زیرسویه‌های جدید نسبت به زیرسویه‌های قبلی از نظر سرایت‌زایی بیشتر است اما از نظر میزان مرگ‌ومیر، طبق گزارش‌های فعلی، تفاوتی با سایر زیرسویه‌ها ندارند.

سویه جدید کرونا در کشور شناسایی شد/ محدودیت سفر برای مسافران چینی در ایران اعمال می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، کووید19 نه در ایران تمام شده است، نه در کشورهای دیگر. هنوز این ویروس قربانی می‌گیرد؛ هر بار با یک شکل و سویه جدید. ایران که از آن روزهای سیاه کرونایی در موج‌های اول تا هفتم عبور کرد، حالا باید خود را برای مقابله با سویه جدید کرونا آماده کند.

در ماه‌های اخیر، میزان ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور، کاهش چشمگیری داشت. فوتی‌های کرونا در برخی از روزها به صفر هم می‌رسید. رفته رفته بیماری غالب در کشور جای خود را به آنفلوآنزا داد و دیگر از کووید 19 کمتر خبری در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

حالا بار دیگر کرونا با زیرسویه جدید و پس از جولان در کشورهای دیگر، در ایران به مرحله هشدار رسید. آنطور که در روزهای اخیر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت موج هشتم کرونا در کشور آغاز شده است.

از سوی دیگر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ شناسایی شد. بنابراین تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ1 و XBB وBA2 افزایش یافته است. (فارس)

چین طلبکار شد!

اگرچه در هفته‌های اخیر مقامات بهداشتی برای ورود سویه‌های جدید کرونا هشدار دادند، اما محدودیتی هم برای ورود و خروج مسافران هم اعمال نشد؛ از جمله محدودیت سفر از/به چین که از ابتدای همه‌گیری کووید19 منشا شیوع این بیماری بود.

البته آنطور که ایسنا گزارش داده، برخی از مقامات چینی، کشورهایی که برای مسافران چینی محدودیت سفر تعیین کرده‌اند را به اجرای اقدامات متقابل تهدید کرده است!

این خبرگزاری به نقل از گاردین نوشت: «چین اکنون به دلیل لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی درگیر شیوع سراسری ویروس کرونا شده است. کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا، بریتانیا، هند، ژاپن و چندین کشور اروپایی دیگر به دلیل نگرانی‌ها درباره احتمال ظهور انواع جدید کرونا از مقررات سختگیرانه‌ای برای مسافرانی خبر دادند که از چین به این کشورها سفر می‌کنند.»

در همین رابطه، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ما شدیدا با تلاش برای بهره‌گیری از مقررات مربوط به کووید برای اهداف سیاسی مخالفیم و اقدامات متقابلی را بر اساس اصل عمل متقابل انجام خواهیم داد.»

اما آیا محدودیت سفر برای مسافران چینی در ایران اعمال می‌شود؟ در حال حاضر آژانس‌های هواپیمایی برای خرید و فروش بلیت سفر به چین محدودیتی ندارند. تا کنون نیز مقامات رسمی مقررات سختگیرانه‌ای در این مورد اعمال و ابلاغ نکرده‌اند.

این در حالی است که وزیر بهداشت روز گذشته گفت: «در یکی دو هفته پیش سویه‌های جدید امیکرون یعنی «بی کیو وان» و «بی کیو وان وان» در کشور مشاهده شد. این ویروسی است که انتشار آن به سرعت انجام می‌گیرد و می‌تواند همه‌گیری ایجاد کند.»

بهرام عین‌اللهی گفته که به وزیر راه پیشنهاد داده که مسافران در هواپیما، قطار و اتوبوس ماسک بزنند، زیرا اگر یک ویروس وجود داشته باشد، می‌تواند همه را آلوده کند.

اگرچه وزیر بهداشت می‌گوید این سویه‌ها می‌تواند همه‌گیری ایجاد کند، اما تنها به پیشنهاد ماسک زدن مسافران بسنده کرده است.

در همین حال جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا گفته که در کشورهای چین، ژاپن و اندونزی میزان مرگ‌ومیر در چند هفته اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

زمان پیک هشتم کرونا

اما سویه‌های جدید کرونا چه تفاوتی به سویه‌های قبلی دارد؟ موج جدید کرونا در کشور چه زمانی به قله خود می‌رسد؟

حمیدرضا جماعتی در پاسخ به این سوالات گفت: «اینطور نبوده که از چند هفته پیش که زیرسویه‌های جدید امیکرون وارد شدند، موج هم داشته باشیم؛ ‌بلکه این زیرسویه‌ها را در کشور داشتیم.»

او ادامه داد: «این زیرسویه‌ها زمانی‌که وارد جامعه می‌شوند، گردش کرده و چند هفته طول می‌کشد تا تکثیر شوند و خودشان را نشان دهند. بنابراین این زیرسویه‌های جدید در کشور وجود دارد و وقتی که افزایش می‌یابد، منجر به بروز موج جدیدی می‌شود.»

دبیر کمیته علمی کرونا گفت: «انتظار داریم این موج را یکی دو هفته آینده یعنی تا پایان ژانویه داشته باشیم و تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد. ممکن است تا عید نوروز به پیک خودش برسد.»

او همچنین گفت: «شاید زیرسویه‌های جدید نسبت به زیرسویه‌های قبلی از نظر سرایت‌زایی بیشتر باشند، اما از نظر میزان مرگ‌ومیر، طبق گزارش‌های فعلی، تفاوتی با سایر زیرسویه‌ها ندارند.»

به گفته جماعتی علائم این سویه‌ها هم با سویه‌های قبلی تفاوت چندانی ندارند. به طور کلی از نظر علائم مانند زیرسویه‌های قبلی کرونا هستند. مبتلایان ممکن است علائمی مانند ضعف، بی‌حالی، تب، علائم درگیری سیستم تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، گلودرد و… داشته باشند. (ایسنا)

آمار جدید کرونا در کشور

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در 24 ساعت منتهی به روز چهارشنبه، 113 بیمار جدید کووید 19 در کشور شناسایی شد. ضمن این‌که 45 نفر از آن‌ها بستری شدند.

این در حالی است که 30 آذر، 48 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی و تائید شد. به عبارتی میزان مبتلایان روزانه کرونا در کشور طی 2 هفته اخیر بیش از 2 برابر شد.

در حال حاضر مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۵۶۱ هزار و ۵۴۱ نفر رسیده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید