نصف جهان زیبا مملو از دیدنی و شکوه و عظمت است، با ما همراه باشید تا درباره مشهورترین خانه‌های تاریخی اصفهان بیشتر بدانیم.

مشهورترین خانه‌های تاریخی اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر اصفهان از محبوب‌ترین مقاصد سفر در میان گردشگران داخلی و خارجی است. در این شهر که در سه دوره تاریخی پایتخت بوده است، آثار تاریخی بی‌نظیری برای بازدید وجود دارند. جاهای دیدنی اصفهان از موزه‌ها و کاخ‌ها گرفته تا جاذبه‌های طبیعی آن‌قدر متعدد هستند که امکان ندارد بتوان با یک بار سفر از همه آن‌ها دیدن کرد. خانه‌های تاریخی اصفهان با به نمایش گذاشتن اصالت، تاریخ دیرینه و شکوه اصفهان در حکومت‌های گذشته از جمله دیدنیهایی هستند که نباید بازدید از آن‌ها را به‌هیچ‌وجه از دست داد؛ خانه‌هایی با تزییناتی چون مقرنس‌کاری، آینه‌کاری، طلاکاری، نقاشی‌های زیبا و گچ‌بری‌های خیره‌کننده که هنر معماری ایرانی را به رخ بیننده می‌کشند. برخی از خانه‌های تاریخی اصفهان در حال حاضر به‌عنوان موزه فعال هستند؛ در حالی که برخی به هتل تبدیل شده‌اند و برخی دیگر در اختیار مالکان خصوصی هستند و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد.

خانه تاریخی بخردی اصفهان، زیبا و تماشایی

تاریخی بخردی از دوران صفویان تاکنون در این استان باقی مانده و یکی از بناهای دیدنی اصفهان برای بازدید گردشگران به شمار می رود. این خانه تاریخی در شهر اصفهان در آن دوره تاریخی به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفته است و در دوران بعد از صفویان و دوره ی قاجاریه هم مجددا با همین عنوان کاربری داشته است. محل قرار گیری خانه بخردی در منطقه سنبلان محله ای در شمال شهر اصفهان می باشد.

خانه بخردی در منتهی‌الیه غربی باغ جمیلان ساخته شده و طول محوطه اصلی آن به‌اندازه عرض باغ بوده است. این بنا از نوع خانه‌های ایوان‌دار است؛ به‌طوری که ایوان در قسمت میانی، تالار اصلی در جبهه شمالی ایوان و اتاق‌ها در سمت شرق و غرب آن قرار گرفته‌اند. تزیینات خانه تاریخی بخردی با اصالت، خلوص و سادگی، بسیار زیبا هستند. این خانه دارای ۱۲ اتاق، دو حیاط و اندرونی و بیرونی و دو شاه‌نشین با شیشه‌کاری‌های رنگارنگ و زیبا است. خانه تاریخی بخردی در اسفندماه سال ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۵۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مشهورترین خانه‌های تاریخی اصفهان

در خانه بخردی چهار سوییت با نمادهایی از تاریخ و هنر دوره صفویه و مجهز به تختخواب، حمام و سرویس بهداشتی داخلی، سیستم حرارت و برودت، تلویزیون و یخچال وجود دارد. به‌طور کل می‌توان خانه بخردی را در حد یک هتل دو ستاره معرفی کرد که علاوه بر دارا بودن فضای اقامتی، امکان برگزاری جشن عروسی یا گردهمایی‌های تا حداکثر ۲۵ نفر نیز در آن میسر است. حیاط این خانه نیز به‌عنوان کافه تریای تابستانه استفاده می‌شود.

آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، پشت بیمارستان امین، کوچه سنبلستان

تلفن: ۳۴۴۸۲۰۷۲ ۰۳۱

قدمت: دوره صفوی

کاربری: اقامتگاه سنتی

مشهورترین خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه امین التجار، خانه یک تاجر معروف

یکی از خانه های تاریخی اصفهان که بسیار هم معروف است خانه امین التجار است، صاحب این خانه سید حبیب الله امین التجار اصفهانی بوده که از تجار سرشناس در این استان به شمار می رفته وی به غیر از اصفهان دامنه فعالیت های خودش را به سمت تهران هم کشانده است و با رجال سیاسی و اقتصادی تهران هم مراوده هایی را برقرار کرده است. ملک التجار حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران زندگی می کرده و همچنان آثار تاریخی وی در بازار بزرگ اسفهان، تخت پولاد، خیابان ملک، بندرعباس و تیمچه ملک بعد از دروازه اشراف بازار نیز واقع می باشد. این خانه جز خانه های تاریخی اصفهان است که به ثبت رسیده است و در ردیف بناهای صفویه تا اواخر پهلوی اول نیز قرار دارد.

مشهورترین خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان، با تزئینات بی‌نظیر

خانه‌ تاریخی ملا باشی از شناخته‌شده‌ترین خانه های تاریخی اصفهان با معماری چشم‌نواز و خارق‌العاده‌ است که قدمت آن به دوره زندیه بازمی‌گردد؛ البته تزیینات بسیاری در دوره صفوی و قاجار به این بنا افزوده شده‌اند. در زمان ظل‌السلطان (فرزند ناصرالدین شاه قاجار)، این محله و کوچه توسط فردی به نام «میرزا احمد ملاباشی» (منجم دربار) خریداری شد. وی از علما و فقیهان زمان خود بود و در این بنا به انجام امور مذهبی و فرهنگی می‌پرداخت. خانه‌ تاریخی ملاباشی در گذشته به‌شکل یک مجموعه بود و در سراسر کوچه و اطراف آن، فضاهایی چون آشپزخانه، اصطبل و خانه‌های دیگر ساخته شده بودند. این بنا در سال ۱۳۸۰ توسط آقای معتمدی خریداری و بازسازی شد؛ به همین دلیل به آن «خانه‌ معتمدی» نیز گفته می‌شود.

خانه دو طبقه ملاباشی دارای سه ورودی، بخش‌های مختلفی برای زندگی مانند شاه‌نشین، اتاق ۹ دری، زمستان‌نشین و دو اتاق پنج دری، تابستان‌نشین، فضاهایی با نورگیرهای باشکوه و فضاهای خدماتی مانند اتاق‌کار دارای معماری با فضاهای بسته‌تر و همچنین بخش‌های دیگری چون سرداب، حیاط بیرونی و حیاط اندرونی بوده است. شیشه‌های رنگارنگ، کنگره‌های چوبی، هنر فلزکوبی روی چوب و مفروش بودن تمام اتاق‌ها از جذابیت‌های این بنا به شمار می‌روند که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده خواهد کرد. قوس‌های نیم‌دایره، گچ‌بری‌های نیم برجسته یا گل چدنی، نقاشی‌هایی با نقش گل و مرغ، ارسی‌ها با نقوش اسلیمی، قطاربندی، مقرنس‌کاری، آینه‌کاری و طلاکاری از دیگر تزیینات داخلی خانه ملاباشی هستند.

مشهورترین خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه ملاباشی در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این بنا در حال حاضر، در اختیار بخش خصوصی است و برای بازدید از آن باید از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. گردشگران معمولا برای بازدید از خانه ملاباشی زنگ را می‌زنند و پس از هماهنگی با سرایدار وارد خانه می‌شوند. اگر به هنر، معماری، تاریخ و عکاسی علاقه دارید، حتما به خانه ملاباشی اصفهان سر بزنید.

آدرس: اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، محله‌ پا قلعه، خیابان ملک، در نزدیکی خانه امین‌التجار

تلفن: ۳۲۶۶۵۶۳۷ ۰۳۱

قدمت: دوره زندیه

امکان بازدید دارد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید