یکی از عناصر شهری مهم، بازار هر دیاری است چرا که مملو از فرهنگ و مراودات پویای مردم آن شهر و دیار است، با ما همراه باشید و از همه آنچه درباره بازارهای سنتی یزد باید بدانید آگاه شوید.

همه آنچه درباره بازارهای سنتی یزد باید بدانید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر جهانی یزد، شهری که سالیان سال بار تاریخ و اصالت ایران زمین را به دوش کشید تا عظمت و شکوه آن را به جهانیان ثابت کند. شهری که با شنیدن نامش شاهکار معماری، شیرینی‌های خوشمزه همچون قطاب و باقلوا، ترمه های رنگارنگ، طلاهای ۲۰ عیار پر زرق‌ و برق و… به ذهن می آید و آدمی را مشتاق به تماشای آن می کند حتی برای چندمین بار. تنها نقطه ای از یزد که همه جاذبه ها را باهم و در کنار هم دارد، جایی نیست به‌جز بازارهای سنتی یزد که به عنوان سرآمد بازارهای مدرن و شلوغ در دل بافت تاریخی یزد قرار گرفته و باعث رونق آن ها شده است.

بازارهای مشهور یزد

بازارخان

یکی دیگر از بازارهای سنتی یزد که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد و در زمان حکمرانی ناصرالدین شاه ساخته شده است، “بازارخان” است. این بازار بزرگ قدیمی توسط “محمد تقی خان بافقی” در دوره ناصرالدین‌شاه ساخته شده‌ و طولی حدود ۲۷۴ متر و ارتفاعی بین ۴ تا ۶ متر دارد. در بازارخان یزد، ۱۵۳ مغازه وجود دارد که هر کدام به بورس کالای خاصی اختصاص پیدا کرده اند.

همه آنچه درباره بازارهای سنتی یزد باید بدانید!

نام این بازار خان است، شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا خان است؟ در گذشته این بازار مخصوص خوانین بوده و مردم عادی نمی توانستند به این بازار رفت و آمد کنند. در این بازار بزرگ بازارهای دیگری هم وجود دارد که شامل بازار قیصریه، بازار پنجه علی، بازار علاقبندی‌، بازار کاشی گری، بازار ملا اسماعیل، بازار چیت‎سازی، بازار افشار، بازار دروازه مهریز، بازار صدری (شاهزاده فاضل)، بازار مسگری و بازار نخود بریزها است.

وقتی به این بازار رفتید، علاوه بر دیدن اجناس می توانید به جاهای دیدنی آن مثل حمام، میدان و مدرسه هم سر بزنید و از دیدن این همه شگفتی، به وجد بیایید. ۲۰ تیمچه در این بازار وجود دارد که نشانگر پویایی آن پس از گذشت این همه سال است.

بازار تبریزیان

یکی دیگر از بازارهای سنتی یزد ، بازار تبریزیان است. معماری این بازار به دوره “قاجار” برمی گردد و طاق ها و قوس های آن توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. طاق ها و قوس های این بازار، نقطه قوت آن است و توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

همه آنچه درباره بازارهای سنتی یزد باید بدانید!

درهای قدیمی و چوبی بازار هم آن قدر زیبا هستند که یک سوژه خوب برای عکاسی می باشند. در حال‌حاضر این بازار به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد معرفی می شود و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند تا با فرهنگ بومی یزد آشنا شوند.

بازار حاجی قنبر

بازار حاجی قنبر یزد قدیمی‌ترین بخش از بازار یزد است و قدمت آن به قرن ۹ هجری قمری بازمی‌گردد. این راسته بخشی از یکی از مهم‌ترین دیدنی های یزد، یعنی مجموعه‌ امیر چخماق یزد محسوب می‌شود. عمده کالاهایی که در این بازار به فروش می‌رسد، شامل پارچه، شیرینی‌های یزدی ،طلا و فرش می‌شود. بیشتر تزیینات بازار حاجی قنبر را کاشی‌کاری تشکیل می‌دهد و در قرن ۱۳ هجری قمری بر سر در بازار تکیه‌ای دیدنی و مرتفع به شیوه‌ دیگر تکیه‌ها و حسینیه‌های یزد ساخته شد.

چند بازار سنتی یزد زیبا

بازار زرگری یزد

بازار زرگری یزد که با نام بازار زرگرهای یزد نیز شناخته می‌شود، از دیدنی های یزد و آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است و قدمت آن به سده‌های ۱۲ و ۱۳ هجری و قمری بازمی‌گردد.

همه آنچه درباره بازارهای سنتی یزد باید بدانید!

با ۹۴ متر طول و سه متر عرض، این بازار سقفی با ارتفاع ۶ متر به‌صورت طاق و تویزه با قوس‌های هلالی دارد. نورگیرهایی نیز در سقف بازار تعبیه شده‌اند. در این بازار می‌توانید انواع جواهرات را با طلای ۲۰ عیار تهیه کنید.

بازار مسگرها

بازار مسگرها با قدمتی که به ۶۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، از جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود و به صنف مسگران اختصاص داشته است. به‌دلیل رونق کار مسگری و ساخت ظروف مسی و همچنین اهمیتی که این صنعت در زمان‌های گذشته در جامعه داشت، این بازار به‌طور کامل در اختیار مسگران بود. امروزه علاوه بر فروشگاه‌ها مسگری، می‌توان مغازه‌های دیگری را با کالاهایی همچون پوشاک مشاهده کرد.

بازار قیصریه یزد

یکی از زیباترین بازارهای سنتی یزد، بازار قیصریه یزد است. بازار قیصریه، به دلیل داشتن معماری زیبا یکی از پنج بازار معروف ایران است. اگر در حق بازارهای دیگر کم لطفی نباشد، میتوان این بازار را به عنوان “بهترین بازار سنتی یزد” انتخاب کرد. این بازار در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای رفتن به این بازار باید به حد فاصل میدان و مدرسه خان در یزد بروید.

همه آنچه درباره بازارهای سنتی یزد باید بدانید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید