شیراز شهری با سابقه طولانی است از این رو با ما همراه باشید تا از آنچه درباره فرهنگ عامه شیراز باید بدانید، آگاه شوید.

آنچه درباره فرهنگ عامه شیراز باید بدانید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: فرهنگ بومی شیراز بسیار غنی و دارای جایگاه ویژه‌ای است. لباس محلی شیراز، بازی محلی شیراز، آهنگ‌ محلی شیراز، زبان مردم شیراز و مراسمات مختلف مانند عروسی‌ها، عید نوروز و دیگر رسم و رسومات و آیین‌های شیراز نشانه فرهنگ غنی و دیرین این شهر است. شیراز بعنوان یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان فارس، در جنوب کشور به سبب جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی فراوان همواره پذیرای گردشگران بسیاری بوده است. به جرات می‌توان گفت شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران و شهر شعر، غزل، عشق، عاشقی، گل و بلبل است.

مردمان شیراز و فرهنگ غنی ‌آنها

اگر جهان در برابر تمدن‌هایی همچون تمدن باستانی یونان و رم انگشت حیرت به دهان گزیده است، در این سمت ماجرا شیراز با فرهنگی غنی و چند هزارساله هم‍پای این تمدن‌های بزرگ بوده و همردیف آنان قرار می‌گیرد. فرهنگی که تاریخی غنی و افتخارآمیز را پشت سر گذاشته و از گذشته‌ای پر از افتخار خبر آورده است. امروزه شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران بوده و از نظر تاریخی و مذهبی، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

آنچه درباره فرهنگ عامه شیراز باید بدانید!

یکی از مباحث مهم در فرهنگ بومی شیراز، خصوصیات اخلاقی مردم این شهر است. شیرازی‌ها مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. مردم این شهر عاشق گشت‌وگذار در دل طبیعت و خوشگذرانی بوده و از هر فرصتی برای رفتن به دل طبیعت استفاده می‌کنند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه در لحظه زندگی می‌کنند و هر فرصتی را برای دور هم بودن و لذت بردن از آن غنیمت می‌شمارند. همین ویژگی باعث شده تا مردم شیراز همواره سرزنده و شاداب باشند و این حال خوش را به مهمانان خود نیز انتقال دهند. اگر تنها یکبار به این شهر سفر کرده باشید قطعا خاطره‌ای خوش از مهمان‌نوازی مردم شیراز و اخلاق خوش آن‌ها خواهید داشت.

آداب و رسوم شیراز

نوروز: مردم شیراز به خصوص شهر شیراز از ۱۵ روز پیش از تحویل سال نو، به استقبال نوروز می‌روند. به این صورت که مردان با تهیه شیرینی و تنقلات و زنان با دوختن و تهیه لباس‌های نو برای خود و فرزندان و همچنین خانه تکانی مقدمات ورود به سال جدید را فراهم می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته مردم شیراز خودشان شیرینی عید را درست می‌کردند و عمدتا انواع نان‌هایی که طعم شیرینی داشتند را می‌پختند.

آنچه درباره فرهنگ عامه شیراز باید بدانید!

نان شیرین را بعد از این که از تنور بیرون می‌آوردند تا هنوز نرم و تازه بود، چند بار تا می‌زدند تا به صورت یک مربع به اندازه کف دست درآید. این نان بعد از چند دقیقه تـُرد و بسیار شکننده می‌شد که بسیار خوشمزه و بی‌نظیر بود. همچنین در کنار نان شیرینی از وسایل پذیرایی دیگر عید به مانند تنقلاتی مثل برنجک، اَخُرِک و دنگو نیز استفاده می‌کردند که آن‌هم توسط زنان هنرمند شیرازی تهیه می‌شد.

از بامداد عید نوروز، دید و بازدیدهای مردمان خونگرم شیراز آغاز می‌شود و در همه خانواده‌ها رسم بر این است که به دیدار کسی که از نظر سن و شخصیت بر دیگران مزیت دارد، بروند و دست او را ببوسند و تبریک بگویند و او نیز عیدی که شامل سکه یا پول است به آنها بدهد. بعضی افراد نیز صبح عید نوروز یک بشقاب گندم برشته که شامل کنجد، گندم، شاهدانه، نخودچی و کشمش است به اضافه یک بشقاب نان شیرینی به اضافه تخم مرغ رنگی یا سکه به کوچک‌ترها هدیه می‌دهند.

آنچه درباره فرهنگ عامه شیراز باید بدانید!

سیزده بدر

تمامی مردم کشورمان سیزده بدر را پذیرفته و در این روز بیشتر طبق یک سنت دیرینه سعی می‌کنند از خانه‌ها بیرون زده و به دامان طبیعت سرسبز پناه ببرند و این روز را با شادی و خوشی و لحظات خوب به شب برسانند. در شیراز نیز مرسوم است که روز دوازده فروردین همه وسایل تهیه می‌شود و هر چه از شیرینی‌ها و آجیل‌ها باقی مانده عید برای صبح سیزده آماده می‌شود که البته همراه آن سرکه و کاهو نیز وجود دارد. صبح روز سیزده فروردین همه دسته دسته عازم کوه و باغ‌های اطراف شیراز می‌شوند و معتقدند در روز سیزده فروردین نباید در خانه ماند، زیرا این روز نحس و بدیمن است، این روز که از پیش از طلوع آفتاب و تا پاسی از شب ادامه دارد و در عصر آن روز ویژه سبزی گره زدن دختر و پسرهاست که در واقع برای گشایش بخت خود این کار را می‌کنند و ترانه‌هایی می‌خوانند.

آب مقدس حوض ماهی‌ها

در این مراسم که در چهلمین روز بعد از عید نوروز انجام می‌شود، مردم دور حوض جمع شده و با پختن آش دیگ جوش به جشن و شادی می‌پردازند. آن‌ها معتقدند که یک ماهی قرمز که یک حلقه طلایی به بینی دارد، در حوض بالا و پایین می‌پرد. مردم این ماهی را ماهی مقدس می‌نامند و کسی حق صید آن را ندارد. امروزه در این مراسم مردم به داخل حوض سکه می‌اندازند و اعتقاد دارند این کار باعث برآورده شدن آرزوهایشان خواهد شد. همچنین معتقدند اگر دختر و یا پسری دست و روی خود را در این آب بشوید، بختش باز شده و ازدواج خواهد کرد.

آنچه درباره فرهنگ عامه شیراز باید بدانید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید