۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 55410837

شیراز مملو از جاهای دیدنی و تجربه کردنی است از این رو با ما همراه باشید تا از ۵ مسجد شگفت‌انگیز شیراز بیشتر بدانید.

۵ مسجد شگفت‌انگیز شیراز

سلام نو - سرویس گردشگری: تنوع دیدنی‌ های شیراز چنان گسترده است که هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. در کنار سعدیه، حافظیه، باغ ارم و شماری دیگر از جاذبه‌ها، مساجد شیراز نیز شهره هستند.

مسجدهای دیدنی و شکوهمند

مسجد وکیل شیراز

در قسمت غربی بازار وکیل مسجدی قدیمی و زیبا قرار دارد که در دوران حکومت زندیه و به دست کریم‌ خان زند ساخته شده است. طرح مسجد وکیل یک طرح دو شبستانی است و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است که هر دو معماری خیره‌کننده‌ای دارند. با توجه به ارزش بنا در زمینه‌های معماری و تاریخی، این مسجد در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شماره ثبتی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هم‌اکنون مسجد وکیل شیراز توسط سازمان اوقاف و امور خیریه‌ شیراز اداره می‌شود. این بنای دوست‌داشتنی از جاهای دیدنی شیراز است و بین مردم شیراز به نام مسجد سلطانی نیز شهرت دارد.

۵ مسجد شگفت‌انگیز شیراز

با معماری کم‌نظیر، حجاری‌های فوق‌العاده، کتیبه‌های منقوش به خطوط نستعلیق، نسخ و ثلث و کاشی‌کاری‌های متنوع، مسجد وکیل شیراز همیشه از تحسین‌برانگیزترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی استان فارس بوده است. معماری ستودنی این مسجد، نمونه‌ای از معماری ایران است و هماهنگی قابل‌توجه و ملموسی را بین زیبایی‌های هنری و فرهنگ مذهبی و دینی مردم آن دوران را به نمایش گذاشته است.

البته نباید از سادگی تصاویر و خطوط معماری که در طراحی و زیباسازی آن استفاده شده است، غافل شد. با مشاهده‌ رنگ‌های متنوع و زیبا و میناکاری‌های روی دیوارها و قسمت‌های مختلف این مسجد وسیع، با مجموعه‌ای فوق‌العاده چشم‌نواز روبه‌رو خواهیم بود؛ مجموعه‌ای که طبق توصیف پیرلوتی در سفرنامه‌ به اصفهان، به کاخی لاجوردین و فیروزه فام تشبیه شده است. همچنین کاشی‌کاری‌های انجام شده در بخش‌های مختلف مسجد وکیل شیراز، در نوع خود بسیار زیبا و قابل‌توجه است.

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این مسجد در محله‌ای واقع شده است که پیشتر به خانواده قوام تعلق داشت و تعدادی از آثار تاریخی آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه این مسجد دوست‌داشتنی که با نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز به شمار می‌رود و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد. مسجد نصیرالملک دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال مسجد قرار دارد. این مجموعه ارزشمند چندین بخش مختلف دارد که هنر معماری در هرکدام آن‌ها به شکلی کرده یافته است.

در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن را با کاشی‌های هفت رنگ زینت داده‌اند. ازاره طاق‌نمای آن از سنگ گندمک است و طاق‌نمای ورودی آن مقرنس‌کاری زیبایی از کاشی هفت رنگ دارد. درهای ورودی این مسجد، دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن روی سنگ مرمر شعری از شوریده شیرازی به مناسبت سازنده مسجد و سال اتمام آن دیده می‌شود.

۵ مسجد شگفت‌انگیز شیراز

مساجد جالب توجه شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

همیشه در بازدید از هر شهری، باید به مسجد جامع آن شهر نیز سری زد. مسجد جامع عتیق شیراز نیز یکی از جاهای دیدنی این شهر زیبا به شمار می‌آید. این مسجد علاوه بر اینکه جزء جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود، به قدیمی‌ترین و اولین مسجد این شهر نیز شهرت دارد. بر اساس اسناد تاریخی، ساخت این مسجد به دوران صفویه باز می‌گردد. همچنین متخصصان تخمین می‌زنند که مسجد جامع شیراز بین سال‌های ۲۶۵ و ۲۸۷ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد را در سال ۱۳۱۰ وارد لیست آثار ملی کرده‌اند و در بین مردم شیراز از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است. مردم این شهر هر جمعه وظیفه خود می‌دانند تا به این مسجد بیایند و در آن قرآن بخوانند. به همین دلیل آن را به نام مسجد آدینه یا مسجد جمعه نیز می‌شناسند.

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد این مسجد را روی بقایای عبادتگاهی قدیمی (احتمالا آتشکده) بنا کرده‌اند و حتی نقشه‌ بنای قبلی در طراحی مسجد نیز تاثیرگذار بوده است. این عبادتگاه قدیمی مربوط به دوره‌ پیش از اسلام است؛ ولی به‌علت محدودیت در کاوش‌ها مشخص نیست متعلق به کدام‌یک از دوره‌های تاریخی است.

۵ مسجد شگفت‌انگیز شیراز

مسجد مشیر

یکی دیگر از یادگارهای دوره قاجار، مسجد مشیر نام دارد. این مسجد که در خیابان قاآنی و نزدیک بازار ارامنه قرار گرفته، در بین سال‌های ۱۲۲۷ تا ۱۲۳۶ ساخته شده است. وزیر دوره قاجار یعنی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک دستور ساخت این مسجد زیبا را داده. این مسجد را به دلیل معماری منحصر به فرد و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه، می‌توان جزء جاهای دیدنی شیراز دانست. سردر ورودی، ایوان، شبستان و صحن این مسجد بسیار دیدنی و منحصر به فرد هستند و نقطه تمایز مسجد مشیر نسبت به سایر مساجد شیراز به شمار می آیند. در تاریخ بیست و پنجم اردیبهشت سال پنجاه و یک خورشیدی، مسجد مشیر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و رفته رفته به شهرتی جهانی دست یافت.

آدرس مسجد مشیر شیراز : شیراز، محله ارامنه، خیابان قاآنی شمالی

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۰

۵ مسجد شگفت‌انگیز شیراز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید