سفر به اصفهان خاطره‌انگیز و خاص می‌شود اگر بدانیم آش‌ها و غذاهای آبدار اصفهان چیست.

آش‌ها و غذاهای آبدار اصفهان چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شناسنامه هر شهر با نشانه هایی که از خود دارد معرف همگان می باشد؛ هنر، صنایع دستی، اماکن گردشگری و غذاهای محلی همه و همه نماد بسیار مهمی از یک شهر است. زمانی که بحث از غذاهای محلی به میان می آید بالاخص زمانیکه در مسافرت تشریف دارید لیست بلند بالایی از انواع اقسام غذاها در اختیار شما قرار می گیرد که بدون شک انتخاب را برایتان سخت می کند غذاهایی که هر کدام به نوبه خود دارای پیشینه ای هستند و برای یک بار تجربه کردن می ارزند. غذاهای محلی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و مهمتر از همه طعم و مزه بسیار متمایز و منحصر به فردی دارند و این باعث می شود که سفر هر گردشگری لذت دو چندان به خود بگیرد.

آش‌های اصفهانی، خوشمزه

آش شوربای سبزی

برای تهیه این آش، اصفهانی ها ابتدا مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه ورز می دهند و کوفته های کوچکی درست می کنند. سپس در ظرفی جداگانه حبوباتی مثل برنج، ماش و لپه را می پزند و بعد کوفته ها را به حبوبات اضافه می کنند تا کمی پخته شوند. آخر سر سبزی آش و در صورت تمایل شلغم را به آش اضافه می کنند و می گذارند حسابی جا بیفتد.

آش‌ها و غذاهای آبدار اصفهان چیست؟

آش سماق

یکی از آش های خوش طعم و متفاوت اصفهانی ها، آش سماق است که در آن از سماق خشک استفاده می کنند. این آش را می توان هم با آرد و هم با برنج نیم دانه تهیه کرد. برای طبخ آش ابتدا برنج را می پزند و به آن سبزی آش اضافه می کنند. در مرحله بعد گوشت چرخ شده، پیاز و ادویه را با هم مخلوط کرده و کوفته های کوچکی درست کرده در آش می اندازند تا بپزد. حالا نوبت سماق است. ابتدا در ظرفی جدا سماق را خیس کرده و از صافی رد می کنند، سپس آب سماق را به آش اضافه کرده و می گذارند آش جا بیفتد.

آش اوماج یا عوماج

یکی دیگر از آش های سنتی اصفهان آش اوماج یا به زبان محلی عوماج است که در شهرهای ترک زبان مثل همدان، تبریز و اردبیل هم رواج دارد. این آش از ترکیب حبوبات، آرد سفید، آب، اسفناج، زردچوبه، پیاز و ادویه جات متنوع تهیه می شود. برای طبخ آش اوماج ابتدا آرد را الک و با مقداری نمک و آب مخلوط می کنند؛ سپس آن را ورز می دهند تا به صورت دانه های عدس یا ماش در بیاید. بعد از پخته شدن حبوبات و اسفناج این دانه های آرد را به آن اضافه می کنند و روی حرارت می گذارند تا جا بیفتد. این آش معمولا به جای کشک با ماست خورده می شود.

آش‌ها و غذاهای آبدار اصفهان چیست؟

غذاهای آبدار اصفهان، ساده و لذیذ

نخود آب

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان می توان به نخود آب اشاره کرد که غذایی مشابه دیزی تهرانی هاست. از آنجایی که نخود دارای طبع گرم و خشکی می باشد، در فصول سرد سال در اکثر رستوران ها غذاهایی مثل نخود آب که مواد اولیه آن ها نخود یا سایر حبوبات است سرو میشود.

در پخت این غذا از موادی مثل پیاز، نخود، روغن نمک و فلفل و آرد گندم سبوس دار استفاده می شود. این خوراک مقوی و لذیذ بیشتر در سفره خانه های سنتی اصفهان یافت می شود. جالب است بدانید خوردن این غذا در روزهای سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر:

۵۰۰ گرم نخود

سه عدد پیاز متوسط

دو قاشق غذاخوری آرد گندم

پنج لیوان آب

جوز هندی، دارچین و میخک به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه نخودآب

ابتدا نخود را از شب قبل خیس کرده و آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخش گرفته شود. پیاز نگینی خوردشده را در روغن دنبه یا روغن مایع سرخ کنید و به آن نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه بزنید. پس از اینکه چند ثانیه تفت خورد، نخود را همراه با پنج لیوان آب به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید نخودآب با حرارت ملایم بپزد. در اواخر پخت برای لعاب غذا می‌توانید آرد گندم را در نصف لیوان آب سرد حل کرده و به قابلمه اضافه کنید. این غذا را بنابر سلیقه با سرکه یا آب‌غوره، نان تازه و سبزی میل می‌کنند.

آش‌ها و غذاهای آبدار اصفهان چیست؟

اوماج چغندر

این غذا یکی از خوراک های ساده و قدیمی اصفهان است که از ترکیب موادی مثل چغندر، سرکه، آب، نمک و آرد تهیه می شود. برای پخت این غذا ابتدا لبوها را رنده یا خرد کرده و می پزند، سپس آرد حل کرده در آب را به آن اضافه کرده و در آخر داخل آن سرکه می ریزند.

کله جوش

کله جوش غذایی ساده و راحت است که بدون گوشت طبخ می‌شود و یک نوع فست‌فود به حساب می‌آید. کشک، نعنا خشک، گردو، روغن، پیاز، نمک و فلفل و ادویه، مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند که اغلب با نان تازه سنگک میل می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر:

۲۰۰ گرم کشک

یک عدد پیاز بزرگ

دو قاشق غذاخوری گردو

دو قاشق غذاخوری نعنای خشک

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کله جوش

پیاز خوردشده را در کمی روغن تفت دهید تا نرم شود و بعد به آن نمک و زردچوبه بزنید. گردوی خوردشده را به این مواد اضافه کنید و قدری تفت دهید. دو پیمانه آب جوش به این مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد و بعد نعناداغ و کشک را در آن بریزید و پس از چند دقیقه جوشیدن، آماده می‌شود که می‌توانید با پیاز داغ و گردو تزیین کنید.

آش‌ها و غذاهای آبدار اصفهان چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید