شاید اولین سوالی که پس از مشاهده‌ی مسجد امام در اصفهان، ذهن شما را به خود مشغول کند، سوال: کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟! باشد.

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا می‌دانید کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟!؟ یکی از مهمترین چیزهایی که پس از ورود به مسجد امام اصفهان توجه مخاطبین را به سمت خود جلب می‌کند، کتیبه‌های این مسجد است. در این مسجد می‌توان شاهد بسیاری از خارق العاده‌ترین شاهکارهای تاریخی بود. این مسجد علاوه بر کاشی‌ کاری‌های خارق العاده و باورنکردنی، از کتیبه‌های بسیار جذاب و منحصر بفردی نیز برخوردار است. این کتیبه‌ها هر کدام از مضمون خاصی برخوردار می‌باشند که به نوعی بیانگر اهمیت فوق العاده‌ی این مسجد در دوران صفوی هستند.

کتیبه‌های مسجد امام در اصفهان هر کدام به قلم خاصی نوشته شده‌اند. بنابراین زیبایی خیره‌ کننده‌ای را برای مسجد به ارمغان آورده‌اند. این مسجد علاوه بر برخورداری از یک فضای چشم نواز و خیره کننده، شاهکاری عجیب را به ارمغان آورده‌ است.

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است آیا وی را می‌شناسید؟!

پس از مشاهده‌ی نمای خیره کننده و جذاب مسجد امام اصفهان، اولین سوالی این است که: کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟! این کتیبه‌ها با یک قلم شیوا، خارق العاده و چشم نواز، خطاطی شده‌اند. لازم به ذکر است که این مسجد دارای تعداد زیادی کتیبه است که هر کدام از آنها، دارای قلم خاص و منحصر بفردی هستند.

یکی از نکات مهم در کتیبه‌های مسجد امام در اصفهان، خطاطی منحصر بفرد آنها است. این خوشنویسی‌ها توسط بسیاری از خطاطان معروف و زبردست در دوران صفوی انجام پذیرفته است. در این دوران شاهد بسیاری از هنرمندان خاص هستیم که در آثار هر کدام از آنها، می‌توان شاهد: ظرافت، جذابیت و زیبایی چشم نواز، بود.

علیرضا عباسی، خطاط معروف کتیبه‌های مسجد امام:

در پاسخ به سوال: کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟! می‌توان به استاد نامی و معروف: علیرضا عباسی اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین کتیبه‌هایی که در مسجد امام اصفهان می‌توان شاهد آن بود، کتیبه سر در مسجد است. این کتیبه در بخش ورودی اصلی این بنا، نهادینه شده است. این کتیبه به خط ثلث تالیف شده است. مضمون این کتیبه: ساخت بنا از مال خالص شاه عباس با هدف رسیدن ثواب به روح جد آن، می‌باشد. این کتیبه در سال 1025 تالیف شده است.

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟!؟

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است (محمدرضا امامی):

یکی دیگر از خوشنویسان بسیار معروف که آثار آن کتیبه‌های مسجد امام در اصفهان است، محمدرضا امامی می‌باشد. این خطاط معروف در دوران صفوی می‌زیسته است. وی پدر خوشنویسان و خطاطان معروف بسیاری از کتیبه‌های به جا مانده از دوران صفوی، بوده است. محمد محسن امامی . علی نقی امامی فرزندان خوشنویس این پدر خطاط هستند. وی خوشنویس قسمت اعظمی از کتیبه‌های شهر اصفهان از جمله مسجد امام، می‌باشد.

سبک خطاطی و خوشنویسی محمدرضا امامی، خط ثلث بوده است. وی نه تنها این خط را با ظرافت خاصی بر روی کتیبه‌ها اجرا می‌کرده است، بلکه به فرزندان و همچنین خوشنویسان دیگر نیز، آموزش داده است. از کتیبه‌هایی که در این مسجد (با خط محمدرضا امامی) شاهد آن هستیم، می‌توان به کتیبه ایوان غربی اشاره نمود.

رشیدا یا عبدالرشید دیلمی معروف‌ترین خطاط:

یکی دیگر از پاسخ‌های مناسب برای سوال: کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟! استاد عبدالرشید دیلمی می‌باشد. از کتیبه‌هایی که توسط این استاد به تالیف رسیده است، می‌توان به سروده‌های واهب اشاره نمود. این خوشنویس معروف از سبک نستعلیق برای کتیبه‌های مسجد استفاده نموده است. بنابراین سروده‌های درج شده توسط وی، از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

خطاطی این خوشنویس معروف، بسیار شبیه به شیوه‌ی میر عماد بوده است. کتیبه‌های ارزشمندی که به دست این خوشنویس معروف تالیف شده‌اند، بر روی در نقره پوش ورودی این مسجد، بنا شده‌اند. لذا از جذابیت و زیبایی تکرار نشدنی و خارق العاده‌ای برخوردار خواهند بود.

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟

کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟

بهترین و معروف‌ترین خوشنویسان برای کتیبه‌های مسجد امام در اصفهان:

اگر برای یکبار هم که شده به مسجد امام در اصفهان مراجعه کرده باشید، قطعا با سوال: کتیبه‌های مسجد امام به قلم کدام استاد است؟! مواجه خواهید شد. همانطور که در بالا ذکر کردیم، در این مسجد می‌توان شاهد بسیاری از کتیبه‌های ارزشمند بود که هر کدام از ارزش بالایی برخوردار هستند. هر کدام از این کتیبه‌ها توسط خوشنویسان و خطاطان معروف و هنرمندی تالیف شده‌اند. در بالا به برخی از مهمترین خوشنویسان این کتیبه‌ها اشاره کردیم. اما در بسیاری از مکان‌های مختلف این مسجد، شاهد کتیبه‌های مختلفی هستیم که از آثار ارزشمند خطاطان مختلف خواهند بود. از جمله خوشنویسانی که در این زمینه فعال بودند، عبارتند از:

  • عبدالباقی تبریزی
  • محمد صالح اصفهانی
  • و بسیاری از افراد دیگر. از جمله مکان‌هایی که این کتیبه‌ها در آنجا بنا شده‌اند، عبارتند از:
  • بالای محراب اصلی
  • محراب گنبد شرقی
  • گنبد غربی
  • سر در بیرونی مدرسه سلیمانیه
  • کتیبه‌های داخلی در ایوان
  • شبستان شرقی
  • ایوان جنوبی
  • ایوان شمالی
  • محراب مدرسه ناصری

و بسیاری از مکان‌های دیگر. نکته قابل توجه در این کتیبه‌ها، برخورداری آنها از مضمون خاص و هدفمند می‌باشد. این نوع از کتیبه‌ها اغلب دارای تاریخ هستند. همچنین هر کدام از آنها در بر دارنده‌ی اطلاعات مهمی از دوران صفوی، پادشاهان و ... خواهند بود. با توجه به این خصوصیات منحصر بفرد کتیبه‌ها، می‌توان به ارزش و اهمیت فوق العاده‌ی آنها نیز دست یافت. یکی از نکات ارزشمند در این آثار به جا مانده از دوران صفوی، جذابیت خارق العاده و سبک منحصر بفرد آنها در خوشنویسی و خطاطی است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید