مصرف شلغم در این مقطع از سال به‌جز مقابله با آلودگی هوا کاربردهای دیگری هم دارد و یکی از منابع سرشار ویتامین C است.

توصیه مهم: در روزهایی که هوا آلوده است این خوراکی ها را بخورید

به گفرارو: پیاز بین تمام خوراکی‌ها آذر امسال رکورددار افزایش قیمت بوده است. مرکز آمار می‌گوید در یک ماه ۲۵ درصد به قیمت پیاز اضافه شده اما مصرف آن در روزهایی که هوا آلوده است توصیه می‌شود و خرید آن هنوز نسبت به سیر خرج کمتری دارد. در این مطلب به‌جز پیاز، سراغ خوراکی‌هایی رفتیم که مصرفشان در این روزها بیشتر توصیه می‌شود.

۱- خرید پیاز و سیر به این خاطر توصیه می‌شود که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، اما بد نیست بدانید در خیلی از میوه‌فروشی‌ها سیر را تقریبا دو برابر قیمت پیاز می‌فروشند و بعد از هیاهوهای اخیر درباره پیاز، الان قیمتش نسبت به هفته‌های قبل تاحدودی پایین آمده است. طوری که الان در فروشگاه‌های اینترنتی قیمت بسته‌های یک کیلویی پیاز زرد فرش به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است.

۲- روغن زیتون اساسا یک کالا نسبتا گران‌قیمت است و برای خرید این یکی توصیه می‌کنیم سراغ نمونه‌های ارزان‌تر بروید. شیشه‌های ۲۵۰ میلی‌لیتری روغن زیتون فرابکر را ۶۸ هزار تومان می‌فروشند که به این ترتیب می‌توانیم قیمت یک کیلو از آن را تقریبا ۲۷۰ هزار تومان حساب کنیم. این مدل علاوه‌بر اینکه نسبت به سایر روغن زیتون‌ها تاحدودی ارزان‌تر فروخته می‌شود، همزمان یکی از پرفروش‌ترین روغن زیتون‌ها در سوپرمارکت‌هاست. البته تجربه خرید آن‌هایی که سراغ این شیشه رفتند را می‌توانیم در یک جمله خلاصه کنیم: "عالی نیست، اما بدم نیست". روغن زیتون می‌تواند گزینه خوبی برای مقابله با خطرات آلودگی هوا باشد.

۳- خوردن شیر یکی از قدیمی‌ترین تاکتیک‌های مرسوم بین مردم برای مقابله با آلودگی هوا بوده و علتش هم خصومت آن با سرب است. یکی از گران‌ترین شیرهای فعلی در بازار را برند ماهشام تولید می‌کند که آن را با اسم شیر سنتی و ۴.۴ درصد چربی در شیشه‌های تقریبا یک لیتری، حدود ۳۰ هزار تومان می‌فروشد. البته از نظر فروشنده‌های سوپرمارکت‌ها، شیر کم‌چرب یک لیتری پگاه معمولا فروش بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد و آن را ۱۸ هزار تومان می‌فروشند.

۴- چای سبز به‌خاطر مقابله با التهاب گلو یکی دیگر از خوراکی‌هایی که می‌تواند در روزهایی که هوا آلوده است، مفید باشد. از نظر خرده‌فروش‌ها، بسته‌های ۴۰۰ گرمی چای سبز جهان توانسته فروش خوبی داشته باشد که قیمتش ۴۵ هزار تومان است. البته خیلی از خریداران چای سبز ۴۰۰ گرمی جهان آن را یک گزینه معمولی می‌دانند و به‌خاطر قیمتش آن را به بقیه توصیه می‌کنند. چون درحال حاضر قیمت برخی از چای سبزهای موجود در بازار به کیلویی ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

۵- خرید شلغم در روزهای آلوده هوا به سه دلیل توصیه می‌شود. اول اینکه یکی از منابع سرشار ویتامین C است، دوم اینکه در این مقطع از سال به‌جز مقابله با آلودگی هوا کاربردهای دیگری هم دارد و دلیل سوم به قیمت شلغم برمی‌گردد. طوری که در برخی از میوه‌فروشی‌ها نسبت به کلم، لوبیا سبز، کدو حلوایی و ... ارزان‌تر فروخته می‌شود و حتی اگر روی ظرف‌های یک کیلویی شلغم که در سوپرمارکت‌ها گران‌تر فروخته می‌شوند، دست بگذاریم، خریدشان کمتر از ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود. مثل شلغم میوری که در بسته‌بندی یک کیلویی قیمتش ۱۸ هزار تومان است.

۶- لیمو یکی از منابع سرشار ویتامین C است و در روزهایی که هوا آلوده است توصیه می‌کنند هر کسی روزانه ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C لازم دارد. لیمو ترش طبق آمارهای رسمی در آذر امسال به‌طور متوسط کیلویی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است. الان که حدود دو هفته از دی‌ماه می‌گذرد می‌توانیم بگوییم قیمت لیمو در بازار تقریبا تغییری نکرده است حتی اگر سراغ بسته‌های یک کیلویی میوری در سوپرمارکت‌ها برویم، نهایتا باید ۳۰ هزار تومان بپردازیم.

۷- قیمت سیب براساس جدیدترین آمارهای رسمی در آذر امسال کیلویی ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. اما الان قیمت سیب زرد دماوند که معمولا گران‌تر از بقیه مدل‌ها فروخته می‌شود به حدود کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده و سیب قرمز دماوند را دو، سه هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشند. خوردن سیب را الان به این خاطر توصیه می‌کنند که در روزهای آلوده هوا به دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید