نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: در این جلسه از آقای میرکاظمی خواستیم هرچه سریع‌تر هر دو لایحه را به مجلس ارائه کنند.

زمان کافی برای بررسی لوایح بودجه و برنامه وجود دارد / نمایندگان خواهان تمدید برنامه ششم هستند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر نمایندگان مخالف بررسی چند دوازدهمی لایحه بودجه سال آینده کل کشور هستند، گفت: معتقدیم زمان کافی برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و لایحه برنامه هفتم توسعه وجود دارد و در این زمینه خلاء قانونی نداریم.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره اینکه اعلام وصول نشدن لایحه بودجه و اینکه چه لطمه‌ای به روند بررسی بودجه و اقتصاد کشور می‌زند، اظهار داشت: در این رابطه در صحن مجلس تذکر دادم و تاکید کردم دولت و مجلس با یکدیگر تعامل داشته باشند و به سمتی بروید که لایحه بودجه را قبول کنیم و نسبت به برنامه هفتم توسعه هم تدبیر دیگری بیندیشیم.

وی درخصوص دلیل تاخیر لایحه بودجه اظهار کرد: علت تاخیر در لایحه بودجه یک مورد این بود که مجلس مصوبه‌ای داشت که بودجه را دومرحله‌ای ارائه دهد و دولت هم مشغول دومرحله‌ای‌بودن شد و از طرفی مصوبه مجلس نهایی نشد و ظاهرا شورای نگهبان دومرحله‌ای شدن آن را همین هفته تایید کرده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره علت تاخیر در ارسال لایحه بودجه اظهار داشت: ولت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بودجه را دومرحله‌ای آماده کرده بود، بنابراین مرحله دوم که جداول بود را ارسال نکرده بود که این مصوبه مجلس با تازگی به تایید شورای نگهبان رسید.

میرتاج الدینی همچنین گفت: دلیل تاخیر برنامه هفتم توسعه این است که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اواخر شهریورماه از سوی مجمع تشخیص مصلحت به دولت ابلاغ شده است. اکنون دولت تدوین برنامه هفتم توسعه را آغاز کرده است تا پس از آماده شدن، آن را نهایی کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: در حال حاضر هیات رییسه معتقد است که ما برنامه را جلو بیندازیم و لایحه بودجه سه‌دوازدهم یا چنددوازدهم شود اما عقیده‌ بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این است که این موضوع به ضرر اقتصاد کشور است.

میرتاج‌الدینی افزود: هنوز نزدیک به ۷۰ روز تا پایان سال جاری فرصت داریم. اینکه ما بودجه را چنددوازدهم تصویب کنیم علامت خوبی برای اقتصاد جامعه و فعالان اقتصادی نیست و بهترین کار این است که ما بودجه را تصویب کنیم.

وی اظهار کرد: راهکار این است که یا دولت همزمان با ارائه برنامه هفتم، یک بند هم برای تمدید برنامه ششم درخواست کند و یا خود نمایندگان مجلس دست به‌کار شوند و مانند سال قبل برنامه ششم توسعه را تمدید کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: البته یک نظر حقوقی هم این است که کشور هم اکنون بدون برنامه بلندمدت نیست زیرا برنامه ششم تا اواخر سال جاری معتبر است و می توان مقرر کرد که با برنامه هفتم، اجرای برنامه ششم خاتمه یابد.

وی عنوان کرد: بنابر اعتقاد ما بر این است که زمانی که دولت برنامه هفتم و لایحه بودجه را ارائه می‌کند، ما اولویت را به بررسی لایحه بودجه اختصاص دهیم و اگر نیازی بود برنامه ششم را هم تمدید کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره به تاخیر افتادن تخصیص اعتبارت عمرانی به استان‌ها با توجه به تصویب سه‌دوازدهم بودجه گفت: درست است این موضوع مشکل زیادی ایجاد می‌کند و این موضوع نقطه ضعف برای مجلس یازدهم و دولت خواهد بود.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که زمان در اختیار داریم می‌توانیم لایحه بودجه را درست تصویب کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظر اکثریت مجلس به تمدید برنامه ششم و بررسی سریع‌تر لایحه بودجه است؟ گفت: نظر مجلس زمانی بر تمدید برنامه ششم است تا زمانی که لایحه برنامه هفتم در مجلس تصویب شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: در این جلسه از آقای میرکاظمی خواستیم هرچه سریع‌تر هر دو لایحه را به مجلس ارائه کنند.

کسری بوده وجود ندارد

وی همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: خوشبختانه براساس گزارشی که امروز سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون برنامه بودجه داشتند ما امسال کسری بودجه نخواهیم داشت و منابع به اندازه مصارف اجتناب‌ناپذیر تحقق پیدا می‌کند.

میرتاج الدینی با اشاره به گزارش ۹ ماهه میرکاظمی افزود: ما در ۹ ماه ۸۴ درصد تحقق منابع را داریم و با توجه به برنامه‌هایی که دارند تا پایان سال همه منابع و مصارف اجتناب‌ناپذیر تحقق می‌یابد و این خبر خیلی خوشی بود و از موارد کم‌نظیری است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس عنوان کرد: از ویژگی برنامه‌هایی که رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح دادند این بود که ۳۸ همت پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردند و پاداش همه بازنشستگان تسویه شده است که این هم خبر بسیار خوبی بود.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: نکته بعد اینکه تاکنون ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی یعنی ۸۰ همت تخصیص داده شده است و تا پایان سال بقیه اعتبارات عمرانی را هم پرداخت می‌کنند یعنی ما صددرصد پرداخت اعتبارات عمرانی که حدود ۱۶۴ همت است را خواهیم داشت و به این معناست که دولت به لحاظ هزینه‌ای و درآمدی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه دولت امسال از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکرده است، یعنی دولت از ۵۰ هزار میلیارد تنخواهی که می‌توانست از بانک بگیرد و باعث افزایش پایه پولی می‌شد استفاده نکرده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید