۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
کد خبر: 55410853

سفر به شیراز پرماجرا و مهیج است و خرید سوغات یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این سفر به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم صنایع دستی شیراز چیست.

صنایع دستی شیراز چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: این شهر سوغاتی‌های متفاوتی دارد، این شهر خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها، معروف ترین صنایع دستی شیراز، بهترین عرقیات و زیباترین صنایع دستی را دارد. در کنار خوراکی‌های خوشمزه که می‌توانید اصل آن را در فقط در شیراز پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سراغ صنایع دستی این شهر بروید تا یک یادگار همیشگی و نفیس از شیراز برای خود سوغات ببرید.

نفیس‌ترین صنایع دستی شیراز

منبت کاری

آثار منبت کاری از جمله سوغات نفیس شیراز هستند که با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه می‌شوند. منبت‌کاری در واقع هنر کار روی چوب است. در بازار شیراز نمونه‌های مرغوب و کم‌نظیری از منبت‌کاری دیده می‌شود. منبت‌کاری در عین حال که از جمله صنایع دستی ظریف به شمار می‌رود، سابقه‌ تاریخی‌اش به شهر شیراز برمی‌گردد. می‌توانید در سفرتان به شیراز یک نمونه منبت‌کاری را با طرح و سایز دل‌خواه تهیه کنید تا هر زمان که خواستید، با نگاه‌کردن به آن خاطرات سفرتان مرور شود.

صنایع دستی شیراز چیست؟

میناکاری

قدمت هنر میناکاری به ۵هزار سال پیش می‌رسد و دوران اوج آن در ایران در زمان صفویان بوده است. میناکاری در واقع تزیین فلز و اشیای فلزی با رنگ است که کار نهایی بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد شد. ظروف مسی، ظروفی هستند که امروزه بیشترین میناکاری روی آن ها انجام می‌شود. میناکاری هنری آزمایشگاهی است که با کمک آتش خطوط و نقش و نگاری روی ظروف ایجاد خواهد شد. ظروف میناکاری‌شده ازجمله ظروف بسیار ارزشمند و زیبا هستند که در شیراز نیز هنرمندان خبره و بزرگی روی آن کار می‌کنند. رد پای این هنر را می‌توانید در میان سوغات اصفهان هم ببینید.

خاتم کاری

آثار خاتم‌کاری هم ازجمله صنایع‌دستی و سوغات شیراز به شمار می‌آید. در این هنر، تکه‌های کوچک و رنگی چوب را با ظرافت فوق‌العاده‌ای کنار هم می‌چینند. جعبه‌های کوچک و بزرگ و قلمدان‌های خاتم‌کاری را در بازارهای شیراز پیدا می‌کنید.

قلم‌زنی

قلم‌زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع‌دستی ایرانی است. در این هنر، روی فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. آثار قلم‌زنی بر روی ظروفی نظیر گلدان و قندان فروخته می‌شود.

صنایع دستی شیراز چیست؟

ظروف نقره

با قدم زدن در بازار شیراز، آثار هنری نقره کاری شده نظر شما را به خود جلب می کند. هنرمندان با ذوق و سلیقه فراوان، این ظروف را قلم زنی می کنند و آثار خارق العاده ای برای خرید به عنوان سوغاتی شیراز در اختیار مسافران قرار می دهند. گلدان ها و قندان های نقره که طرح های زیبا و مینیاتوری بسیار هنرمندانه بر روی آن قلم کاری شده است، هر گردشگری را برای خرید آن وسوسه می کند.

سفال

سفال گری هنری است که سابقه دیرینه داشته و در تمام جهان، نمونه هایی از آن مشاهده می شود. البته طرح ها و رنگ های متفاوت سفال ها می تواند فرهنگ های گوناگون را بازتاب دهند و وجه تمایز این هنر با ارزش را در شهرها و کشورهای مختلف آشکار کنند. ظروف سفالی زیبا و رنگارنگ نیز به عنوان بهترین سوغاتی شیراز شناخته شده و طرفداران بسیاری در بین مسافران این شهر زیبا دارد.

صنایع دستی شیراز چیست؟

شیشه‌گری

شیشه‌گری هنر دستی بعدی است که باستان‌شناسان ادعا می‌کنند اولین نمونه‌های آن در شوش پیدا شده است. در گذر تاریخ، برای گسترش این هنر، اولین کارگاه‌های شیشه‌گری در شیراز و اصفهان ساخته شد و برای آموزش اصول کار، از استادان بلورساز ایتالیایی دعوت شد. همان طور که امروز در بازارهای شیراز می‌بینید، نمونه‌های بی‌مثال این هنر گویای قدمت نسل خود هستند. اگر در بین جاذبه‌های مختلف، سری به خانه های تاریخی شیراز زده باشید، شاهد هنر شیشه‌گری چه در ساخت بنا و چه در ساخت چراغ‌ها و لوسترهای مختلف خواهید بود.

نمد، سوغاتی خاص شیراز

نمدمالی کاری طاقت فرسا و سخت است. این سوغات شیراز از به هم پیوستن پشم درست می شود، به همین دلیل تهیه آن بسیار زمان بر و سخت است! ولی درنهایت اثری زیبا و بادوام پدید می آید که روح نواز است. با خرید نمدهای زیبا با طرح و رنگ طبیعی و چشم نواز، به فضای اتاق خانه خود روحی تازه می دهید و یاد خاطرات خوش سفر به شیراز را زنده نگه می دارید.

صنایع دستی و هنرهای دست باف

قالی و جاجیم و گلیم

اگرچه قالی بافی در اکثر شهرهای ایران به عنوان هنر ارزشمند رواج دارد، هر منطقه ای طرح و نقش مخصوص به خود را دارد! گلیم های سنتی با رنگ ها و الیاف طبیعی بافته می شوند. عشایر و روستاییان استان فارس، طرحی از دل بر روی گلیم ها و قالی های پنبه ای و پشمین می زنند.

صنایع دستی شیراز چیست؟

این سوغات شیراز را می توانید از بازارهای سنتی مثل بازار وکیل شیراز، خریداری کنید و طرح و رنگ شهر نارنج و ترنج را به دیار خود ببرید. این بافته های زیبا نه تنها هدیه و ارمغانی با ارزش و ماندگار هستند، بلکه با خرید آن ها می توانید به رونق صنایع دستی در روستاها و شهرها کمک کنید.

گیوه

گیوه یا پاپوش قدیمی و سنتی ایران در شهرهای مختلف هم بافته می شود. در بازارچه های شیراز هم این کفش سنتی وجود دارد و یکی از سوغاتی های هنری آن محسوب می شود. گیوه ها جز منسوجات سنتی و زیبای ایران است که خواص بسیار خوبی برای پا به عنوان قلب دوم دارد. جنس آن معمولا به گونه ای است که هوا از آن عبور کرده و مانع از بیماری های مختلف پوستی می گردد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید