بدون شک فرهنگ هر دیاری غنی و پر کشش است و شیراز زیبا از این قاعده مستثنی نیست از این رو با ما همراه باشید و درباره جذاب‌ترین ویژگی‌های فرهنگ شیراز بیشتر بدانید.

جذاب‌ترین ویژگی‌های فرهنگ شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: مردم شیراز مردمانی خونگرم و خوش صحبت هستند، از معروف‌ترین ویژگی اخلاقی مردمان شیراز، عطوفت و مهربانی یا در فرهنگ عامه لوطی گری و با مرامی آنهاست که در چهره هر شیرازی این خصوصیت اخلاقی موج می‌زند. شیرازی‌ها بسیار با هم نوع خود مهربان هستند و در کار خیر و کمک به نیازمندان از یکدیگر پیشی می‌گیرند. از دیگر ویژگی های معروف و خصوصیات اخلاقی بسیار خوب شیرازی ها، شاد بودن و به نوعی خوش گذرانی آن‌هاست که فارغ از دغدغه‌های زندگی رها و خوشحال زندگی می‌کنند. مردم خون گرم این شهر بسیار شاد و پر نشاط بوده و هیچگاه اهل ناراحتی و ناامیدی نبوده‌اند. شاید این یک ویژگی بسیار مثبت است که مردم دیگر نقاط ایران هم باید از شیرازی‌ها الگو بگیرند و راحت زندگی کنند.

ویژگی‌های جذاب فرهنگ شیراز

یکی از مباحث مهم در فرهنگ بومی شیراز، خصوصیات اخلاقی مردم این شهر است. شیرازی‌ها مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. مردم این شهر عاشق گشت‌وگذار در دل طبیعت و خوشگذرانی بوده و از هر فرصتی برای رفتن به دل طبیعت استفاده می‌کنند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه در لحظه زندگی می‌کنند و هر فرصتی را برای دور هم بودن و لذت بردن از آن غنیمت می‌شمارند. همین ویژگی باعث شده تا مردم شیراز همواره سرزنده و شاداب باشند و این حال خوش را به مهمانان خود نیز انتقال دهند. اگر تنها یکبار به این شهر سفر کرده باشید قطعا خاطره‌ای خوش از مهمان‌نوازی مردم شیراز و اخلاق خوش آن‌ها خواهید داشت.

جذاب‌ترین ویژگی‌های فرهنگ شیراز

زبان

مردم شیراز، زبان فارسی را با لهجه شیرین شیرازی صحبت می‌کنند. لهجه شیرازی به سه بخش شیرازی شرقی، شیرازی مرکزی و شیرازی شمال غرب تقسیم می‌شود و به طور معمول افرادی با سن بالاتر آشنایی بیشتری با این لهجه دارند. طبق مستندات موجود، در زمان آل بویه، تنها یک گویش شیرازی وجود داشت و اکنون این گویش به عنوان گویش اصیل شیرازی شناخته می‌شود.

محله‌های دارای بافت قدیمی در شهر به گویش اصیل شیرازی صحبت می‌کنند و سایر گویش‌ها از مهاجرت افراد از سایر مناطق به این شهر رواج پیدا کرده و اکنون در میان مردم صحبت می‌شود. شاید بهتر است در مورد فرهنگ بومی شیراز این گونه بیان کنیم که گویش مردمی که در شرق و شمال شرق شیراز ساکن هستند، غلیظ‌تر از گویش شیرازی مردم مرکز است. علت این تفاوت‌ها را می‌توان در ساختار جمعیتی شیراز، تاثیر مهاجرت، تاثیر مشاغل و نزدیکی به روستاهای همجوار یافت.

موسیقی

موسیقی محلی یکی از اجزا جدانشدنی فرهنگ بومی شیراز بوده و رنگ و بویی دیگر به آن بخشیده است. موسیقی محلی شیراز بسیار دلنشین و گوش‌نواز است. هنرمندان بسیاری در حوزه موسیقی محلی شیراز فعالیت می‌کنند که از معروف‌ترین این هنرمندان می‌توان استاد حسن صفری را نام برد. این استاد گرانقدر موسیقی عمر خود را وقف موسیقی محلی فولکور شیراز کرده و نواها و نغمه‌هایی ماندگار از خود به یادگار گذاشته است.

جذاب‌ترین ویژگی‌های فرهنگ شیراز

استاد حسن صفری در زنده نگه داشتن این موسیقی اصیل ایرانی تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند و به پدر موسیقی شیرازی شهرت دارند. موسیقی محلی شیراز آوازه‌ای جهانی دارد و با استفاده از آلات موسیقی مخصوص و سبک خاصی از موسیقی نواخته می‌شود.

لباس

اگرچه امروزه با صنعتی شدن زندگی، امروزه شاهد کاهش استفاده از لباس‌های محلی هستیم، اما باید توجه کنیم که این لباس‌ها ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارند و نباید به فراموشی سپرده شوند.

مردم شیراز نیز مانند دیگر قومیت‌های ایران لباس محلی خاص خود را دارند. یکی از نمونه‌های لباس محلی شیراز، لباس عشایر است. رنگ‌ها و طرح‌های پوشش زنان عشایر از طبیعت الهام گرفته می‌شود و شامل رنگ‌های بسیار شاد و زیباست. لباس زنان عشایر شامل کلاهک، آرخالق، تنبان، پاپوش، روسری، پیراهن و دامن(قر) است. لباس مردان عشایر نیز شامل کلاه، پیراهن، آرخالق، شال کمر، چقه و کپنک است.

اهمیت آداب و رسوم در فرهنگ شیراز

مردم شهر شیراز و استان فارس، آداب و رسوم خاصی دارند، آداب و رسوم عید نوروز، عروسی بهارنارنج، آب مقدس حوض ماهی‌ها و غیره. آنچه که در این میان به وفور دیده می‌شود که قابل توصیف است، مراسم مهمی همچون عروسی‌هاست. برای مثال اگر دونفر باهم ازدواج کنند آداب و رسوم خاصی دارند، بدین صورت که برای مراسم خواستگاری ابتدا لازم است که مادر و خواهر داماد به خانه دختر موردنظر بروند. اگر خانواده‌ی دختر با این وصلت راضی باشند، علاوه بر چای برایشان شربت نیز می‌آورند و در غیر این صورت مخالفت خود را با چای نشان می‌دهند.

جذاب‌ترین ویژگی‌های فرهنگ شیراز

یکی دیگر از مراسمی که پیش از عروسی در شیراز هنوز هم با وجود قدیمی بودن مرسوم است، مراسم رخت برون است که در آن دوستان عروس و داماد جمع شده و دوستان و خانواده داماد با خود پارچه و یک خیاط می‌آورند تا برای عروس لباس بدوزد. مادر داماد نیز هدیه‌ی مخصوصی به عروس خانم می‌دهد. مردم شیراز مراسم دیگری نیز دارند که به دست بوسون معروف است و رسم است که داماد پس از عقد با چند نفر از بزرگان به خانه عروس رفته و دست مادر زن خود را می‌بوسد و مادر زن نیز به او هدیه‌ای می‌دهد. این ها تنها شماری از آداب و رسوم جالب مردم شیراز است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید