اصفهان پر از عطر و طعم‌های شادی‌بخش است با ما همراه باشید و از ترکیب فوق‌العاده پلو و خورش‌های اصفهانی بیشتر بدانید.

ترکیب فوق‌العاده پلو و خورش‌های اصفهانی

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر پا در مسیر مطالعه تاریخ شهر اصفهان بگذاریم، به‌سادگی متوجه خواهیم شد که با دنیایی پیچیده و پر از رمزوراز روبه‌رو شده‌ایم. تاریخ غذاها و آشپزی شهر اصفهان نیز به همین اندازه پیچیدگی و قدمت دارد. شاید همه ما از بین تمام غذاهای اصفهانی نام بریانی را بسیار شنیده باشیم اما جالب است بدانید غذاهای سنتی اصفهان به بریانی ختم نمی‌شود.

پلوهای مخلوط اصفهان، یک تجربه درجه یک

پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری از غذاهای محبوب اصفهانی می باشد که به راحتی در رستورانها یافت نمی شود و چنانچه قصد تجربه کردن طعم متفاوت آن را دارید بهتر است با کترینگ های اصفهان تماسی بگیرید و از وجود آن اطلاعی پیدا کنید و یا اینکه می توانید میهمان مردم خونگرم اصفهان شوید. در تهیه این غذای خوشمزه و منحصر به فرد از گوشت گوسفندی، ماش، سبزی های پلویی، پیاز و ادویه های متنوع به کار برده می شود.

ترکیب فوق‌العاده پلو و خورش‌های اصفهانی

خورش به آلو

خورش به آلو یکی از غذاهای پاییزی و خوشمزه در اصفهان است که می‌توانید آن را با لپه یا بدون لپه و همین طور با مرغ و گوشت تهیه و نوش جان کنید. علاوه بر این، این خورش بسته به ذائقه افراد به‌صورت شیرین یا ملس (ترش و شیرین) نیز تهیه می‌شود. در گذشته این غذا را نان میل می‌کردند؛ اما امروز با برنج سرو می‌شود.

مواد لازم:

  • دو تا سه عدد به
  • ۲۵۰ گرم گوشت خورشتی
  • یک عدد پیاز
  • دو قاشق آب‌لیمو
  • دو قاشق غذاخوری رب‌ گوجه‌فرنگی
  • دو تا سه قاشق غذاخوری شکر
  • ۱۰ عدد آلو بخارا
  • ۲۰ گرم کره
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش به آلو

پیاز نگینی را همراه با مقداری روغن در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و نرم شود. گوشت را همراه با زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا رنگش تغییر کند. بعد در آن آب بریزید؛ در حدی که به‌اندازه یک بند انگشت روی آن آب باشد و اجازه دهید که گوشت بپزد. این خورش به‌اصطلاح تنگ آب است و در نهایت آب خیلی زیادی ندارد. به را به‌صورت مکعب‌های درشت خورد کنید و آن را با کمی کره روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود و سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و پس از اینکه خامی آن گرفته شد، آن‌ها را به گوشت پخته بیفزایید. در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اواخر پخت، آلوهایی را که از قبل خیس کرده‌اید، در خورش بریزید. در نهایت طعم غذا را بچشید و بنابر ذائقه به آن شکر و آب‌لیمو بزنید و در صورت تمایل می‌توانید کمی زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید.

ترکیب فوق‌العاده پلو و خورش‌های اصفهانی

به پلو اصفهانی

به پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی اصفهان است که در دید بسیاری از گردشگران یک غذای عجیب و غریب به نظر می رسد. غذایی که با ذائقه هر کسی سازگار نیست البته طرفداران بسیار زیادی را نیز به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که تمام غذاهای محلی اصفهان حداقل ارزش یک بار امتحان کردن را دارند. موادی که در به پلو اصفهانی استفاده می شود گوشت، آلو، برنج آماده و زعفران می باشد این نکته را نیز متذکر شویم که به پلو دستور پخت پیچیده ای ندارد.

خورش‌هایی با طعم محبت

خورش نعنا جعفری

خورش نعنا جعفری که به آن خورش آلوچه سبز نیز گفته می‌شود، یک غذای بهاری خوشمزه با طعم ملس است. در اصفهان به گوجه سبز، آلوچه سبز می‌گویند.

مواد لازم:

۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت خورشتی

سه پیمانه جعفری

نصف پیمانه نعنا تازه

۱۰ تا ۱۵ عدد گوجه سبز

یک عدد پیاز متوسط

شکر، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

ترکیب فوق‌العاده پلو و خورش‌های اصفهانی

طرز تهیه خورش نعنا جعفری

ابتدا پیاز نگینی خوردشده را در کمی روغن تفت دهید و وقتی طلایی شد، گوشت خورشتی خوردشده را همراه با ادویه و فلفل سیاه و دارچین اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس مقداری آب به آن بیفزایید و اجازه دهید که گوشت بپزد. جعفری و نعنای خوردشده را همراه با روغن در یک تابه کمی تفت دهید و به گوشت نیم‌پز اضافه کنید. وقتی گوشت و سبزی پخت، گوجه سبز را در قابلمه بریزید و بگذارید تا غذا جا بیفتد. در آخر برای داشتن طعم ملس می‌توانید مقداری شکر در غذا بریزید و آن را با برنج سرو کنید.

خورش ماست

خورش ماست اصفهان، برخلاف سایر خورش‌های سنتی، غذا نیست و به‌عنوان کنار غذا، پیش‌غذا و دسر مصرف می‌شود. قدمت این خورش ظاهرا به دوران قاجار می‌رسد و در آن روزگار غذایی درباری برای افراد متمول بوده است؛ اما با افزایش تنوع غذاها، امروزه خورش ماست به‌صورت سرد یا گرم، بیشتر برای پیش‌غذا و دسر استفاده می‌شود. مواد اصلی این غذای خوش‌رنگ و خوشمزه متشکل از گوشت گردن، ماست چکیده پرچرب، زعفران است که ترکیب اعجاب‌انگیز آن‌ها با انواع ادویه‌های خوش‌عطر، یکی از غذاهای متفاوت اصفهان را به وجود می‌آورد.

ترکیب فوق‌العاده پلو و خورش‌های اصفهانی

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    2 0
    غذا فقط شمال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید