، شکر، آبلیمو و ادویه‌جات پخته می‌شود.

آش‌های خوش عطر یزدی

آش شولی

یکی از معروف‌ترین آش‌های یزدی، آش شولی است. معمولاً این آش را در سفره شب یلدای یزدی‌ها می‌بینید. آش شولی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای یزدی است که قدمتش حتی به بیش از ۵۰۰ سال نیز می‌رسد.

غذاهای محلی یزد چیست؟

اگر بخواهید آن را در نوع تابستانی‌اش میل کنید، می‌توانید با عدس و چغندر بخورید و اگر قصد دارید در نوع زمستانی‌اش آن را میل کنید، با ماش و شلغم می‌توانید یک روز زمستانی خاطره‌انگیز بسازید. برای چاشنی معمولاً به آن سرکه یا رب انار اضافه می‌کنند که باعث می‌شود طعم فوق‌العاده‌ای بگیرد. خاصیت این آش برای سرماخوردگی هم عالی است و بهترین درمان برای آنفولانزا به شمار می‌رود.

آش آلو

یکی دیگر از آش‌های خوشمزه یزدی، آش آلو است. این آش را به همراه برنج، لپه، آلو، سبزی، پیاز و ادویه درست می‌کنند. در نهایت می‌توانید با پیازداغ و سیرداغ روی آن را تزئین کنید.

آش سرکه شیره یزدی

بله همان‌طور که خورش آن نیز وجود داشت، جالب است بدانید آشی هم به همین عنوان در میان غذاهای یزدی محبوب است. این آش با گوشت دنبه، نخود، عدس، برنج و چغندر درست می‌شود. برای چاشنی می‌توانید به آن سرکه، شکر و یا شیره اضافه کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    3 2
    غذاهای یزدی نام بردید۰واقعا عالی هستندممنونم۰تمام۰
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 1
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید