۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
کد خبر: 55410849

سفر به شهر شعر و ادب و خرید سوغات درجه یک شیراز بهترین پایان‌بندی ممکن است.

سوغات درجه یک شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، خرید سوغات است. وقتی هم مقصد سفر شیراز باشد، انتخاب‌های بی‌شماری پیش رویتان قرار می‌گیرد که می‌توانید با خرید هر کدام از آن‌ها، عزیزانتان را خوشحال کنید و برای خود یادگاری از شیراز به همراه ببرید.

سوغات شیرین و خوشمزه شیراز

بخش عمده‌ای از سوغات شیراز انواع شیرینی‌های لذیذ است.

مسقطی شیرازی

مسقطی شیرینی شناخته‌شده و خوشمزه‌ای است که انواع آن در شهرهای مختلف کشور تهیه می‌شود. مسقطی را با نشاسته و شکر و زعفران درست می‌کنند. تفاوت انواع مسقطی شیراز در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن می‌ریزند. روی برخی از مستقطی‌ها را با آجیل پر می‌کنند که آن را بسیار لذیذ خواهد کرد، روی برخی از آن‌ها گلپر می‌ریزند و برخی هم بادام یا پسته.

سوغات درجه یک شیراز

یوخه

یکی دیگر از شیرینی‌های سوغات شیراز یوخه است. یوخه را با خمیری نازک درست می‌کنند. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند.

کلوچه شیرازی

احتمالا با شنیدن نام کلوچه منتظر یک شیرینی شبیه به کلوچه‌های شمالید. اما اشتباه می‌کنید. کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه فرق دارد.

بادام سوخته

بادام سوخته هم نوعی شیرینی سوغات شیراز است. برای تهیه بادام سوخته بادام را با آب و شکر می‌جوشانند. و این روند ادامه پیدا می‌کند تا آب بخار و شکر بلوری شود. در برخی موارد، برای خوش طعم‌تر شدن، روی بادام‌ها کنجد هم می‌ریزند.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی، یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه این شهر است. اگرچه نمی‌توانید فالوده را از شیراز به سایر شهرها سوغات ببرید، اما خودتان حتما امتحان کنید. فالوده شیرازی خوب و خوش‌مزه را پشت ارگ کریم‌خانی می‌یابید.

حلوا شیرازی

حلوا شیرازی هم مثل فالوده است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید. حلوا شیرازی را در رستوران‌ها سفارش دهید، مخصوصا بعد از میل‌کردن کلم‌پلو شیرازی معروف.

سوغات درجه یک شیراز

سوغات از گیاه‌ها و گل‌های شیراز

شیراز شهر گل است. با وجود این‌همه گل خوش‌بو و زیبا، طبیعی است که تهیه عرقیات گیاهی و گلاب در این شهر رونق داشته باشد.

عرق بهار نارنج

بی‌شک نمی‌توان به سرزمین شکوفه‌های بهار نارنج سفر کرد و از عرق و شربت این گل‌ها ساده رد شد. همانطور که می‌دانید شیراز، علاوه‌بر گلاب به بهارنارنج‌های خوشبویش شهرت دارد. بنابراین یکی از بهترین سوغات شیراز می‌تواند گل خشک آن برای مربا، عرق آن برای فوایدش و شربت بی‌نظیرش، نوشیدنی خوشمزه‌ای در روزهای تابستان باشد. فراموش نکنید بهترین فصل سفر به شیراز بهار به ویژه اردیبهشت ماه است. در این ماه زمان مناسبی برای خرید تازه‌ترین عرقیات است.

سوغات درجه یک شیراز

گلاب شیراز، خوشبوترین گلاب ایران

کاشان و شیراز بهترین شهرهای ایران برای خرید گلاب‌های خوشبو و باکیفیت هستند که توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود آن را خریداری کنید. عطر و بوی گل محمدی‌های شیراز نیز زبانزد تمامی ایرانیان بوده و بی‌تردید بازدید از گلاب گیری این شهر لذت سفر را برایتان دوچندان خواهد کرد.

عرق بیدمشک

بسیاری از مسافران در هنگام خرید سوغاتی های شیراز حتما عرق بیدمشک را نیز در چمدان خود جای می‌دهند؛ چرا که این عرق خواصیت فراوانی دارد و شیراز بهترین شهر برای خرید عرقیات تازه است. از خواص مفید عرق بیدمشک می‌توانیم به تقویت قلب، بهبود دیابت، کم خونی و سلامت پوست اشاره کنیم.

عرق نسترن

عرق نسترن با گل‌های زیبای خود نقش مهمی در طب سنتی دارد. از فواید این عرق می‌توان به دفع سنگ کلیه، بهبود بیماری‌های گوارشی، تقویت اعصاب و درمان دیابت اشاره کرد. ناگفته نماند به جز موارد گفته شده، آبلیمو و آبغوره شیراز نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و کیفیت مطلوبی دارند.

سوغات درجه یک شیراز

صنایع دستی از سوغات‌های بی‌نظیر شیراز

صنایع دستی این شهر زیبا بسیار خوش رنگ و لعاب هستند، به طوری که نمی توان از خرید آن ها چشم پوشی کرد. فرهنگ و هنر ایرانی در میان صنایع دستی شیراز جلوه چشم نوازی دارد و بازتابی از روح و تمدن ایران می باشد. خرید محصولات ساخته شده با دست هنرمندان، به دلیل ماندگاری بالایی که دارند به عنوان بهترین گزینه برای سوغاتی شیراز هستند که یاد و خاطره سفر را برای مدت طولانی در ذهن شما و عزیزانتان زنده نگه می دارد.

خاتم کاری

یکی از زیباترین و ظریف ترین صنایع دستی در میان سوغاتی های شیراز، خاتم کاری است. این هنر کم نظیر از چیدن تکه های چوب در کنار هم پدید می آید. قدمت خاتم کاری به دوران صفویه می رسد. از محبوب ترین محصولات خاتم کاری می توان به جعبه های جواهر کوچک و بزرگ و قلمدان های زیبا اشاره نمود.

سوغات درجه یک شیراز

هنر میناکاری

اغلب ظروف مسی به دست هنرمندان شیرازی میناکاری می شود و به کمک آتش، نقش و نگار و خطوط زیبا روی ظروف ایجاد می گردد. قدمت این هنر ارزشمند در شیراز به ۵۰۰۰ سال می رسد. اوج شکوفایی هنر میناکاری به دوران صفویه باز می گردد. گردشگران ایرانی و خارجی به این هنر جذاب علاقه داشته و خرید ظروف میناکاری شده را در لیست خرید سوغاتی های شیراز قرار می دهند.

معرق کاری

یکی از سوغاتی های زیبای شیراز، معرق کاری است. این هنر ارزشمن به گفته بعضی تاریخ شناسان، از هند به ایران وارد شده و رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است. معرق ابتدا ترکیبی از فلز و چوب بود. هنرمندان هندی تنها از نوع خاصی چوب برای ایجاد آثار معرق کاری شده استفاده می کردند، اما ایرانیان از چوب های مختلف با رنگ های گوناگون بهره می بردند. زیبا ترین نمونه های معرق کاری را می توانید در شیراز مشاهده کنید و به عنوان سوغات ارزشمند برای عزیزانتان خریداری کنید.

سوغات درجه یک شیراز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید