اگر شما نیز می خواهید بدانید که جاده چالوس چند تونل دارد با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

جاده چالوس چند تونل دارد؟

سلام نو-سرویس گردشگری: یکی از لذت های سفر به شمال کشور بیرون آوردن سر از شیشه خودرو و جیغ زدن در تونل است! مخصوصا اگر جاده چالوس را برای سفر انتخاب کرده باشید. جاده ای که جدا از تمام زیبایی ها و جاذبه های گردشگری و آبشارهای معروفش، تونل های زیادی را نیز در مسیر خود می بیند. این جاده که در روزهای تعطیل و آخر هفته معمولا آنقدر پر ترافیک است که در آن جای سوزن انداختن هم نیست، حدود یک قرن است که به عنوان محبوب ترین محور مواصلاتی تهران به شمال مورد توجه مسافران است. جاده کرج به چالوس با نام رسمی جاده ٥٩ به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا انتخاب شده است. این جاده که با اختلاف مشهورترین و زیباترین جاده ایران است طولی بیش از صد و شصت کیلومتر دارد. در این مطلب می خواهیم به معرفی شماری از دیدنی های موجود در مسیر این جاده بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که جاده چالوس چند تونل دارد.

جاده چالوس چند تونل دارد؟

در پاسخ به این سوال که جاده چالوس چند تونل دارد ابتدا باید این را متذکر شویم که منظور ما تونل های موجود در محور اصلی این جاده است و از تونل های موجود در مسیرهای فرعی حرف نمی زنیم. با این توضیح باید بگوییم که جاده چالوس مجموعا دارای هجده تونل است. طول بعضی از این تونل ها تنها چند متر و طول بعضی دیگر چند هزار متر است. همانطور که حتما می دانید مشهورترین تونل این جاده نیز تونل کندوان است. این تونل که در فاصله نود کیلومتری از جنوب چالوس قرار دارد برخوردار از طولی حدود هزار و نهصد متر می باشد. جالب است بدانید که تونل کندوان گرچه مشهورترین تونل جاده چالوس است اما طولانی ترین آنها نیست. طولانی ترین تونل این جاده تونل شماره پنج است که دو هزار متر طول دارد. لازم به ذکر است که تمامی تونل های جاده چالوس با یک عدد نامگذاری شده اند و تونل کندوان نیز با نام رسمی تونل شماره یازده در نقشه به ثبت رسیده است.

جاده چالوس چند تونل دارد؟

محدوده آبشار هریجان

جاذبه های موجود در مسیر جاده چالوس

- آبشار هریجان: این جاذبه گردشگری در نزدیکی روستای سیاه بیشه قرار دارد. آبشار هریجان در رقابتی سخت با آبشار سپهسالار و آبشار هفت چشمه یکی از سه آبشار زیبا و تماشایی جاده چالوس به شمار می رود. زیبایی این آبشار فقط از خود آن ناشی نمی شود. بلکه محیط سرسبز و بهشتی اطراف آبشار نیز بخش مهمی از جذابیت هریجان محسوب می شود. رویش گل های وحشی بر پهنه دشت روبروی آبشار و حضور پرندگان مهاجر در فصل کوچ در نزدیکی این آبشار زیبایی های آن را دو چندان نیز نموده است. هریجان بیست متر ارتفاع دارد و با عبور از میان یک صخره سرانجام به بیشه ای سرسبز فرو می ریزد.

- چشمه گله گیله: این جاذبه گردشگری در کیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس، در نزدیکی دره گله گیله و کمی آنسوتر از بافت مسکونی روستای شهرستانک واقع شده است. چشمه گله گیله چشمه ای بسیار خنک، گوارا و پرآب است که سرچشمه رودخانه شهرستانک نیز محسوب می شود. آنچه جلوه این چشمه را خاص تر کرده است رویش درختان وحشی آلبالو بر کناره های آن است.

- آبشار هفت چشمه: این جاذبه گردشگری در کیلومتر هجدهم جاده چالوس، پشت گورستان تاریخی ارنگه و در محدوده دره هفت چشمه واقع شده است. منطقه اطراف این آبشار را می توان پرآب ترین منطقه جاده چالوس دانست. آبشار هفت چشمه خود با نود متر ارتفاع و چندین تاج در نقاط مختلف بخش بزرگی از جذابیت این محدوده را به دوش می کشد. رودخانه ارنگه و آبشار آدران که به ترتیب در جلو و پشت آبشار هفت چشمه قرار دارند نیز دیگر دیدنی های این ناحیه باصفا و توریستی به شمار می روند.

- غار یخ مراد: جاذبه های گردشگری جاده چالوس فقط در آبشارها و چشمه ها خلاصه نمی شود. این جاده برخوردار از چندین غار زیبا نیز هست که غار امامزاده ابراهیم در روستای سپهسالار، غار آبی دانیال در روستای دانیال و غار یخ مراد در روستای گچسر مهمترین این غارها هستند. غار یخ مراد یکی از منحصر بفرد ترین غارهای یخی ایران است که در فاصله شصت و پنج کیلومتری از شمال شرق کرج واقع شده است. در این غار دخمه ای تماشایی با نام دخمه دوقلو، سه تالار بزرگ، هفت حلقه چاه آب و سه یخچال زیرزمینی وجود دارد.

جاده چالوس چند تونل دارد؟

غار یخ مراد

- روستای نسا: جاده چالوس شماری از توریستی ترین و خوش آب و هوا ترین روستاهای ایران را در درون خود جای داده است. روستاهایی نظیر وینه، سپهسالار، ارنگه، خور، ابهرک، سیجان، شهرستانک، گچسر و نسا از جمله این روستاها هستند. مورد آخر یعنی روستای نسا شاید بهشتی ترین روستا در میان این نام ها باشد. روستایی که با عنصر رایحه به یاد آورده می شود. سرتاسر این روستا پوشیده از باغ های میوه است و دشت های اطراف آن را نیز آویشن و سایر گیاهان خوش رایحه کوهی پوشانده اند. بنابراین می توانید تصور کنید که نسیم های نسا چه عطر و رایحه ای را با خود حمل کنند. تنها باید بود و این رایحه بهشتی را به مشام جان نوشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید