غذاهای مشهدی خوش طعم و متفاوت هستند از این رو اگر تمایل دارید از مراحل پخت معروف‌ترین غذاهای مشهدی بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

مراحل پخت معروف‌ترین غذاهای مشهدی

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی مشهد یکی از جاذبه های این شهر می باشد که باعث می شود با افزایش وزن به خانه برگردید! غذاهای معروف مشهد مثل شیشلیک، شله، یتیمچه و ... می باشد. شمار زیادی از مسافران تمایل دارند بعد از سفر خود دستور و مراحل پخت غذاهای محلی و سنتی مشهد را بدانند تا بتوانند مجدد مزه‌های جالبی که تجربه کردند را تکرار کنند از این رو در ادامه به دستور پخت برخی از غذاهای مشهدی می‌پردازیم.

شله مشهدی، خوشمزه و مقوی

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ی مشهدی ها که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هست، شله مشهدی است. در این غذای مشهدی پر است از حبوبات مختلف که همین باعث شده هم بسیار غنی باشد و هم سیر کننده! از همین رو است که این غذا یکی از غذاهای سنتی مشهدی ها است و کاملا یک وعده ی کامل و مقوی است. زنان با سلیقه مشهد بیشتر برای دادن نذری از این غذا استفاده میکنند.

مواد لازم پخت شله مشهدی :

لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا رشتی، برنج نیم دونه، بلغور گندم، ماش، عدس، گشوت گوساله و ادویه هایی همچون نمک و فلفل استفاده می کنند.فوت کوزه گری در پخت این غذای سنتی مشهد در این قسمت است که در آن از گوشت تازه و خیلی زیادی استفاده کنید تا طعم فوق العاده ای بگیرد.برای پخت این غذا باید زمان زیادی بگذارید. قوچانی ها و نیشابوری ها هم این غذا را با اندکی تغییر می پزند.

مراحل پخت معروف‌ترین غذاهای مشهدی

پلو مخلوط مشهدی، اصیل و مهیج

یکی از غذاهای سنتی مشهد که بسیار خوشمزه و لذیذ است و در عین آن طعم بسیار عالی دارد، پلوی مخلوط است. در کل این غذا ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است.

شیوه طبخ پلو مخلوط:

برای تهیه این غذای دلچسب و لذیذ، ابتدا باید لوبیا سبز خورد شده را با گوشت، هویچ، پیاز و رب گوجه فرنگی مخلوط کرده و بگذارید تا خوب بپزد.سپس برنج را تا مرحله صاف کردن بگذارید تا قل زده و بعد از صاف کردن، سس تهیه شده با مواد ذکر شده را، به لا به لای آن اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی دم بکشد. پیشنهاد می کنیم که برای تهیه ی ته دیگ این غذا از نان و یا سیب زمینی استفاده کنید تا انگشت هایتان را در کنارش نوش جان نمایید.

مراحل پخت معروف‌ترین غذاهای مشهدی

چنگالی، یک عصرانه کم هزینه

شاید نام این غذای مشهدی ها کمی برای شما عجیب و غریب باشد ولی وقتی از آن بچشید بدون شک عاشق طعم این غذای سبک که بیشتر به عنوان عصرانه میل می شود، خواهید شد. اسم اصلی این غذای مشهدی چنگ مالی است و چنگال دقیقا اشاره ای مستقیم به چنگال های دست می باشد. برای درست کردن این غذا که امروزه تنها مشهدی ها هنوز هم به درست کردن آن وفادار مانده اند، از مواد غذایی استفاده می شود که در همه ی خانه ها پیدا می شود و یا حداقل با هزینه ای کم درست می شود.

مواد لازم عصرانه لذیذ چنگالی:

نان بیات و خرد شده، روغن، عسل یا شکر و یا شیره ی نبات، ماهیتابه و گاز تنها چیزهایی هستند که شما برای درست کردن این غذا احتیاج دارید.برای درست کردنش هم ابتدا نان ها را در روغن داغ سرخ کنید و بعد از بین عسل، شکر و شیره ی نبات هر کدام را که در خانه ی خود داشتید را اضافه کنید.بعد هم بگذارید اندکی خنک شود و بعد نوش جان کنید.

آش لخشک مشهدی، سرشار از آهن

آش لخشک یکی از غذاهای سنتی مشهد بوده که از خانواده آش ها بشمار می آید. تفاوت آش لخشک با سایر آش ها در این است که در آن به جای حبوبات، تنها از عدس استفاده می شود.همچنین در تهیه این آش از رشته بلند و پهنی به نام لخشک استفاده می شود که در قدیم توسط خود بانوان، در منزل تهیه می شد.

مواد لازم آش لخشک:

عدس ،رشته ،سیر داغ ،پیاز داغ ،کشک

از آنجایی که ماده اصلی این آش خوش مزه عدس می باشد ،برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند بسیار مفید است.

مراحل پخت معروف‌ترین غذاهای مشهدی

یتیمچه ی مشهدی، آسان پز

این که چرا اسم این غذا را یتیمچه گذاشته اند بدون شک داستان جالبی دارد ولی مطمئنا هر کسی در هر کجای ایران که باشد حداقل به اندازه ی انگشت های دو دستش از این غذا خورده است! دلیلش هم بسیار ساده است. چون این غذا آسان پز است و مواد غذاییش همه جا وجود دارد، معمولا در همه پخته می شود.غذای یتیمچه تنها منحصر به مشهدی ها نیست و شیرازی ها و ترک های آذری هم این غذا را می پزند.

مراحل پخت یتیمچه :

در یتیمچه ی مشترک بین مشهدی ها و نیشابوری ها از لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمک و فلفل و دارچین استفاده می شود.بعضی ها برای پخت این غذا از کشک و گوجه فرنگی و نعنا داغ هم استفاده می کنند. فوت کوزه گری برای پختن این غذا این است که از بادمجان های به اصطلاح شیرین و گوشتی استفاده کنید. در کنار این غذا از آبلیمو، ماست موسیرو سبزی و نان تازه استفاده می کنند.

مراحل پخت معروف‌ترین غذاهای مشهدی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید