بسیاری از ایرانی‌ها با واژه ارغوان به یاد شعر مشهور سایه می‌افتند با ما همراه باشید و بیشتر از دره ارغوان، جاذبه‌ای باورنکردنی بدانید.

دره ارغوان، جاذبه‌ای باورنکردنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: دره ارغوان مشهد یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که می‌تواند خاطرات خوشی را برای شما به ارمغان آورد. تصور کنید درون دره‌ای زیبا با مناظر چشم نواز از درختچه‌های ارغوان، باغ‌های سرسبز، چشمه سارها و رودخانه‌ای روان در حال قدم زدن هستید و از هوای دلپذیر و مطبوعی لذت می‌برید. اگر می‌خواهید این تصور شما رنگ واقعیت به خود بگیرد باید به سراغ دره ارغوان مشهد بروید. مشهد مقدس علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان اصلی‌ترین جاذبه و اماکن تاریخی و تفریحی، از جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی برخوردار است. دره ارغوان یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که گزینه مناسبی برای زائران و مسافرانی است که به طبیعتگردی علاقه مند هستند.

ویژگی‌های دره ارغوان

دره ارغوان یکی از تفریحگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد است که در چهار کیلومتری شهر طرقبه قرار دارد. این دره زیبا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. به دلیل وجود درختچه‌های ارغوان که در فصل بهار گل‌های خوشرنگ آنها باز می‌شوند و منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند، به این مکان دره ارغوان می‌گویند.

دره ارغوان، جاذبه‌ای باورنکردنی

این منطقه ییلاقی علاوه بر درخت‌های ارغوان که نگاه هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کنند، دارای چشمه‌ها و جویبارهای فراوانی است و رودخانه‌ای با آبی زلال و خنک از میان آن می‌گذرد. وجود باغ‌های متعدد میوه و دامنه‌های سرسبز و برکه‌ای کوچک نیز باعث زیبایی دوچندان دره ارغوان شده است.

دره ارغوان بخشی از میراث طبیعی ایران در شمال شرقی ایران است. سراسر این دره را درختچه‌های ارغوان پوشانده‌اند. این گیاه از معروف‌ترین گونه‌های شرق مدیترانه در جهان است و به‌صورت درختچه رشد می‌کند. دره ارغوان در طول سال‌های گذشته به همت گروه‌های فعال محیط زیست پاکسازی کامل شده است. در بخش‌های مختلف کوهپایه‌ای در مسیر این دره نیز سطل‌های زباله نصب کرده‌اند.

دره ارغوان آب و هوایی دلپذیر و ییلاقی دارد. در این منطقه چشمه‌های پر آبی به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها دائمی و برخی دیگر فصلی هستند. درختچه‌های ارغوان در این دره انعطاف بالایی دارند و محلیان مناطق اطراف پس از فصل هرس، با چوب این درختان سبدبافی می‌کنند. از صنایع دستی تولیدی با چوب ارغوان با نام «ارغوان‌بافی» یاد می‌شود. فروشگاه‌های صنایع دستی در اطراف این دره انواع سبدهای حصیری با چوب ارغوان را به گردشگران عرضه می‌کنند.

دره ارغوان، جاذبه‌ای باورنکردنی

دره ارغوان در زمان شکوفایی درختچه‌های آن در فصل بهار یک‌پارچه بنفش می‌شود. پیاده‌روی در مسیر زیبای این دره از بهترین تفریحات دره ارغوان به شمار می‌رود. کوه‌های اطراف این دره نیز ظرفیت‌های گردشگری بالایی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی دارند. اطراف این منطقه را باغ‌های سرسبز و پر درخت پوشانده‌اند که در مسیر بازدید از دره ارغوان توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

نام دره ارغوان در مهر ماه سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عرصه‌های طبیعی و ثروت‌های ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

بازدید از دره ارغوان

برای رفتن به دره ارغوان ابتدا باید از مشهد به شهر طرقبه رفته و پس از میدان دوم این شهر به سمت طرقدر ادامه مسیر دهید. پس از وارد شدن به جاده طرقدر و طی مسافتی کوتاه و قبل از رسیدن به روستای کلاته آهن، به ورودی دره ارغوان خواهید رسید. باید در فضای خالی ابتدای دره ماشین خود را پارک نموده و در طول دره پیاده روی کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. بهتر است برای پیاده روی در مسیر دره کفش مناسب و یک کوله پشتی برای حمل وسایل مورد نیاز خود داشته باشید.

دره ارغوان، جاذبه‌ای باورنکردنی

برای گشت‌وگذار در دره ارغوان مهم‌ترین نکته استفاده از کفش مناسب است. به‌دلیل مسیر کوهپایه‌ای و شیب‌دار این منطقه کفش‌های مناسب کوهنوردی بهترین گزینه‌ها برای پیاده‌روی در این دره هستند. اگر قصد صعود به ارتفاعات اطراف را دارید نیز باید حتما ابزار مناسب کوهنوردی حرفه‌ای همراه داشته باشید. عصای کوهنوردی کمک زیادی به کاهش فشار بر زانوها در طول مسیر این دره می‌کند.

هوای دره ارغوان بسیار پاکیزه است و بدون پوشش مناسب سر و صورت، دچار آفتاب سوختگی خواهید شد. استفاده از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب سبب محافظت از پوست شما در مقابل نور مستقیم خورشید می‌شود.

در بازدید از دره ارغوان چنانچه قصد اتراق در طبیعت را دارید، همه وسایل لازم برای کمپ در طبیعت را همراه ببرید. این منطقه بسیار بکر است و پس از ورود به این دره دسترسی به هیچ امکاناتی نخواهید داشت. گرچه چشمه‌های آب در گوشه و کنار دره ارغوان به چشم می‌خورند؛ آب هیچ‌کدام از آن‌ها نوشیدنی نیست. با توجه به‌مدت زمان برنامه بازدید خود از این منطقه نیز، آب و مواد غذایی مناسب همراه داشته باشید.

دره ارغوان، جاذبه‌ای باورنکردنی

در دره ارغوان فرصت پیاده روی در رودخانه و آب‌تنی در چشمه‌های پر آب را خواهید داشت. برای این منظور لباس اضافه و صندل مناسب پیاده روی در آب ضروری هستند. پیمایش دره ارغوان در مسیر داخلی آن برنامه سنگین کوهنوردی نیست؛ اما بازدید از این دره برای کودکان، سالمندان و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی مناسب نخواهد بود. پیش از اقدام به بازدید از دره ارغوان و اتراق در آن، حتما وضعیت آب و هوایی این منطقه را استعلام کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید