تصور کنید به کامپیوتری برای انجام برنامه‌نویسی نیاز دارید، در این حالت، کارت گرافیک قدرتمند اهمیت زیادی ندارد و اگر بودجه زیادی را صرف خرید کارت گرافیک کنید، در حقیقت، پول‌تان را هدر داده‌اید.

معرفی بهترین سخت افزار برای کامپیوتر خانگی

اولین نکته‌ای که باید قبل از تهیه کامپیوتر خانگی توجه قرار گیرد، وظایفی است که انتظار دارید سیستم انجام دهد. همه کاربران به دنبال بهترین و کارآمدترین سیستم موجود هستند، اما هزینه بالای چنین سیستمی اجازه نمی‌دهد سراغ آخرین سخت‌افزارها برویم. به همین دلیل، باید بدانیم که روی چه قطعاتی باید بیشتر هزینه کنیم تا بتوانیم به سیستمی نزدیک به نیازهای خود دست پیدا کنیم. به طور مثال، اگر به پردازنده مرکزی قدرتمند و حافظه بالایی نیاز دارید، اما کار چندان خاصی با کارت گرافیک انجام نمی‌دهید، طبیعی است که باید هزینه بیشتری به پردازنده مرکزی اختصاص دهید. در مقابل، اگر به دنبال انجام کارهای ویدیویی یا بازی‌های کامپیوتری هستید، یک کارت گرافیک رده بالا جوابگوی نیازهای‌تان است.

در ادامه به معرفی نکاتی می‌پردازیم که اجازه می‌دهد سخت‌افزارهای خوبی برای کامپیوتر خانگی تهیه کنید.همچنین برای اطلاع از قیمت روز کامپیوتر های خانگی می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

مشخص کردن بودجه

یک کامپیوتر قدرتمند توانایی انجام کارهای مختلف را دارد، اما متاسفانه به بودجه زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، باید یک بودجه معقول و منطقی را صرف تهیه کامپیوتر شخصی کنیم. به طور مثال، با ۳۰ میلیون تومان نمی‌توان سیستم مخصوص بازی خریداری کرد یا با  ۵۰ میلیون تومان نمی‌توان یک سیستم قوی برای تحلیل داده‌ها آماده کرد. به همین دلیل، باید بودجه‌ای معقول و مناسب تهیه کنید، در غیر این صورت به عملکرد مطلوبی که انتظار دارید، دست پیدا نخواهید کرد.

تصور کنید به کامپیوتری برای انجام برنامه‌نویسی نیاز دارید، در این حالت، کارت گرافیک قدرتمند اهمیت زیادی ندارد و اگر بودجه زیادی را صرف خرید کارت گرافیک کنید، در حقیقت، پول‌تان را هدر داده‌اید. در مقابل، اگر برای خرید یک پردازنده قدرتمند به همراه حافظه بیشتر و حافظه حالت جامد هزینه کنید به سرعت و عملکرد موردنظر دست پیدا می‌کنید.

مشکل Bottleneck در کامپیوتر

کمپانی‌های بزرگ سازنده کامپیوتر مانند HP برای رسیدن به بهترین عملکرد، روی هماهنگی قطعات با یکدیگر حساسیت زیادی دارند. هنگامی که قصد تهیه سیستمی را دارید، نکته مهمی که باید به آن دقت کنید گلوگاه (Bottleneck) است که به عدم تعادل میان قطعات کامپیوتر اشاره دارد. به طور مثال، ترکیب یک کارت گرافیک رده بالا مثل RTX ۴۰۸۰ با یک پردازنده Core i۳ باعث می‌شود تا نتوانید از تمام ظرفیت و توان کارت گرافیک استفاده کنید.

به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلی، نگام انتخاب قطعات، باید به هماهنگی و تناسب میان آن‌ها دقت کنید. به طور مثال، یک پردازنده Core i۵ با کارت گرافیکی که خریداری می‌کنید، هماهنگ باشد، اما اگر سراغ انجام بازی‌هایی روی مانیتور اچ‌دی بروید، پردازنده اجازه دسترسی به نرخ فریم‌دهی بالا را نمی‌دهد. همچنین، اگر بهترین قطعات را خریداری کرده باشید، اما به جای SSD از هارددیسک استفاده کنید، با افت شدید سرعت روبرو می‌شوید. به طور مثال، نصب یک SSD PCIe ۴.۰ روی مادربردی که از فناوری PCIe ۳.۰ پشتیبانی می‌کند یک گلوگاه بزرگ را به وجود می‌آورد.

معرفی بهترین سخت افزار برای کامپیوتر خانگی

نکات کلیدی در ارتباط با پردازنده

نقش پردازنده در افزایش سرعت و عملکرد سیستم‌های کامپیوتری کاملا بدیهی است. به منظور داشتن یک کامپیوتر خوب باید پردازنده مناسبی انتخاب کنید که توانایی پاسخ‌گویی به نیازها و قیمت معقولی داشته باشد. به طور مثال، یک پردازنده Core i۹ برای فردی که کارش تنها اجرای بازی‌های آنلاین یا کار با آفیس است، هیچ مزیتی نسبت به مدل‌های ارزان‌تر ندارد. به طور کلی، پیشنهاد می‌شود به فکر خرید یک پردازنده ۴ هسته‌ای نسل جدید باشید. همچنین، دقت کنید که پردازنده‌های بیش از دو نسل قدیمی‌تر از جدیدترین قطعه موجود در بازار، ارزش خرید ندارند. به همین دلیل، نسل دوم یا سوم Ryzen و پردازنده‌های نسل نهم اینتل دیگر ارزش خرید ندارند.

نکات کلیدی در ارتباط با مادربرد

تمامی قطعات سیستم روی مادربورد قرار می‌گیرند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. امروزه، مادربردهای موجود در بازار قابلیت‌های خوبی در اختیار ما قرار می‌دهند و نیاز نیست سراغ خرید مادربردهای گران قیمت برویم. با این‌حال، هنگام خرید مادربرد باید به معیارهایی مثل پورت‌های ارتباطی، اسلات‌های توسعه، تعداد اسلات‌ها و سرعت قابل پشتیبانی دقت کرد. هنگام خرید مادربورد دقت کنید که میان مادربرد با پردازنده، کارت گرافیک و رم تناسبی وجود داشته باشد. به طور مثال، اگر پردازنده قدرتمندی خریداری کردید، نباید سراغ مادربردهای اقتصادی بروید یا منبع تغذیه ضعیفی را انتخاب کنید.

نکات کلیدی در ارتباط با رم

رم نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش سرعت کامپیوتر و عملکرد آن دارد. در حال حاضر حداقل رمی که سیستم‌ها به آن نیاز دارند، ۱۶ گیگابایت با باس ۲۶۶۶ مگاهرتزی از نسل DDR۴ است. به طور معمول، ماژول‌های رم DDR۴ با فرکانس ۳۰۰۰ یا ۳۲۰۰ مگاهرتز عملکرد و قیمت معقولی دارند. البته اگر سراغ ماژول‌هایی بروید که تایمینگ کمتری داشته باشند، قیمت افزایش پیدا می‌کند. به طور معمول، بهتر است به جای سرعت رم روی ظرفیت متمرکز شوید تا مشکلی بابت اجرای برنامه‌ها پیدا نکنید. همچنین، هنگام خرید رم به نسلی که مادربورد قادر به پشتیبانی از آن است، دقت کنید.

نکات کلیدی در ارتباط با کارت گرافیک

کارت گرافیک در انجام بازی‌ها و ویرایش‌های ویدیویی و ... نقش کلیدی دارد. با این‌حال، کارت‌های گرافیک رده بالا، تنها در صورتی باید خریداری شوند که کاربری مشخصی برای آن‌ها تعریف کرده باشید. به طور معمول، پیشنهاد ما این است که به فکر خرید کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX ۳۰۵۰ به بالا باشید تا مشکلی بابت اجرای کارهای گرافیکی نداشته باشید.

نکات کلیدی در ارتباط با خنک‌کننده پردازنده مرکزی

در ارتباط با پردازنده‌های عادی در رده پنتیوم و Core i۳، خنک‌کننده و سینک‌های عادی پاسخ‌گو هستند، اما در ارتباط با پردازنده‌های Core i۵ و بالاتر بهتر است به فکر خرید یک خنک‌کننده قوی باشید. هنگام خرید خنک‌کننده به توان طراحی گرمایی (TDP) پردازنده و قدرت خنک‌کننده در دفع گرما دقت کنید.

نکات کلیدی در ارتباط با SSD

پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید قطعات از اس‌اس‌دی غافل نشوید، زیرا عملکرد سیستم را روان‌تر می‌کند. بسته به بودجه‌ای که دارید می‌توانید به فکر خرید حافظه حالت جامد ۲۵۰ گیگابایت یا بیشتر باشید. اگر قصد کار با نرم‌افزارهای بزرگ را دارید، بهتر است از اس‌اس‌دی PCIe NVMe استفاده کنید که سرعت بالایی دارند.

معرفی بهترین سخت افزار برای کامپیوتر خانگی

نکات کلیدی در ارتباط با کیس

نکته مهمی که هنگام خرید کیس باید به آن دقت کنید، کیفیت، تهویه مناسب و داشتن فضای کافی برای نصب تجهیزات است. زیبایی ظاهری مانند رنگ و... به سلیقه شما بستگی دارد.

نکات کلیدی در ارتباط با پاور

توصیه می‌کنیم تنها به فکر خرید پاور برندهای معتبر مثل گرین یا دیپ‌کول باشید. با توجه به این‌که، وات پاور با قطعات انتخابی ارتباط مستقیم دارد نباید به فکر خرید یک پاور اقتصادی باشید. بهتر است، پاوری که توان بالاتری نسبت به قطعات دارد را خریداری کنید.

نکات کلیدی در ارتباط با هارددیسک

با توجه به این‌که هارددیسک‌ها میزبان داده‌های شما هستند، در هنگام خرید هارددیسک باید به چند فاکتور مهم دقت کنید. اول از همه برندی است که قصد خرید محصولات آن را دارید. به طور معمول، وسترن دیجیتال و سیگیت در این زمینه کارنامه درخشانی دارند. دومین معیار RPM یا همان تعداد چرخش دیسک‌ها است. هرچه RPM یک دیسک بیشتر باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر است. در نهایت ظرفیت معیار مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. اگر بودجه کافی دارید به فکر خرید یک هارد ۲ یا  ۴ ترابایت باشید تا در آینده مشکلی بابت ذخیره‌سازی اطلاعات نداشته باشید.

با رعایت موارد فوق می‌توانید یک کامپیوتر خانگی مناسب خریداری کنید که تا چند سال نیازهای شما را برطرف کند. کارشناسان ما در بخش نظرات، به سوالات شما در مورد کانفیگ کامپیوتر خانگی پاسخ خواهند داد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید