معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلم کرد که چهار زیرسویه مطرح کرونا در ایران شناسایی شده است.

شیوع پیک جدید کرونا در کشور از بهمن ماه / چهار زیرسویه کرونا در ایران شناسایی شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، جواد حسینی امروز، ۱۸ دی ماه، در نشست خبری پویش واکسیناسیون فلج اطفال، سرخک و کووید ۱۹ در جمعیت اتباع خارجی که در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت کنونی شیوع کرونا در جهان مناسب نیست. آمریکا، اروپا و شرق آسیا وضعیت مناسبی ندارند. ژاپن نیز رکورد فوتی کرونا با ۴۵۰ نفر را شکسته که از ابتدای شیوع کرونا آماری بی‌سابقه است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی لازم است تمام کسانی که ۶ ماه از دوز آخر آن‌ها گذشته و بالای ۱۸ سال دارند، برای واکسیناسیون مراجعه کنند. استفاده از ماسک در فضاهای بسته نیز موضوعی الزامی است. متاسفانه هم‌اکنون تعداد شهرهای زرد خراسان رضوی به پنج شهر رسیده که این موضوع نشان‌دهنده رو به وخامت بودن وضعیت این بیماری در استان است. در حال حاضر واکسن سینوفارم، برکت، اسپایکوژن و ‌نورا موجود است. برای سینوفارم هم مجددا از تهران درخواست تامین کرده‌ایم. در این مرحله از تزریق، کسانی که از واکسن‌های بر مبنای ویروس کشته شده تزریق کردند، باید واکسنی بر مبنای پروتئین بزنند.

حسینی در خصوص واکسیناسیون تکمیلی اتباع خارجی زیر ۱۵ سال گفت: در مرزها از کسانی که عفونت‌های حاد تنفسی دارند، نمونه گرفته می‌شود؛ اگر کرونا داشته باشند، قبل از ورود بازگردانده می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در حال حاضر کمپین واکسیناسیون اتباع خارجی در ۲۷ استان انجام می‌شود. ما در سامانه سینا ۳۶۱ هزار نفر اتباع خارجی ثبت‌ شده داریم که آدرس آن‌ها نیز مشخص است اما آمار و اطلاعات افرادی را که بعد از حضور طالبان در افغاستان به ایران مراجعه کرده‌اند، به طور کامل در اختیار نداریم. افغانستان بومی بسیاری از بیماری‌هاست. چند وقت پیش اپیدمی عظیم سرخک در این کشور ایجاد شد که به دنبال آن ایران کارزار واکسیناسیون سرخک و فلج اطفال را آغاز کرد. وزارت بهداشت، اداره کل اتباع، معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش، سازمان جهانی بهداشت، کمیساریای عالی پناهندگان و یونیسف در این کارزار به ما کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد کل کودکان جمهوری اسلامی ایران اتباع خارجی هستند، عنوان کرد: آمار واکسیناسیون اتباع پایین‌تر از جامعه ایران است زیرا برخی از مرزهای مجاز وارد کشور نشده‌اند؛ بنابراین آدرسی از آن‌ها نداریم و آن‌ها نیز برای واکسیناسیون مراجعه نمی‌کنند اما هر کسی که به مراکز ما مراجعه کند، خدمات رایگان دریافت خواهد کرد. در مطالعه سال ۲۰۱۹ واکسیناسیون کودکان ایرانی ۹۷.۳ و غیر ایرانی ۹۰.۵ بود؛ در حالی که استاندارد بیش از ۹۵ درصد مد نظر ماست.

حسینی بیان کرد: واکسیناسیون کودکان زیر ۱۵ سال به صورت تکمیلی شروع شده برای ۹ ماه تا ۱۵ سال واکسن سرخک و صفر تا ۱۵ سال واکسن فلج اطفال اجباری است و برای کودکان بالای پنج سال هم تزریق واکسن کرونا توصیه می‌شود. هرچقدر واکسیناسیون بیشتری انجام دهیم، جامعه خودمان هم ایمن‌تر خواهد شد. هر اقدامی در خصوص مراقبت‌های اولیه برای ایرانیان انجام می‌دهیم، برای اتباع نیز انجام می‌شود و تفاوتی وجود ندارد. ما مکلف هستیم سلامت کسانی که در ایران هستند را تامین کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به هزینه‌های این پویش تصریح کرد: بخشی از هزینه‌های طرح با همکاری سازمان جهانی بهداشت، کمیساریای عالی پناهندگان و یونیسف انجام می‌شود. بخش دیگر نیز توسط خود دانشگاه پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص ارائه خدمات به کشورهای همسایه گفت: سه ماه پیش کنفرانسی در تهران برگزار و قرار شد موافقت‌نامه‌هایی انجام شود که طبق آن از ظرفیت جمهوری اسلامی در پنج کشور از جمله پاکستان، عراق، افغانستان و ۲ کشور دیگر استفاده شود. اگر تفاهم‌نامه‌ها به نتیجه برسد، در تربیت نیروی انسانی و ارائه خدمات برابر تفاهم‌نامه اقدام خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید