کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر طی روزهای نخست هفته جاری، یکی از مهمترین عوامل رشد بازار سهام بوده است.

پیش بینی بورس برای فردا سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱/ تغییر مسیر دلار، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، امروز هم بازار سهام با استقبال معامله‌گران روبرو بود و حجم و ارزش معاملات نیز در سطح نسبتا رضایت‌بخشی قرار گرفت.

شاخص کل بورس امروز با رشد ۱۱ هزار و ۶۷۸ واحدی معادل ۰.۷۱ درصد به سطح یک میلیون و ۶۴۶ هزار و ۹۰۷ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز که نمایانگر عملکرد سهامداران شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است، سه هزار و ۹۶۲ واحد معادل ۰.۸۰ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۴۹۶ هزار و ۴۰۱ واحد قرار گرفت.

در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم به ترتیب معادل ۰.۶۹ درصد، ۰.۴۵ درصد و ۱.۰۴ درصد افزایش یافتند.

در آن سوی بازار همچنین شاخص کل فرابورس نیز امروز با رشد مواجه بود و ۱۵۱ واحد بالا رفت تا به سطح ۲۰ هزار و ۹۰۸ واحد برسد.

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش کل معاملات بورس به ۱۰ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان رسید. در فرابورس هم ارزش معاملات به ۲۲۱ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید اما از این میزان ۲۱۵ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز و هزار و ۳۶۰ میلیارد تومام مربوط به معاملات اوراق مالی اسلامی بوده است.

ارزش معاملات خرد بازار هم امروز نسبت به روز گذشته با رشد مواجه شد و به ۱۰ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان رسید.

ورود و خروج پول حقیقی

امروز صندوق‌ها با خروج پول مواجه بودند اما در بخش سهام، بازار توانست پول حقیقی جذب کند. صندوق‌های درآمد ثابت امروز شاهد خروج ۳۸۸ میلیارد تومان دیگر از پول حقیقی‌ها بودند.

در بخش سهام اما امروز بازار توانست ۳۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کند. اگر چه این رقم در مقابل مبالغ خارج شده از بازار اندک است اما در صورت تداوم ورود پول حقیقی می‌توان امیدوار بود که بازار وارد دوره رونق شده باشد.

پیش بینی بورس فردا

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر و به ویژه بازگشت دوباره این ارز به روند صعودی طی روزهای نخست هفته جاری، یکی از مهمترین عوامل رشد بازار سهام بوده است.

در صورتی که این پارامتر را در روند بازار موثر بدانیم باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که قیمت دلار بازار آزاد امروز اندکی کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار فردایی هم کاهشی است و به کانال ۴۰ هزار تومان رسیده است.

به این ترتیب متغیر مهم دلار، امروز رفتار متناقضی نسبت به روزهای گذشته خود نشان داده است؛ حالا باید پرسید آیا تغییر مسیر دلار، بازار سهام را در روز آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

آنچه باید بدان توجه کرد رفتار این روزهای معامله‌گران است. اگرچه رشد دلار بازار آزاد توانسته است به صورت روانی، معاملات بازار سهام را شارژ کند اما از سوی دیگر بررسی بازار نشان می‌دهد طی روزهای اخیر، سهام ریالی هم مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و حتی ورود پول حقیقی را هم تجربه کرده‌ است.

بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد در صورتی که بازار دچار هیجان و رفتار توده‌واری نشود، بازار سهام بتواند بر پایه ارزندگی شرکت‌ها و تورم انتظاری، رشد متناسبی را تجربه کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید