مهرداد تولائیان، عضو هیأت مدیره و معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت : در دنیای امروز بومی سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بومی سازی در تناسب کامل با توانمند کردن افراد، واگذاری اختیارات و حق تصمیم گیری به آنها در سمت ها و جایگاه های شغلی مختلف است.

ذوب آهن اصفهان با سیاستگذاری های اثربخش، توفیق پروژه های بومی سازی را تضمین نموده است

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان؛ هنگامی که از منظر توسعه به بومی سازی نگاه می شود و توسعه با مفاهیمی مانند تحول کیفی و گذر از دوره ای به دوره دیگر تعریف می گردد، طبیعتاً یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعه، استفاده از الگوهای بومی سازی است. در این الگوها سعی بر این است که با رشد توانمندی های سرمایه های انسانی و افزایش تخصص و دانش فنی آنها شرایط طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز سازمان را در درون مرزهای سازمان تسهیل نموده و از این مسیر توان رقابتی مجموعه را افزایش داد.

نکته حائز اهمیت آن است که در دنیای امروز افزایش سطح رقابت پذیری، بهبود توان رقابتی و کسب مزیت های مرتبط با آن، تنها به محصول ارائه شده توسط یک سازمان معطوف نبوده و شامل زنجیره ای می شود که بهره وری واحد تولیدی در آن نقش مهمی دارد.

شاخص های بهره وری که شامل بهره وری نیروی کار، سرمایه، مواد اولیه، انرژی و در مجموع شاخص های بهره وری کلی تولید و… می باشند؛ از ملاک های مهم در بررسی میزان توانمندی سازمان در استفاده از ظرفیت های نهفته در عوامل داخلی خود، به منظور تداوم فعالیت واحدهای صنعتی زیرمجموعه و کاهش ریسک تأمین قطعات و فناوری های مورد نیاز هستند.

در صنعت فولاد پس از گذشت بیش از نیم قرن از تاسیس این صنعت مادر، به سطح قابل قبولی از فناوری بومی دست یافته ایم. موفقیت در بومی سازی معلول سیاستگذاری های مناسب برای شروع فرآیند بومی سازی از یک سو و راهکارها و راهبردهای اتخاذ شده برای تقویت بومی سازی از سوی دیگر است.

سیاستگذاری های انجام شده در ذوب آهن اصفهان و به دنبال آن در کل صنعت فولاد، در سال های اخیر و با وجود شدت گرفتن تحریم های اعمالی توسط شرکت های غربی، موفقیت آمیز بوده و ضمن انتقال و توسعه دانش فنی، پیشرفت های مطلوبی در زمینه آغاز پروسه طراحی و ساخت داخل در این صنعت حاصل شده است.

همچنین پیگیری مسئله ارتقاء دانش فنی و سازمانی به عنوان یک ثروت مستمر و ماندگار در بلندمدتِ سازمان، توسط مدیران ارشد شرکت ذوب آهن و ایجاد این رویکرد که به لحاظ ساز و کارهای قانونی، حقوقی و مالی مناسب می توان بخش عظیمی از ریسک های حاصل از عدم تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت را کاهش داد، از جمله عوامل تأثیرگذار بر روی موفقیت فرآیند بومی سازی در این شرکت بوده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هفت کارکرد سیاستگذاری شامل هدایت فعالیت های تحقیق و توسعه، تأمین مالی این فعالیت ها، انجام فعالیت های تحقیق و توسعه، ارتقاء کارآفرینی فناوری، اشاعه و انتقال فناوری توسعه و ارتقاء منابع انسانی تولید کالاها و خدمات را به عنوان فعالیت های اصلی نظام ملی نوآوری برشمرده است. بر اساس این تعریف می توان کارکرد ذوب آهن اصفهان را در این زمینه مطلوب ارزیابی نمود.

در خصوص راهبردها و راهکارهای بومی سازی، با توجه به راهبردهایی از قبیل عزم و اراده جدی در سیستم های تصمیم گیری کارخانه ذوب آهن و تعامل مناسب با جهان خارج و راهکارهایی مانند توسعه و حمایت مالی و معنوی از پرسنل توانمند مجموعه ذوب آهن و شرکت های زیر مجموعه و همچنین مشخص نمودن نیازهای بومی سازی،در حال حاضر و فناوری های مورد نیاز آینده، ذوب آهن اصفهان توانسته است توفیق پروژه های بومی سازی خود را تضمین نماید؛ به نحوی که این شرکت به سهم ۲۷درصدی از بومی سازی در بین شرکت های بزرگ معدنی و صنایع دست یافته و صرفه جویی های قابل توجهی در این مسیر کسب نموده است.

برخی از مهم ترین فعالیت های بومی سازی به شرح زیر می باشد:

– بازسازی کامل و نوسازی ایستگاه ریخته گری شماره ۷

– طراحی، ساخت و نصب تیرهای حمال جرثقیل های کارگاه ریخته گری مداوم فولادسازی

– طراحی و ساخت اجزاء و قطعات مربوط به تولید شمش بیم بلانک

– آغاز مراحل طراحی و ساخت تجهیزات مربوط به تولید شمش مقطع ۳۶۰*۲۵۰ میلی متر

– پیگیری ساخت قالب های مسی ایستگاه های ریخته گری cooper mold tube با کیفیت بالای پوشش داخلی

– ارتقای سطح اتوماسیون کوره بلند شماره ۱و۲، ایستگاه های ریخته گری ۶، ۷ و ۸ و کنورتورها

– ساخت تجهیزات و راه اندازی کارگاه های VD و گوگرد زدایی

– بومی سازی سیستم اسکادا در واحدهای انرژی و سیالات

– بالا بردن سطح اتوماسیون کارگاه های نورد ۳۰۰ و ۵۰۰

– تولید ریل های راه آهن و مترو در داخل کشور

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید