سفر به اصفهان تجربه‌ای لذت بخش می‌شود درصورتیکه بدانیم بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست.

بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست؟

سلام نو - سرویس گردشگری: سوغات اصفهان دو بخش دارد: سوغات‌هایی از جنس خوردنی و سوغات‌هایی از جنس صنایع دستی. هیچ کس نمی داند که کدام دسته از دسته دیگر بهتر است. دسته سوغات خوردنی قطعا قیمت کمتری نسبت به دسته سوغات صنایع دستی دارد ولی ماندگاری آنها پایین است. سوغات صنایع دستی اصفهان چون قلم زنی و مینا کاری بی اندازه در دنیا مشهور است، صادارت این هنر بسیار بالا است از طرف دیگر سوغات خوردنی اصفهان چون گز و پولک در هیچ جای ایران دیده نمی شود و مثل ندارد.

گز اصفهان، مزه‌ای وصف نشدنی

گز اصفهان، قدمتی طولانی و چند صد ساله دارد. قرن‌ها پیش، پادشاهان ایرانی، گز را به دیگر پادشاهان دنیا پیشکش می‌کردند. در واقع قدمت گز به ۴۵۰ سال پیش و به زمان سلطنت صفویان برمی‌گردد و مهم‌ترین سوغات اصفهان است. این شیرینی لذیذ، از ماده‌ای به نام گز انگبین تهیه می‌شود.

بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست؟

گز انگبین ریشه‌ گیاهی به نام بته یا درخت گز است. ارتفاع این درخت کوهستانی حداکثر به دو متر می‌رسد و بیشتر در مناطق خوش‌آب‌وهوای بختیاری و خوانسار در دامنه‌ کوه‌ها به عمل می‌آید.

برای تهیه گز مرغوب از دانه‌های گز گیاهی، شکر و مغز پسته یا بادام و مواد دیگر استفاده می‌شود. گاهی بنا به سفارش عده‌ای، ماده‌ای به نام شیر خشت به گز اضافه می‌کردند و حتی به‌جای آب خالص در آن آب هندوانه می‌ریختند. این نوع گز سفارشی و مخصوص بود که برای پادشاهان و روسای ممالک دیگر به‌عنوان سوغات فرستاده می‌شد و در بازار یافت نمی‌شد؛ اما گز بسیار مرغوب به‌علت کمبود و گرانی ماده اولیه، کمتر تهیه می‌شود.

قیمت گر انگبین بسیار بالا است؛ به همین دلیل و از آنجایی که قیمت محصول نهایی افزایش می‌یابد، امروزه از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم‌مرغ، انواع مغزها مثل بادام، فندق، خلال و بیدمشک برای تهیه‌ گز استفاده می‌کنند و به‌جای انگبین، از ترنجبین، شیرخشت، عسل یا انگبین علفی استفاده می‌شود.

گز را به‌شکل‌های مختلفی بسته‌بندی و تولید می‌کنند که این انوع مختلف عبارت است از:

گز لقمه‌ای: پس از درست شدن مواد، گز را با یک دستگاه خاص به قطعات همسان و یک‌شکل برش می‌دهند.

گز آردی: گز را به‌شکل گلوله‌های درمی‌آورند سپس با دستگاه پرس به اشکال مربع یا دایره و… شکل می‌دهند. این نوع گز را در بستری از آرد قرار می‌دهند تا سطح چسبنده‌ گز با آرد پوشانده شود و ماندگاری بیشتری را برای گز فراهم کند.

گز سکه‌ای: این نوع از گز شبیه گز آردی است؛ اما آن را بعد درست شدن در اندازه‌های کوچک به‌شکل سکه درمی‌آورند و بسته‌بندی می‌کنند.

گز برشی: پس از آماده‌سازی مواد و قبل از بسته‌بندی، گز را با دستگاه‌های مخصوص به شکلی برش می‌دهند که مغز داخل آن مشخص باشد.

گز با لایه‌ شکلاتی: برای تهیه‌ این نوع گز، آن را با لایه‌ای از شکلات می‌پوشانند تا رطوبت آن حفظ شود و زمان ماندگاری آن افزایش یابد. علاوه بر این به‌دلیل استفاده از پودر کاکائو یا شیر خشک و… طعمی متفاوت نسبت به گز معمولی دارد.

گز انگشت پیچ: گزی بسیار نرم است که مغزی در آن وجود ندارد و به‌راحتی با قاشق قابل مصرف است. معمولا این نوع گز برای سالخوردگان مناسب است که نمی‌توانند گزهای سفت را بجوند.

بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست؟

پولکی، مشهور و خوشمزه

پولکی بعد از گز مشهورترین سوغات اصفهان است. خوشبختانه پولکی مثل گز ساختار پیچیده ای ندارد و در دسته آب نبات ها قرار می گیرد. اندازه پولکی همانند سکه های رایج است ولی نازک تر از سکه است. پولکی در طعم های مختلفی چون، زعفرانی، لیمو عمانی، پسته ای، عسلی و حتی کاکائوی و نعنایی نیز عرضه می شود. اینکه کدام طعم را برای سوغاتی بردن از اصفهان انتخاب می کنید دست شماست. عموما بسته هایی که برای فروش پولکی هستند هر کدام چند طعم در خود را دارند. نکته ای که در مورد پولکی باید بدانید این است مردم اصفهان خود از مصرف کنندگان درجه یک پولک هستند.

بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست؟

چند سوغات شیرین و عجیب

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی از آن دسته شیرینی‌هایی است که اگر یک بار آن را امتحان کنید، عاشقش می‌شوید. این شیرینی معروف که از جمله سوغات اصفهان به شمار می‌رود، بافت نرم و طعم بی‌نظیری دارد. شیرینی پرطرفدار کرکی در سه طعم وانیلی، زعفرانی و شکلاتی وجود دارد و همراه با چای بسیار می‌چسبد.

سوهان عسلی

سوهان عسلی اصفهان از آن جمله سوغاتی‌هایی است که دوست ندارید تمام شود! این خوراکی خوشمزه و جذاب از عسل، کره، شکر، خلال پسته و بادام، گلاب و زعفران تهیه می‌شود و یک شیرینی بسیار مقوی است. سوهان عسلی به شکل ورقه‌ای یا برش خورده وجود دارد و می‌توانید آن را همراه با چای نوش جان کنید و از طعم فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.

نبات

یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های شهر اصفهان نبات است. برخلاف آنکه عده زیادی فکر می‌کنند نبات سوغات مخصوص مشهد است، اما این خوراکی خوشمزه را می‌توانید به عنوان سوغات اصفهان هم تهیه کنید. نبات اصفهان در انواع مختلف زعفرانی، نعنایی،دارچینی، زیره، آویشن و لیمویی وجود دارد که می‌توانید آن را با توجه به ذائقه و سلیقه‌تان تهیه کنید.

بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست؟

دوغ و گوشفیل

اصفهان‌ها خوراکی‌های بسیار خاصی دارند. اگر شیرینی‌های اصفهان را بچشید، متوجه می‌شوید که مردم شیرین‌زبان این شهر، بسیار خوش خوراک هستند. آن‌ها سلیقه خوبی در ترکیب انواع شیرینی با هم دارند. پس نگران نباشید! دوغ و گوشفیل نیز می‌تواند ترکیب بسیار خاصی باشد. اگر به‌دنبال یک خوراکی خاص به‌عنوان سوغات اصفهان هستید، می‌توانید دوغ و گوشفیل سوغات ببرید! این سوغات بسیار خاص است و دیگران را متعجب می‌کند. در کمال ناباوری وقتی که اولین بار ترکیب دوغ و گوشفیل را میل می‌کنید، عاشق طعم آن می‌شوید. شوری دوغ، شیرینی گوشفیل را خنثی می‌کند. خلاصه که یک طعم خاص را تجربه می‌کنید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید دوغ را در ظروف ۱.۵ لیتری پلمپ تهیه کنید. گوشفیل را نیز داخل جعبه شیرینی بریزید. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید دوغ و گوشفیل سنتی اصفهان را به‌عنوان سوغات به شهر خود بیاورید.

بهترین سوغات خوردنی اصفهان چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    اصفهان نصف جهان درود براصفهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید