شیراز زیبا نه تنها جاذبه‌های فراوان دارد بلکه دارای فرهنگی ثروتمند است، با ما همراه باشید تا بدانیم فرهنگ و آداب و رسوم شیراز چیست.

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شیراز را پایتخت فرهنگی ایران می‌نامند؛ شهری که فرهنگ غنی آن آوازه‌ای خوش در میان مردمان مختلف دارد و همچون نگینی در دل ایران می‌درخشد. موسیقی، ادبیات، بازی‌ها، لباس محلی، مراسمات مختلف و غیره، همگی همچون تکه‌های پازل به هم متصل شده و فرهنگ بومی غنی و جذاب شیراز را تشکیل داده‌اند.

فرهنگ شیراز

یقینا فرهنگ بومی شیراز از مردمان و اقوام مختلف آن تشکیل یافته و وجود همین اقوام است که زیبایی این فرهنگ را چندین برابر کرده است. جمعیت شیراز از پنج قوم فارس، ترک، لر، عرب و کولی تشکیل شده که هر کدام جزئی از فرهنگ بومی شیراز را تشکیل می‌دهند و هر یک از این اقوام نیز از طایفه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. در کنار هم قرار گرفتن این اقوام، زیبایی فرهنگ بومی شیراز را چندین برابر کرده و غنای آن را ژرفا بخشیده است.

اگر جهان در برابر تمدن‌هایی همچون تمدن باستانی یونان و رم انگشت حیرت به دهان گزیده است، در این سمت ماجرا شیراز با فرهنگی غنی و چند هزارساله هم‍پای این تمدن‌های بزرگ بوده و همردیف آنان قرار می‌گیرد. فرهنگی که تاریخی غنی و افتخارآمیز را پشت سر گذاشته و از گذشته‌ای پر از افتخار خبر آورده است. امروزه شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران بوده و از نظر تاریخی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز چیست؟

زبان

مردم شیراز، زبان فارسی را با لهجه شیرین شیرازی صحبت می‌کنند. لهجه شیرازی به سه بخش شیرازی شرقی، شیرازی مرکزی و شیرازی شمال غرب تقسیم می‌شود و به طور معمول افرادی با سن بالاتر آشنایی بیشتری با این لهجه دارند. طبق مستندات موجود، در زمان آل بویه، تنها یک گویش شیرازی وجود داشت و اکنون این گویش به عنوان گویش اصیل شیرازی شناخته می‌شود.

محله‌های دارای بافت قدیمی در شهر به گویش اصیل شیرازی صحبت می‌کنند و سایر گویش‌ها از مهاجرت افراد از سایر مناطق به این شهر رواج پیدا کرده و اکنون در میان مردم صحبت می‌شود. شاید بهتر است در مورد فرهنگ بومی شیراز این گونه بیان کنیم که گویش مردمی که در شرق و شمال شرق شیراز ساکن هستند، غلیظ‌تر از گویش شیرازی مردم مرکز است. علت این تفاوت‌ها را می‌توان در ساختار جمعیتی شیراز، تاثیر مهاجرت، تاثیر مشاغل و نزدیکی به روستاهای همجوار یافت.

رقص

رقص محلی یکی از بخش‌های مهم فرهنگ بومی شیراز است. رقص‌های محلی و بومی این شهر بیشتر مربوط به قوم قشقایی است که به صورت گروهی انجام می‌شود. رقص چوب یکی از معروف‌ترین رقص‌های این گروه است که با حرکات ریتمیک و موسیقی برگزار شده و تماشای آن بسیار جذاب و لذت‌بخش است. آهنگ این رقص جنگنامه بوده و همین امر جذابیت آن را دوچندان می‌کند. رقص محلی شیراز در مراسم و جشن‌های مختلف اجرا می‌شود.

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز چیست؟

آداب و رسوم ازدواج در شیراز

مردم شیراز در مناسبت های مختلف آداب و رسوم مختلفی دارند. برای مثال عروسی آنها با مراسمات مختلفی همراه است.

دلالگی

خواستگاری که شیرازی ها به آن دلالگی می گویند آداب و رسوم خاصی دارد. مثلا در شیراز رسم است قبل از خواستگاری ابتدا ‌مجلسی زنانه برگزار شود. در این مجلس خواهر و مادر داماد به خانه عروس میروند و با آنها دیدن می کنند. اگر توافقات اولیه انجام شود چند روز بعد مراسم خواستگاری اصلی با حضور اعضای خانواده برگزار می شود. یکی از رسوم خواستگاری مردم شیراز به این صورت است که خانواده عروس موافقت خود را با شربت و مخالفتشان را با آوردن چای نشان می دهند. مردم شیراز بعد از خواستگاری مدتی را برای آشنایی بیشتر زوج ها و خانواده‌ها در نظر می گیرند.

عقد سوری

اما یکی از متفاوت ترین آداب و رسوم عروسی در شیراز عقد سوری است. شرکت کننده های این مراسم جوان های فامیل به همراه عروس داماد هستند. در واقع این مراسم شبیه به یک دورهمی دوستانه است. جوان ها در عقد سوری برای عروس و داماد کادو می آورند که بیشتر پارچه نفیس است.

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز چیست؟

دست بوسون

مراسم دست بوسون نیز چند روز بعد از عقد در شیراز انجام می شود. در این مراسم داماد همراه با چند نفر از بزرگان فامیل به دیدن مادر زن می رود و مادر زن نیز کادوهایی که از قبل آماده کرده است را تقدیم داماد می کند.

آب چله زنی

از دیگر آداب و رسوم شیراز می توان به مراسم آب چله زنی اشاره کرد. این مراسم به این صورت انجام می شود که در یک شیردان مقداری آب و اسپند میریزند و در آن شانه می اندازند. سپس عروس روی یک صندلی مینشیند و دختران روی سر او یک مجمع میگیرند. یکی از بزرگان فامیل چهل و یک مشت آب از داخل شیردان برمیدارد و روی مجمع بالای سر عروس میریزد. همزمان با اینکار چهار قل میخواند و نام پریزاد ها را می آورد. سپس شعر میخوانند و کل می کشند و خود را برای رفتن به عروسی آماده می کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید