۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 55410841

سفر به شیراز پر از فضاهای دیدنی است، اگر به دنبال جاهای خاص شیراز برای بازدید در سفر خود هستید با ما همراه باشید.

جاهای خاص شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: شیرازگردی با دیدن بناهای تاریخی و آرامگاه‌های جذاب کامل می‌شود، از بناهای تاریخی شیراز می‌توان به ارگ کریم خان و مسجد نصیر الملک اشاره کرد و از آرامگاه‌های تماشایی این شهر می‌توان از سعدیه و حافظیه نام برد، در ادامه به شرح این امکان خاص می‌پردازیم.

بناهای تاریخی شیراز

ارگ کریم خان

مساحت ارگ برابر ۴۰۰۰ متر مربع است و در مرکز محوطه‌ای به مساحت ۱۲۸۰۰ متر مربع قرار دارد. در ساخت مجموعه ارگ کریم خان از دو معماری مسکونی و نظامی استفاده شده است. در بیرون بنا این معماری نظامی است که جلوه‌گری می‌کند. ۴ برج با ارتفاع ۱۴ متر و دیوارهای مرتفع ۱۲ متری که ضخامت‌شان در پایه ۳ متر و در بالا ۲.۸ متر است، حکایت از کاربری دفاعی بنا دارند. خندقی که در آن زمان دورتادور بنا وجود داشته نیز نشان‌دهنده امنیت بالا و اهمیت ویژگی دفاعی بنا است. نکته جالبی که در مورد برج‌ها وجود دارد این است که یکی از آن‌ها مانند برج پیزا کج شده بود. این مساله در آن زمان به جاذبه‌ای برای این سازه تبدیل شد اما روند توقف کج‌شدگی این برج باید به لحاظ فنی و مهندسی مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

جاهای خاص شیراز

در بخش درونی ارگ اما با فضای متفاوتی مواجه می شویم؛ فضایی با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها که همگی از ظرافت خاصی برخوردارند. در هر یک از اضلاع شمال، جنوب و غرب بنا یک ایوان دیده می‌شود که شش اتاق مسکونی در دو طرف آن قرار دارد. ضلع شرقی سازه نیز به حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی اختصاص یافته است. همگی اینها ویژگی مسکونی ارگ را نشان می‌دهند.

بیشترین مصالح به‌کاررفته در بنا آجر و سنگ است. سنگ مرمرهای بنا را از تبریز به اینجا آورده‌اند و سنگ آهک‌هایی نیز در ساختار بنا دیده می‌شود که معروف به گندمک‌اند. بر روی سنگ‌ها علامت‌هایی به چشم می‌خورد که منحصر به سنگ‌تراشِ سازنده آن قطعه بوده و به منزله مهر سنگ‌تراش هستند.

مسجد نصیر الملک

زیبایی واقعی و ترکیب درخشان رنگ‌ها را فقط می‌توانید در مسجد نصیرالملک شیراز تماشا کنید. این مسجد در زمره ۱۰ مسجد برتر دنیا قرار دارد و رنگین بودن آن زبان‌زد عام و خاص است. موسس این مسجد شخصی به نام میرزا حسنعلی خان نصیرالملک بوده و معماری آن توسط علی اکبر قوام‌الملک انجام گرفته است.

جاهای خاص شیراز

ساخت این مسجد مربوط به دوران قاجاریه می‌شود و یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. استفاده از آینه‌های رنگارنگ و کاشی‌های فیروزه‌ای در کنار طراحی بی‌نظیر بنا، بیانگر هنر و ذوق معمار این مسجد است. تابش آفتاب بر روی پنجره‌های رنگی مسجد و بازتاب آن بر روی کاشی‌های کف آن، تصویری حیرت‌آور و خارق‌العاده را مقابل چشمان شما رقم خواهد زد.

سعی کنید برای بازدید از این مسجد تاریخی، صبح و ساعت ۹ الی ۱۱ را انتخاب کنید، زیرا نور آفتاب در این ساعات در بهترین حالت خود به مسجد می‌تابد. عکاسی را در بازدید از این مسجد که یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود، از یاد نبرید.

آدرس مسجد نصیر الملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان

آرامگاه‌هایی تماشایی

آرامگاه سعدی

از جاهای دیدنی شیراز سفر به سعدیه، محل سکونت سعدی شیرازی و ملقب به «استاد سخن» معرفی می‌شود. بازدید از آرامگاه سعدی که شاعر مشهور و فارسی زبان ایرانیان بود نه تنها سفر شما را سرشار از آثار کهن و ادبی کشور خواهد کرد بلکه بسیار به یادماندنی نیز خواهد شد. در سعدیه شیراز علاوه‌بر آرامگاه سعدی، آرامگاه شوریده شیرازی و دیگر بزرگان نیز وجود دارد و یک حوض که در آن بازدیدکنندگان سکه می‌انداختند. بازسازی مقبره سعدی به سبک سنتی ایرانی انجام شده و طراحی معماری سعدیه توسط محسن فروغی با همکاری یکی‌از هنرمندان و نقاشان برتر ایران به‌نام علی اکبر صادقی صورت گرفته است. شما در این آرامگاه می‌توانید پس‌از بازدید از مقبره به گشت‌وگذار در باغ بزرگ آن بپردازید و از موسیقی سنتی و درختان و گل‌وگیاه‌های مختلف لذت ببرید.

جاهای خاص شیراز

حافظیه

حافظیه از مشهورترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز است. این مکان که به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام معروف شده است، در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز، دروازه قرآن است. حافظ که شخصیتی جهانی دارد، هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای بازدید به‌سمت این مجموعه می‌کشاند و حتی کنسرت‌های بزرگی در محیط حافظیه برگزار شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کنسرت محمدرضا شجریان در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۷۰ و کنسرت استاد ناظری اشاره کرد. امروزه با تغییرات بسیاری که از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، این مجموعه گسترش یافته است. حافظیه فقط به آرامگاه حافظ محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلفی دارد که از معماری و فضای سبزی بسیار زیبایی بهره می‌برند. آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای خاص شیراز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید