کاشان شهر گلاب، شهر معماری‌ها دلبرانه، شهر هنر و البته شهر به قتل رسیدن امیرکبیر است؛ شهر جذاب و زنده کویر.

کاشان

کاشان شهری در استان اصفهان است، شهری چنان درخشان که در همسایگی نصف جهان حسابی خوش درخشیده و به لطف گل و گلاب‌های خود شهرتی در جهان دست و پا کرده است.

البته کاشان برای ایرانیان در گل و گلاب خلاصه نشده است. کاشان قتلگاه امیرکبیر، صدراعظم مشهور قاجاریه و البته زادگاه چهره برجسته‌ای چون غیاث‌الدین جمشید کاشانی نابغه ریاضی و نجوم سده نهم است که در دوره حیات پربارش نظیر و بدیلی در شرق و غرب نداشت. از هنرمندان معاصر کاشانی نیز می‌توان سهراب سپهری و برخی از موزیسین‌های مشهور ایرانی مثل امین الله رشیدی یا محمد معتمدی نام برد.

معنای نام کاشان

روایات درباره نام کاشان زیاد است و نمی‌توان چندان به آن‌ها مطمئن بود. یکی روایت جدی می‌گوید در خلال باستان‌شناسی‌های انجام‌شده از تپه سیلک، نتیجه گرفته شد که کاشان، مقر قبایل «کاسو» یا «کاشو» بوده‌است. لفظ کاسو یا کاشو بعدها به کاسیان یا کاشیان تبدیل شده و در نهایت به شکل امروزی درآمده است.

برخی معتقدند نام کاشان برآمده از کاشی‌های بی‌نظیر این شهر است. در فرهنگ واژه‌ها دربارهٔ لغت کاشان چنین ذکر شده‌است: «کاشان به خانه‌های تابستانی گفته می‌شود که از چوب و نی ساخته شده‌است.»

کاشان در گذر تاریخ

آثار زندگی انسان در کاشان به چند هزار سال قبل و دوران انسان‌های نخستین باز می‌گردد. در دورانی نیز کاشان بخشی از منطقه مشهور طبرستان بوده.

کاشان

کاشان در دوران نخستین پس از اسلام شهری کوچک بود، اما به لطف موقعیت خاصش در میان جاده‌های مختلف به مرور بزرگ می‌شود. این شهر در حمله مغول ویران و کمی بعدش دوباره بازسازی می‌شود. در دوره صفویه کاشان مورد توجه بود و گذر شاهان صفوی اصفهان نشین به این شهر می‌افتاد. پس از این بود که کاشان به مرور به شهری ثروتمند و تجاری بدل شد. کاشان تا پایان دوره کریم خان اهمیت خود را حفظ کرد، اما در دوره قاجار چنان افول کرد که به تبعیدگاه و قتلگاه امیرکبیر بدل شد.

آب و هوا و اقلیم کاشان

کاشان در شمال استان اصفهان و در شمال کوهستان کرکس نطنز و شرق کویر مرکزی ایران واقع شده‌است، جایی که از لحاظ پوشش گیاهی فقیر است و در آن بوته‌ها و درختچه‌ها کم و بیش یافت می‌شوند. البته این تمام ویژگی اقلیمی کاشان نیست.

اقلیم این شهر زیبا و تاریخی هم کوهستانی است و هم کویری. کویر مرنجاب و دریاچۀ نمک متعلق به آران و بیدگل است. اقلیم دوگانه، این شهر منحصر به فرد را به یکی از مهم‌ترین سکونت‌ گاه‌ های ایران بدل کرده است.

بر اساس ضریب دومارتن، کاشان دارای آب و هوای بسیار گرم و خشک است به گونه ای که فصل زمستان و ماه بهمن یکی از مطلوب‌ترین زمان‌ها برای سفر به کاشان است.

نگاهی به تاریخ و طبیعت کاشان

کاشان به نسبت مساحتش مملو از آثار تاریخی است، آثاری که از هزاران سال پیش تا صد سال پیش را پوشش می‌دهند و شما را شگفت زده می‌کنند. کویر و طبیعت کاشان هم که جاذبه‌ای جداست.

تپه سیلک

این تپه تاریخی در واقع باقی‌مانده زیگورات باستانی ایران است. قدمت این تپه چیزی حدود هشت هزار سال است و نامش را از اولین تمدن کشف شده در ایران گرفته است.

کاشان

خانه بروجردی‌ها و خانه طباطبایی‌ها

خانه بروجردی‌های قدمتی برابر با تاریخ قاجاریه دارد و به یکی از تجار شهیر کاشان تعلق داشت. مالک خانه طباطبایی‌ها نیز فردی به نام سید جعفر طباطبایی بوده است. وی یکی از تاجرین فرش کاشان بوده و این خانه را در مساحت ۴۷۰۰ متر مربع بنا نهاده است. این دو خانه از مشهورترین خانه‌های تاریخی ایران هستند.

کاشان

مسجد آقابزرگ در کاشان

این مسجد و مدرسه در دوره قاجار بنا نهاده شده است. ساخت بنا حدود هشت سال به طول انجامید. گنبد مسجد آقابزرگ از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری ایران است. این مسجد نیز در نوع خود بی نظیر است.

کاشان

حمام فین کاشان

شهرت این بنا بیش از آن که مدیون قدمت و معماری آن باشد مدیون میرزا تقی خان امیرکبیر است، صدر اعظمی که رگش را در این حمام زدند.

کاشان

قمصر کاشان

پایتخت گلاب گیری ایران و بهشتی که در ماه اردبیهشت به روی گردشگران لبخند می‌زند. نمی‌شود به کاشان رفت و به قمصر نه.

کاشان

کویر و کاروانسرای مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از جذاب‌ترین کویرهای ایران است که برای شب‌مانی و رصد آسمان فوق‌العاده است. کاروانسرا مربوط به دوران صفویه است و بر اساس شواهد موجود به دستور شاه عباس بنا نهاده شده است.

کاشان

چطور به کاشان برویم؟

برای رفتن به کاشان چند راه پیش روی شما است. اگر ساکن تهران یا شهرهای نزدیک هستید بهترین راه خودروی شخصی یا اتوبوس‌های بین شهری است. اگر دورتر هستید می‌توانید از هواپیما استفاده کنید و اول به اصفهان بروید و بعد با ماشین به کاشان سفر کنید. خود کاشان هم فرودگاهی دارد که پروازهای آن در حال حاضر فقط در دو مسیر کاشان مشهد و کاشان تهران فعال است.

بهترین هتل ها و اقامت در کاشان

بهترین رستوران ها و خوراکی های کاشان

جاذبه‌های گردشگری کاشان

راه و چاه شهر کاشان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید